Osnivanje bloga u samo nekoliko koraka
Filip Janečić student je završne godine diplomskog studija komunikologije na Hrvatskim studijima te za Studentski.hr otkriva što je sve potrebno kako biste mogli osnovati vlastiti blog.
Filip Janečić student je završne godine diplomskog studija komunikologije na Hrvatskim studijima te za Studentski.hr otkriva što je sve potrebno kako biste mogli osnovati vlastiti blog.
Filip Janečić student je zadnje godine diplomskog studija komunikologije na Hrvatskim studijima te za Studentski.hr otkriva što je sve potrebno kako biste mogli osnovati vlastiti blog.
Nedavno je pokrenuo vlastiti blog te navodi kako je za samo pokretanje bloga potrebno:
1. SVRHA
Prvo pitanje koje svi budući blogeri moraju postaviti je – zašto pokrećem blog?
Mnogi ga pokreću čisto iz zabave kako bi zapisali svoje misli i podijelili ih s prijateljima na društvenim mrežama. Neki to shvaćaju ozbiljnije te svoj budući blog gledaju kao posao.
U prvom slučaju, blog se može pokrenuti u nekoliko minuta. Potrebno je samo registrirati račun na servisu po izboru i spremni ste objavljivati članke.
S druge strane, ako se blog započinje kao ozbiljniji projekt, potrebno je više pripreme. Preporučljivo je odrediti ciljanu publiku, kanale komuniciranja, redovitost objavljivanja, prikupljanje čitatelja, proširivanje publike, monetizaciju i sl. Također je dobra ideja napisati nekoliko članaka unaprijed te provjeriti kvalitetu testirajući na ciljanoj publici.
Treća se skupina odnosi na pokretanje bloga u sklopu tvrtke kako bi se bolje komuniciralo s klijentima i privlačilo nove kupce.
2. PLATFORMA
Platforma za objavljivanje sadržaja zove se CMS (Content Managment System), odnosno sustav za upravljanje sadržajem. Najpopularniji i najčešće korišteni alat je WordPress.
Ovdje je potrebno naglasiti da postoji razlika između WordPress.org i WordPress.com.
WordPress.org je stranica gdje je moguće skinuti izvorni softver koji će samostalno instalirati i održavati. Ovo je uglavnom opcija za profesionalnije orijentirane blogere koje žele imati sve pod kontrolom.
PREDNOSTI: potpuna kontrola, lakša kontrola sadržaja
NEDOSTACI: potrebno tehničko znanje, više posla
WordPress.com je online aplikacija bazirana na WordPress softveru. Izradila ju je firma Automattic, a otvaranjem računa dobiva se internetski prostor, pod-domena (mojblog.wordpress.com) i već instaliran i pripremljen WordPress.
PREDNOSTI: jednostavno, lagano, brzo
NEDOSTACI: nepotpuna kontrola sadržaja, smještaj s ostalim blogovima; ako blog postane popularan, bit će ga puno teže kontrolirati jer korisnici nemaju pristup svim datotekama (nalaze se na njihovim serverima)
Pored WordPressa, najpopularniji servisi za jednostavno pokretanje bloga su Blogger (Google) i Tumblr (Yahoo) koji spadaju u istu kategoriju kao i WordPress.com.
3. HOSTING I DOMENA
Hosting je zakupljeni prostor na internetu gdje možete pohranjivati svoj sadržaj, a domena je naziv za adresu vaše stranice (mojadomena.com).
Ako se ne odlučite za opciju poput WordPress.com, Blogger ili Tumblr, potrebno je nabaviti vlastiti smještaj za vašu stranicu (hosting). Danas je lagano naći jeftinog hosting providera te mnogi osnovni paketi omogućuju "neograničene" količine smještaja/prometa. Popularne domene (poput .com) nisu skupe te uglavnom dođu ispod 100 kuna godišnje (minimalni period).
SAVJET: Kod uzimanja domene provjerite cijenu za sljedeću godinu (renewal). Tvrtke često nude kupone i popuste za prvu godinu, a onda traže da platite puno veću cijenu za obnovu. U suprotnom gubite domenu ili morate plaćati dodatne troškove za prebacivanje na drugu tvrtku.
4. DIZAJN
Za koju god se opciju odlučili trebate odabrati temu koju ćete primijeniti na vašem blogu. Ovdje opet dolazi do pitanja koja je svrha vašeg bloga:
Pisanje članaka? – Tražite teme koja prikazuje vaše postove.
Osobni portfolio? – Tražite teme koje imaju veća područja za slike i projekte.
Objava radova? – Tražite teme koju su koncentrirane na multimediju više nego na tekst (slideshows).
Većinu tema moguće je mijenjati i dorađivati po vašoj volji. Ovisno o servisu može se raditi o ograničenoj i potpunoj kontroli. Za dorađivanje je uglavnom potrebno poznavanje osnova HTML-a i CSS-a.
Također, mnogi servisi nude veliku količinu dodataka (plugins) kojima obogaćujete iskustvo i funkcionalnost vašeg bloga.
5. FOTOGRAFIJE
Važan element svakog bloga su slike i fotografije. Nažalost, većina ljudi nije svjesna da mnogi blogovi svakodnevno krše autorska prava te da mnogi zbog toga dobivaju velike novčane kazne.
PRAVILO: Ako niste autor fotografije ili nemate striktno dopuštenje od autora, NE SMIJETE je koristiti.
Mnogi jednostavno odaberu sliku koju su uzeli s Google tražilice i kopiraju je na svoju stranicu. To nije dopušteno, čak niti ako se stavi "izvor: google" jer je Google samo tražilica, ne vlasnik slike.
Što učiniti?
Prodavanje slika upravo za ovakve svrhe je multimilijarderski posao. Na sreću, postoji mnogo opcija da dođete do kvalitetnih slika za vaš blog i to potpuno besplatno:
Najpopularniji opcija su s Creative Commons licencom. Mnoge fotografije označene su nekom verzijom ove licence što, ovisno o verziji, dopušta korištenje uz određena ograničenja. Može se raditi o tome da je samo potrebno napisati autora slike ili da je zabranjeno mijenjanje, transformiranje ili komercijalno korištenje. Obavezno provjerite što određena licenca dozvoljava.
Evo nekoliko načina kako možete pronaći fotografije s CC licencom:
1. Google - pod dodatnim opcijama možete odabrati Prava korištenja te filtrirati po licenci
2. Flickr - pod dodatnim opcijama možete birati samo slike s CC licencom
3. Pixabay - galerija besplatnih slika s pravima za korištenje
4. Wikipedia - svaka slika ima određenu licencu, pravo korištenja i potrebne informacije
Neke fotografije (poput većina s Pixabaya) označene su kao "public domain" što znači da su se autori odrekli prava te da ih se slobodno može koristiti.
6. DODATNO
Moguće je dodati i neke elemente kako biste pratili uspjeh svog bloga. Među najkorištenijima je Google Analytics kojim možete pratiti sve informacije o posjetiteljima – kako pronalaze blog, koje stranice gledaju, koliko dugo, otkuda su, koji browser koriste, koriste li mobitel i sl.
Također, profesionalniji blogeri usredotočeni su na stvaranje email liste kako bi imali lakši pristup svojim redovnim čitateljima. Među najpopularnijim servisima je MailChimp koji omogućuje besplatno korištenje za listu s maksimalno 2000 pretplatnika i slanje 12,000 mailova mjesečno.