Što se smije u digitalnom marketingu, a što je totalni „no-no“
Vedran Petranović, digitalni direktor grupacije Direct Media, otkrio nam je kakav je njegov stav o digitalnoj industriji i mladima te koliko je bitno učestalo raditi na vlastitom usavršavanju i usvajanju novih vještina i komunikacijskih sposobnosti. Osim toga, saznali smo i što će raditi i o čemu će raspravljati na ovogodišnjem festivalu Dani komunikacija.
Vedran Petranović, digitalni direktor grupacije Direct Media, otkrio nam je kakav je njegov stav o digitalnoj industriji i mladima te koliko je bitno učestalo raditi na vlastitom usavršavanju i usvajanju novih vještina i komunikacijskih sposobnosti. Osim toga, saznali smo i što će raditi i o čemu će raspravljati na ovogodišnjem festivalu Dani komunikacija.
Festival Dani komunikacija održat će se u periodu od 12. do 15. travnja u hotelu Lone u Rovinju. Dosad je održano pet izdanja, a ovogodišnje, šesto, bazirat će se na temama iz industrije vezanim uz tehnologiju, inovacije, revolucionarne ideje i upravljanje podacima. Prošlogodišnji je susret oborio sve rekorde posjećenosti gostovanjem stručnjaka koji diktiraju trendove i budućnost naše industrije. Za ovogodišnji susret među prvim su najavljenim imenima Jayanta Jenkins (globalni kreativni direktor, Twitter) i Brad Parscale (direktor za digitalne medije predsjedničke kampanje Donalda Trumpa). Osim klasičnih predavanja koja vode vrhunski govornici i stručnjaci, na festivalu će se održati i studentska radionica koju će voditi Sanja Lalević-Cvetković (Head of Digital, Direct Media Srbija) i Vedran Petranović (Digital Director, Direct Media Hrvatska) koji nam je otkrio, između ostalog, što će se sve raditi na radionici i što misli o influencerima.
Na ovogodišnjem, šestom, izdanju festivala Dani komunikacija održat ćete radionicu za studente pod nazivom Direct(ly) Digital. Što nam o njoj možete otkriti?
Mogu vam šapnuti da će radionica trajati 90 minuta.
Šalu na stranu, kolegica Sanja Lalević-Cvetković i ja želimo u interakciji s publikom staviti naglasak na određena znanja i vještine u (digitalnom) marketingu. Želja nam je da na konkretnim primjerima i vježbama ukažemo na funkcionalnost i kompleksnost digitalnog marketinga. Veseli nas to što ćemo imati priliku sudjelovati u radionici, odnosno to što ćemo biti u interakciji s publikom. Cilj nam je da u opuštenoj atmosferi podijelimo barem djelić našeg znanja i iskustva, ali u isto vrijeme osjetimo u kojem smjeru razmišljaju generacije koje dolaze. Radionica nam upravo to i omogućuje.
Na radionici će se diskutirati o tome što „radi“ u digitalnoj praksi, a što ne; što se smije, a što ne smije i zašto. Na što se točno pritom planirate fokusirati i na što ćete pokušati staviti poseban naglasak?
Kao i svaki drugi posao, tako i digitalni marketing može ostvariti vrhunske rezultate samo ako ga ne dijelimo na bitne i manje bitne dijelove. Cilj nam je ukazati kako je bitno detaljno proučavati svaki djelić (digitalnog) marketinga jer jedino tako možemo biti sigurni da dobro radimo i da izvlačimo njegov maksimum. U digitalnom marketingu također postoje pisana pravila što se smije, a što ne, i to se zovu osnove. To je nešto što ćete naučiti na samim počecima, a mi želimo na konkretnim vježbama pokazati kako ćemo s konstantnim učenjem, usavršavanjem i proučavanjem digitalnog marketinga u svakom trenutku znati što se smije, a što je totalni „no-no“.
Postaje li danas neizostavno da se mladima, zainteresiranima za daljnji rad u komunikacijskom sektoru, predstavi upravo digitalna industrija?
Svakako. Bez obzira radite li na strani (PR/kreativne/medijske) agencije, klijenta ili medija, vrlo je bitno da ste upoznati sa svim komunikacijskim kanalima, pa tako i digitalnim. Npr. nije dovoljno napisati članak i objaviti identičan tekst u print i online mediju, ili OOH oglas prekopirati na banner. Ciljeve možemo ostvariti jedino ako smo upoznati sa mogućnostima i načinom konzumacije svih medija.
Koje su osnovne vještine koje bi mladi trebali usvojiti i poraditi na njima kada je riječ o poslovima digitalne industrije?
Ne volim dijeliti vještine na osnovne i napredne. Skloniji sam podjeli na one koje smo dobro usvojili i one koje smo malo manje dobro usvojili. To nam govori da smo svjesni svojih „nedostataka“ i daje nam mogućnost da radimo na njihovom usavršavanju. S obzirom na to da se radi o relativno kratkoj radionici (90 min, za one koji nisu čitali s razumijevanjem), mi ćemo se fokusirati na trima vještinama za koje smatramo da ćemo najbolje analizirati kroz različite vježbe.
U današnje vrijeme jednu od glavnih uloga na društvenim mrežama preuzeli su blogeri i influenceri. Što vi smatrate, predstavlja li to više izazova ili prednosti i zašto? Hoće li na radionici biti govora i o tome?
Influenceri su oduvijek među nama, samo ih nismo oduvijek tako zvali i pratili smo ih kroz neke druge komunikacijske kanale. Slažem se da tzv. influenceri danas imaju veliku društvenu i marketinšku ulogu na online, ali i ostalim medijima. Nije rijetkost vidjeti online influencera u TV emisiji, dnevnim novinama ili čuti na radio postaji. Oni su svakako izazov i s marketinškog aspekta im treba pristupiti vrlo pažljivo i odgovorno. Vjerujem kako se najveći izazovi, ali i potencijali kriju u mikro influencerima i vjerujem da njihovo vrijeme tek dolazi. Jedna od tema radionice između ostalog će biti i komunikacijske vještine. P.S. Htio sam s vama podijeliti influencere svoje mladosti, ali to možda i nije najbolja ideja.
Dosad ste se zasigurno susreli s puno mladih potencijalno kreativnih studenata. Kakvo je Vaše mišljenje o digitalnoj pismenosti mladih? Smatrate li da im obrazovanje pruža dovoljno iskustva i mogućnosti za daljnje napredovanje? Ili prednost za uspjeh imaju kreativnost i klik za digitalu?
Studenti svakako stječu određenu digitalnu pismenost tijekom studija, ali vjerujem kako ima još puno prostora za napredak. Tu ne mislim isključivo na studente marketinga, već na studente općenito. Također ne smijemo zanemariti srednjoškolce i osnovnoškolce.
Mišljenja sam kako bi se cijela digitalna marketinška industrija trebala još više uključiti u edukaciju studenata jer ono što svakako primjećujem jest to da među studentima raste interes za digitalni marketing, a taj interes ne smijemo ignorirati. Vlastita iskustva mi govore kako studenti marketinga tijekom studija stječu potrebna znanja za kvalitetan start.
Htio bih napomenuti i kako Direct Media ima odličnu suradnju sa EFZG. Sa zadovoljstvom i odgovornošću pristupamo ovoj suradnji bilo da se radi o praksi ili stručnim savjetima. Ove godine će 10-ak agencija po prvi put ugostiti studente EFZG-a s kolegija Digitalni marketing u sklopu njihovog projektnog zadatka, a jedna je od tih agencija i Direct Media. Naš je cilj u ovom projektnom zadatku da im na stvarnim primjerima pokažemo potencijal digitalnog marketinga i omogućimo im da se upoznaju s alatima o kojima su dosad samo slušali. Ovom smo zadatku pristupili vrlo odgovorno tako da se ne morate brinuti za budućnost digitalnog marketinga u Hrvatskoj.
Kao stručnjak za digitalnu industriju, možete li nam dati preporuku što treba izbjegavati prilikom korištenja društvenih mreža (na dnevnoj bazi)?
Znam da će zvučati otrcano, ali moram pohvaliti vašu komunikaciju na društvenim mrežama (posebne pohvale autorima memova). Kada vam je u opisu posla da morate „pratiti“ što je dobro/kvalitetno, ali i ono što nije, onda komunikacija kao što je vaša dođe kao odmor za oči i dušu.
Svakako bih vas izdvojio kao pozitivan primjer komunikacije na društvenim mrežama i preporučio svima koji još nisu da kliknu „Follow“ – FB/IG/TW. Ne bih izdvajao što je sve potrebno izbjegavati (ima toga...), već bih rekao kako je najbitnije da budemo dosljedni u komunikaciji i da jasno definiramo komu se obraćamo i koji su naši ciljevi. Samo tako možemo stvoriti zdrave temelje za dvosmjernu komunikaciju, a ona je bit društvenih mreža.
Smatrate li da su društvene mreže zasad doživjele svoj vrhunac ili su tek u usponu? Koju biste od njih istaknuli kao najjaču influencersku platformu?
Ne bih se htio igrati proroka, ali određeni podaci nam govore da neke društvene mreže koje danas koristimo u svakodnevnoj komunikaciji vrlo vjerojatno nećemo koristiti u skorijoj budućnosti. Tako da da, određene su društvene mreže sasvim sigurno doživjele svoj vrhunac (neke smo i pokopali), ali društvene mreže općenito uvijek će biti tu. Samo je pitanje u kojem obliku. Ljudi se danas brže nego ikada prije zasite mnogih stvari, a i napredak tehnologije uvelike utječe na brzo mijenjanje (digitalnih) trendova.
Mišljenja sam da je danas influencerima luksuz biti prisutan samo na jednoj platformi. Svaka platforma ima svoju ulogu i vrlo je bitno da se svaka platforma koristi na ispravan način. Ne mogu vam opisati tu sreću kada vidim da jedan influencer istu poruku prilagodi za svaku platformu posebno.