Stereotipi u nastavi smanjuju samopouzdanje i udaljavaju djevojke od STEM-a
Rezultati istraživanja kako učenici i učenice percipiraju temu jednakosti u obrazovanju i kakva su njihova iskustva predstavljeni su na Završnoj konferenciji projekta “Jednakost IN Stereotipi OUT - nastavnici za buduće generacije“.
Rezultati istraživanja kako učenici i učenice percipiraju temu jednakosti u obrazovanju i kakva su njihova iskustva predstavljeni su na Završnoj konferenciji projekta “Jednakost IN Stereotipi OUT - nastavnici za buduće generacije“.
Svaki 3. dječak reći će da su dječaci bolji od djevojčica u računanju, a tek svaka 7. djevojčica da su one bolje od dječaka, pokazali su rezultati istraživanja provedenog na 2649 učenika i učenica iz 28 osnovnih škola u Hrvatskoj. Rezultati istraživanja kako učenici i učenice percipiraju temu jednakosti u obrazovanju i kakva su njihova iskustva predstavljeni su na Završnoj konferenciji projekta “Jednakost IN Stereotipi OUT - nastavnici za buduće generacije“.
Rodni stereotipi s kojima se djeca susreću od najranije dobi značajno utječu na njihova uvjerenja o vlastitim sposobnostima i primjerenim budućim zanimanjima. Svakodnevne male situacijama su pune rodno stereotipnih komentara, reakcija i ponašanja koji su najčešće nesvjesni i nezapaženi, ali ostavljaju dugoročne tragove. Stereotipi oblikuju različita očekivanja od učenika i učenica, što utječe na njihovu sliku o sebi, odnose s drugima, na uspješnost u školi i odabir budućeg obrazovanja i zanimanja.
Skup je otvorila Danijela Dolenec, zamjenica gradonačelnika Zagreba istaknuvši kako škole vidi kao prostore jednakosti, slobode, tolerancije i solidarnosti.
U školama trebamo raditi na solidarnosti i osvještavati nejednakost. Nasilje i bilo kakav oblik netolerancije trebamo prepoznati i imenovati, a upravo ovakvi projekti otvaraju te teme, rekla je Dolenec.
Predstavljajući rezultate istraživanja Diana Kobas Dešković, predsjednica udruge MODE1, istaknula je kako se nastavnici prilično egalitarno odnose prema učenicima i učenicama uz pojedine izuzetke.
Nastavnici i nastavnice trude se jednako tretirati učenike i učenice što većim dijelom i uspijevaju osim u području tjelesnog, matematike i jezičnog izražavanja jer značajan broj njih još uvijek prednost daje učenicima u matematici, učenicama u pisanom izražavanju uz općenito očekivanje da su dječaci bolji u tjelesnom. Pokazatelj je to postojanja stereotipa koji utječu na kasnije profesionalne izbore mladih. U kombinaciji s nižim samopouzdanjem učenica takve pristranosti imaju negativan utjecaj na izbor STEM zanimanja te na buduće zdravlje uslijed nedostatka tjelesne aktivnosti kod djevojaka. Edukacijama koje smo proveli u okviru projekta radili smo na osvještavanju takvih, nesvjesnih pristranosti i njihovom otklanjanju, objasnila je Kobas Dešković.
U panel raspravi koju je moderirao Darko Buković svoja su iskustva i preporuke za škole za budućnost iznijeli: Maristella Hodak, pedagoginja OŠ Dugave, ZG, Zdravka Ciglenečki, pedagoginja OŠ Jure Kaštelana, ZG, Ivana Kastelc, pedagoginja OŠ Belvedere, RI, Maja Colussi Šupljika, nastavnica matematike OŠ Ivan Filipović, ZG i Milan Pavlović, nastavnik fizike iz OŠ “Milan Rakić” Mionica (Srbija).
Pedagoginje su izjavile kako ih je iznenadio podatak da djevojčicama pada vjera u svoje sposobnosti u 7. i 8. razredu i istaknule važnost da se na tome radi. Svi su se složili kako nastavnici i nastavnice, te roditelji, trebaju biti primjer i svojim ponašanjem pokazati djeci i mladima da ne postoje “muška ili ženska” zanimanja ili sportovi i aktivnosti i kako je ovo važna tema koju bi trebalo uvrstiti u školski kurikulum i razvojni plan škola. Iako nastavnici temu jednakosti u obrazovanju smatraju važnom, o njoj se prema nalazima provedenog istraživanja nedovoljno razgovara s učenicima, pogotovo u višim razredima, gdje je to najvažnije. Važna je to poruka za budući rad.
U okviru Projekta, osim istraživanja, razvijena je edukacijska platforma kao podrška nastavnicima i stručnim suradnicima, a za njih preko 600 su održane edukacije za trenere koji svoje znanje mogu prenositi dalje. Besplatni edukativni materijali ostaju dostupni na web stranici projekta kindle-equality.com. Oni donose niz svakodnevnih situacija kojima se izražavaju i podržavaju rodni stereotipi u obrazovanju. U njihovom kreiranju sudjelovali su učenice i učenici koji su prenijeli osobno iskustvo doživljaja rodnih stereotipa u nastavi i njihovoj međusobnoj komunikaciji.
Među školama koje su sudjelovale u istraživanju i edukaciji odabrane su one koje su angažmanom i posvećenosti doveli do najboljih rezultata, čiji su nastavnici i nastavnice te stručni suradnici i suradnice otputovali na studijsko putovanje u Beč, u posjet Odjelu za ljudska prava Grada Beča.