LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Europa u pokretu

Na vijeću ministara EU istaknuta važnost iskorištavanja prednosti umjetne inteligencije u obrazovanju

Na sjednici Vijeća za obrazovanje, mlade, kulturu i sport vodila se rasprava o mobilnosti u obrazovanju, ali i ključnim aspektima uporabe umjetne inteligencije.

Na sjednici Vijeća za obrazovanje, mlade, kulturu i sport vodila se rasprava o mobilnosti u obrazovanju, ali i ključnim aspektima uporabe umjetne inteligencije.

Ovaj tjedan održao se dvodnevni sastanak Vijeća za obrazovanje, mlade, kulturu i sport Europske unije. Prvi dan, u ponedjeljak, sastali su se ministri nadležni za mlade, a u utorak ministri zaduženi za obrazovanje. Glavne teme bile su mogućnosti za mobilnost, ali i uporaba umjetne inteligencije u obrazovanju i osposobljavanju.
 

Proširuje se okvir EU za obrazovnu mobilnost


Vijeće je donijelo preporuku pod nazivom Europa u pokretu, odnosno mogućnost mobilnosti u učenju za sve. Preporukom se nastoji potaknuti više ljudi da iskoriste prilike za studiranje, osposobljavanje ili neformalno učenje u inozemstvu. Također se proširuje i okvir Europske unije za obrazovnu mobilnost kako bi se obuhvatilo učenike svih dobnih skupina, uključujući i učitelje te pripravnike.

Glavne odrednice i namjere Europske komisije vezane uz obrazovanje i mobilnost donosimo u nastavku.


Promicanje mobilnosti učenika, studenata i osoblja


Cilj je omogućiti lakšu mobilnost unutar Europskog obrazovnog prostora radi razvoja ključnih kompetencija, promicanja povjerenja i razumijevanja te podrške zelenim i digitalnim prijelazima.

 

Inkluzivne i održive mobilnosti

 

Sustav mobilnosti treba biti dostupan svima, posebice osobama s manje mogućnosti te se teži postizanju određenog udjela osoba s manje mogućnosti među svim korisnicima mobilnosti do 2027. godine. Isto tako sustavi mobilnosti trebali bi biti ekološki održivi te koristiti digitalne tehnologije i promicati zajedničke europske vrijednosti.


Postavljanje ciljeva za mobilnost

 

Do 2030. godine želi se postići da najmanje 23 posto diplomanata u visokom obrazovanju ima iskustvo mobilnosti u svrhu učenja, te se isto tako smatra da bi najmanje 12 posto učenika u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju (VET) trebalo imati koristi od mobilnosti za učenje u inozemstvu.

Ilegalni pristupi sportu: mladi u Hrvatskoj i EU preferiraju ilegalne izvore za streaming i kupovinu sportske opreme



Podrška obrazovnim ustanovama i jačanje učenja jezika


Potiče se razvoj mobilnosti kao integralnog dijela obrazovanja, potpora razvoju prekograničnih aktivnosti te jačanje suradnje među tijelima koja upravljaju i provode mobilnost. Također se potiče učenje jezika u svim fazama obrazovanja radi poticanja mobilnosti.


Podrška sudionicima mobilnosti
 

Potrebno je pružiti sveobuhvatne informacije o mogućnostima mobilnosti, olakšati priznavanje ishoda učenja te osigurati podršku sudionicima mobilnosti.


Promocija europskih vrijednosti
 

Mobilnost treba poticati sudjelovanje u životu domaćih zajednica i promicati interkulturalnu svijest i vrijednosti EU-a.


Promocija Europske unije kao odredišta za učenje


U Francuskoj devetogodišnja djevojčica piše prijemni za fakultet


Suradnja se potiče kako bi se povećala privlačnost EU-a kao odredišta za učenje i potaknula mobilnost i s trećim zemljama.


Sveukupno, Europska komisija radi na promicanju mobilnosti u obrazovanju kroz niz mjera i ciljeva usmjerenih na inkluzivnost, održivost, korištenje digitalnih tehnologija te promociju europskih vrijednosti.
 

Umjetna inteligencija u obrazovanju

 

Druga zanimljiva rasprava bila je o ulozi umjetne inteligencije (AI) u obrazovanju i osposobljavanju. Istaknuta je važnost iskorištavanja prednosti umjetne inteligencije, a koje bi mogle pružiti personaliziranije iskustvo učenja, te su predstavljene mjere koje su se uvele na nacionalnoj razini. Vijeće je također skrenulo pozornost i na potencijalne rizike koje predstavlja umjetna inteligencija te su pozvali Komisiju da utvrdi zajednički pristup korištenju umjetne inteligencije u obrazovanju i osposobljavanju na razini EU-a.

Sama rasprava ministara usredotočila se na tri ključna područja:

  1. Kako se nacionalni sustavi obrazovanja i osposobljavanja mogu pripremiti na izazove koje donosi AI, istovremeno iskorištavajući njegove mogućnosti.

  2. U kojoj mjeri AI već utječe na njihove nacionalne sustave obrazovanja.

  3. Mjere koje bi se mogle poduzeti na europskoj razini, kako bi se AI maksimalno iskoristio u obrazovanju i osposobljavanju uz osiguravanje kvalitetnog obrazovanja za sve.


Sve glasnije pitanje: Treba li i Hrvatska smanjiti dobnu granicu za glasanje?


Također, neke od ključnih točaka rasprave su bile potencijali AI u obrazovanju, kao i općenita važnost digitalnih vještina, gdje je naglašeno da je potrebno razvijati digitalne vještine među učenicima te jačati uloge i kompetencije nastavnika. Istaknuta je i važnost razmatranja potencijalnih rizika koje donosi upotreba AI-ja u obrazovanju, poput širenja digitalne nejednakosti te potreba osiguranja etičke i odgovorne integracije AI-ja u obrazovne sustave.

IZVOR: VIJEĆE EUROPSKE UNIJE
FOTO: GETTY IMAGES, ILUSTRACIJA