Kraj Plavog telefona: Uskoro bi se mogla ugasiti linija koja spašava živote
– Gašenje Plavog telefona, po mojem bi mišljenju, najviše utjecalo na naše korisnike/pozivatelje. Uzevši u obzir broj i tipove poziva koje dobivamo, naročito u posljednje vrijeme, može se jasno vidjeti da postoji potreba da se ovakav projekt nastavi.
– Gašenje Plavog telefona, po mojem bi mišljenju, najviše utjecalo na naše korisnike/pozivatelje. Uzevši u obzir broj i tipove poziva koje dobivamo, naročito u posljednje vrijeme, može se jasno vidjeti da postoji potreba da se ovakav projekt nastavi.
Plavi telefon udruga je koja iza sebe broji već punih 28 godina, no baš ove godine, samo godinu dana prije okruglog tridesetog rođendana, možda će trajno zatvoriti svoje linije. Naime, nakon nekoliko neuspjelih pokušaja dobivanja financijskih sredstava na raznim natječajima, ova je Udruga ostala bez sredstava jer je još prošle godine potrošila zalihe koje je imala.
Iako su na svoje projekte dobili pozitivne komentare, ni na jednom natječaju nisu dobili ni kune, a, kako kaže predsjednik Udruge Miroslav Vučenović, radije će sljedeće godine, ako ju dočekaju, završiti svoju priču, nego smišljati nove projekte samo kako bi se prilagodili natječajima.
Ako što prije, već do kraja tekućeg mjeseca, ne prikupe dovoljno sredstava od privatnih tvrtki ili pojedinaca, odnosno ne prikupe nekakve donacije, Udruga bi mogla svoj kraj doživjeti već tada. Više nemaju vremena čekati objavu natječaja, prijavu na njega, čekati rezultate i sve što slijedi, već su prepušteni isključivo narodu i poduzetnicima.
Već gotovo tri desetljeća stoje iza projekta koji spašava živote i nisu protiv njegova unaprjeđivanja, naprotiv, samo ne žele odlutati od onoga čemu primarno služe – besplatne psihološke pomoći svima kojima je potrebno.
Dnevno dobiju par poziva teških kategorija u kojima je riječ o nasilju, anksioznosti i drugim problemima, broje oko 125 000 poziva te služe kao svojevrstan most između običnih, malih ljudi i državnih institucija koje ponekad na njih ne obraćaju pažnju.
Kako smo otkrili u razgovoru s predsjednikom Vučenovićem, oni su tu primarno za obične ljude koji se hvataju za posljednju slamku spasa:
– Nas zovu mali ljudi, ne bogataši. Zovu nas ljudi koji nemaju ni 100 kuna, a pogotovo 350 kuna kako bi si platili terapiju sa psihologom, a ovdje to mogu napraviti besplatno. Takvih je ljudi priličan broj i oni će najviše ispaštati. Značajan je broj ljudi iz malih sredina kojima zagrebačka gužva teško pada, no oni ipak imaju više mogućnosti baš zato što se nalaze u glavnom hrvatskom gradu. Plavi je telefon od još veće koristi ljudima iz manjih sredina, koji nemaju druge opcije, a takvih je pozivatelja preko 35%.
Iako u teškoj situaciji, pri pomaganju ljudima i dalje se odnose profesionalno, odgovorno i brzo – odgovaraju u roku od 24 sata. Pri tome veliku ulogu igraju volonteri, a uz pozivatelje i oni će ostati zakinuti, i to za jedno golemo iskustvo koje im malo što drugo može pružiti na taj način. Naime, volonteri prolaze edukaciju nakon koje mogu razgovarati s pozivateljima i na taj se način upoznaju sa svakodnevnim borbama malih ljudi, a uz njih uče i studenti.
Svoje mišljenje o mogućem ukidanju Plavog telefona s nama je podijelila i Ana, jedna od volonterki, koja smatra da je opstanak Udruge u današnjem društvu nužan:
– Gašenje Plavog telefona, po mojem bi mišljenju, najviše utjecalo na naše korisnike/pozivatelje. S obzirom na broj i tipove poziva koje dobivamo, naročito u posljednje vrijeme, može se jasno vidjeti da postoji potreba da se ovakav projekt nastavi iz razloga što su ljudi u nekim situacijama jednostavno nedovoljno informirani, pa traže pouzdan izvor informacija ili su se pak suočili s nesuradnjom institucija, pa putem Plavog telefona pokušavaju prijaviti neki događaj (najčešće nasilje). Također, često znam čuti od pozivatelja kako njihova okolina ili ne doživljava njihove probleme ili oni sami imaju osjećaj da okolinu guše problemima, pa žele čuti mišljenje nekog nepristranog.
Ukidanje Plavog telefona znači i ukidanje besplatnog savjetovanja koje provode stručnjaci, najčešće psihoterapeuti, pa bi se tako izgubio besplatan izvor pomoći, navodi sugovornica. Udruga surađuje s nekoliko fakulteta čiji studenti uz volontere slušaju razgovore i tako stječu praksu koju isključivo pohađanjem fakulteta sigurno ne bi mogli iskusiti:
– Što se tiče mene kao volontera, ukidanje linije bi predstavljalo nestanak mogućnosti educiranja u ovom području rada s ljudima. I sama studiram pomagačko zanimanje, a Plavi telefon svojim edukacijama, supervizijama doprinosi i mojem osobnom rastu. Osim nas, članova Udruge, spomenula bih i studente (ERF-a, Učiteljskog i Socijalnog rada) koji nam svaki semestar dolaze na praksu te bi zatvaranje linije označavalo gubitak i za obrazovne ustanove sličnih usmjerenja.
– Gašenje Plavog telefona značilo bi ogroman gubitak za širu zajednicu i za sve korisnike koji se često nalaze u bezizlaznoj životnoj situaciji, kao i za one kojima samo treba topli ljudski glas i utjeha. Plavi telefon jedina je linija pomoći u Hrvatskoj za sve uzraste na kojoj će vam bezuvjetnu potporu i razumijevanje pružiti educirani volonteri.
Depresija, anksioznost i, ono najteže i najgore – suicid, danas je gorući problem koji državne institucije ne mogu i neće samostalno riješiti. Upravo zato i postoje organizacije poput Plavog telefona koje su često prve na crti i koje prve pruže konkretnu pomoć u teškim situacijama. – izjavila je Monika Nožinić, voditeljica ureda Plavog telefona i bivša volonterka linije pomoći.
Voditeljica nadodaje kako bi u današnje vrijeme, kada se konačno više počelo progovarati o mentalnom zdravlju i mentalnoj higijeni, zaista bio veliki gubitak ostati bez organizacije koja brine o dobrobiti ljudi u svojoj zajednici i koja ih potiče na pozitivne životne promjene kako bi bili bolji ne samo sebi, nego i ljudima oko sebe – a to je Plavi telefon.