LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Flash Eurobarometer FL013EP

Hrvatska iznad prosjeka EU-a po izloženosti dezinformacijama: mladi se najčešće informiraju na Facebooku

„Edukacija o medijskoj pismenosti, vještine kritičkog razmišljanja i alati za prepoznavanje lažnih vijesti i manipulacija nisu više samo dodatak u životima mladih, već temeljna vještina za preživljavanje u 21. stoljeću.“

„Edukacija o medijskoj pismenosti, vještine kritičkog razmišljanja i alati za prepoznavanje lažnih vijesti i manipulacija nisu više samo dodatak u životima mladih, već temeljna vještina za preživljavanje u 21. stoljeću.“

Najnovije istraživanje Europskoga parlamenta – Flash Eurobarometer FL013EP otkriva zabrinjavajući trend među mladima u Hrvatskoj: dok se većina informira putem društvenih mreža, istovremeno priznaju da su redovito izloženi lažnim vijestima i dezinformacijama.

Čak 48 posto mladih u Hrvatskoj navodi društvene mreže – poput Instagrama, TikToka ili Facebooka – kao jedan od tri glavna izvora informacija o političkim i društvenim temama. Time Hrvatska nadmašuje prosjek Europske unije, koji iznosi 42 posto. Tradicionalna televizija nalazi se tek na drugom mjestu, s 40 posto udjela. Zanimljivo, dok je u većini zemalja EU-a Instagram preuzeo vodstvo (47%), u Hrvatskoj je Facebook i dalje dominantan – koristi ga 54 posto mladih, ispred YouTubea (35%), Instagrama (33%) i TikToka (28%).

Stručnjaci iz Centra za sigurniji internet upozoravaju da se informiranje preselilo u „algoritamski vođene prostore“ u kojima sadržaj često nije provjeren, a točnost informacija ovisi o popularnosti, a ne o činjenicama.


Pet zlatnih pravila za sigurnije korištenje društvenih mreža


Četiri od deset mladih redovito izloženo dezinformacijama


Podaci Eurobarometra otkrivaju da je Hrvatska pri vrhu po izloženosti dezinformacijama. Gotovo svaki peti mladi (19%) kaže da je vrlo često bio izložen lažnim vijestima u posljednjih tjedan dana, dok ih dodatnih 22 posto to priznaje često. Zbrojeno, čak 41 posto mladih u Hrvatskoj smatra da su redovito izloženi dezinformacijama – znatno iznad europskog prosjeka od 31 posto. Samo 7 posto ispitanika iz Hrvatske tvrdi da s takvim sadržajem nikada nije imalo doticaja.

Posljedice informacijskog kaosa vide se i u političkom ponašanju mladih. Među onima koji nisu izašli na izbore za Europski parlament, 24 posto mladih Hrvata navelo je da nisu imali dovoljno informacija za donošenje odluke – što je osjetno više od prosjeka EU-a (16%). Uz to, 18 posto ispitanih nije pronašlo kandidata koji bi predstavljao njihove stavove, a 13 posto općenito ne vjeruje političarima – stavove koje, prema istraživanjima, dezinformacijske kampanje često dodatno potiču.

Riješi online kviz i otkrij koji si tip putnika – možda te čeka nova avantura u Europi!



Unatoč digitalnim izazovima, glavne brige mladih u Hrvatskoj ostaju ekonomske. Na vrhu liste prioriteta koje bi Europska unija trebala rješavati nalaze se rast cijena i troškovi života (41%) te ekonomska situacija i zapošljavanje (41%). Slijede socijalna zaštita i pristup zdravstvenoj skrbi (37%).

„Podaci Eurobarometra kristalno jasno ocrtavaju izazov pred kojim stojimo. Mladi su online. Tamo traže odgovore na svoja ekonomska i društvena pitanja. Međutim, na tim istim platformama izloženi su stalnoj paljbi dezinformacija , što dovodi do informacijskog vakuuma i nepovjerenja“, poručuju iz Centra za sigurniji internet, koji ističe da je ključno jačati digitalnu otpornost i medijsku pismenost.

 

„Edukacija o medijskoj pismenosti, vještine kritičkog razmišljanja i alati za prepoznavanje lažnih vijesti i manipulacija nisu više samo dodatak u životima mladih, već temeljna vještina za preživljavanje u 21. stoljeću. “, poručuju iz Centra.

IZVOR: CENTAR ZA SIGURNIJI INTERNET – CSI.HR
FOTO: FREEPIK / ILUSTRACIJA