LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Istraživanje EduCentra

Šalabahter je još uvijek najčešća metoda varanja na ispitima

Prema rezultatima istraživanja EduCentra, čak 70 posto ispitanika smatra da varanje na ispitima nije moralno. No, većina ih ipak vara. Rezultati pokazuju tko, kada, kako i zašto.

Prema rezultatima istraživanja EduCentra, čak 70 posto ispitanika smatra da varanje na ispitima nije moralno. No, većina ih ipak vara. Rezultati pokazuju tko, kada, kako i zašto.

Svi dobro znamo da u školama i na fakultetima mnogi učenici i studenti varaju na ispitima koristeći različite metode kako bi dobili dobre ocjene. Koliko je varanje raširena pojava kod nas, istražio je portal EduCentar na gotovo 400 ispitanika, od kojih je 75 posto bilo žena.

Velika većina ispitanika varala je na ispitu

Čak 95 posto ispitanika priznalo je da je barem jednom u životu varalo na ispitu. Kada govorimo o obrazovnoj strukturi, na ispitima i testovima u najvećoj su mjeri probali varati ispitanici sa srednjom stručnom spremom, njih čak 98 posto, dok su u najmanjoj mjeri varali ispitanici sa visokom stručnom spremom (21 posto nikada nije varalo na ispitu).

Da nije sve tako crno, pokazuje činjenica da je većini ispitanika, od onih koji su pribjegli varanju na ispitima, to samo pomoć prilikom polaganja testa. Tek 16 posto ispitanika izjavilo je kako im je varanje glavna metoda na koju se oslanjaju kako bi položili, odnosno dobro napisali test.

FOTO: Pixabay

Na ispitima najčešće varaju srednjoškolci

41 posto ispitanika izjavilo je kako je za vrijeme srednje škole varalo na gotovo svakom testu, a njih svega 8 posto kaže da nikada nisu varali. Za vrijeme osnovnoškolskog obrazovanja petina ispitanika varala je na gotovo svakom testu, dok ih 18 posto nikada nije varalo. Čak 62 posto ispitanika varalo je u iznimnim situacijama za vrijeme osnovne škole.

Besplatne online radionice za studente: naučite kako koristiti umjetnu inteligenciju i poboljšajte svoje akademske radove


Od ispitanika koji su pohađali višu školu ili fakultet, njih četvrtina varala je na svakom ispitu, no više je ipak onih koji nikada nisu varali za vrijeme studiranja (31 posto). Gotovo polovica onih koji su pohađali fakultet priznali su da su varali na ispitima, ali samo u iznimnim situacijama.

Šalabahter kao najčešća metoda varanja

Kada je riječ o metodama prepisivanja, većina ispitanika, njih čak 93 posto koristi šalabahter. Osim šalabahtera, ispitanici se često na ispitu došaptavaju (85 posto), dok ih od kolega prepisuje 11 posto.

Moderne tehnologije (mobitele, bubice…) pokušalo je koristiti 19 posto ispitanika, a svega 4 posto njih ovime se služi kao glavnom metodom varanja na testovima. Svega 8 posto ispitanika poslalo je nekog drugoga umjesto njih da polaže ispit. Srećom, ovu metodu nitko od ispitanika ne koristi redovno kao najčešću. Od ostalih metoda koje su probali ispitanici su istaknuli: čitanje iz knjige, zamjenu testova, znakove rukama.

Ispitanici varaju zbog nesigurnosti u znanje

Najčešći razlog zbog kojeg učenici i studenti pribjegavaju varanju jest nesigurnost u vlastito znanje (66 posto) te nedostatak vremena za učenje (65 posto). Četvrtina ispitanika na ispitima vara jer svi to čine, a petina zato jer imaju priliku. Kako ne bi zaostajali za kolegama koji to čine, razlog je zašto na ispitima vara preostalih 16 posto ispitanika.

Osim varanja na ispitima i testovima, ispitanici su skloni i posuđivanju dijelova ili čak cijelih radova od drugih. U najmanjoj se mjeri posuđuje za izradu maturalnih i diplomskih radova koje ispitanici u pravilu pišu sami (83 posto maturalni i 81 posto diplomski). Dijelovi tuđih radova u najvećoj se mjeri posuđuju za zadaće i lektire, a upravo su lektire te koje se u najvećoj mjeri u potpunosti preuzimaju od drugih.

Mladi u Hrvatskoj pokazuju nezadovoljstvo obrazovnim sustavom, sumnjaju na korupciju unutar istog, a pada i interes za potomstvom


FOTO: Tumblr

Čak 83 posto ispitanika uhvaćeno je u varanju

Ako su ispitanici bili uhvaćeni u varanju, uglavnom su dobili kazne s kratkotrajnim posljedicama. Najčešća je posljedica hvatanja u varanju opomena (49 posto ispitanika je opomenuto) te oduzimanje testa ili ispita (39 posto). Jedinicu u imenik i poništenje testa dobilo je 31 posto ispitanika, 5 posto ispitanika izbačeno je iz učionice zbog varanja, a njih 1 posto zbog toga je čak isključeno iz škole.

Iako rašireno, varanje nije moralno

Da varanje nije moralno, ali je u nekim situacijama potrebno, smatra 70 posto ispitanika, dok ih 17 posto to smatra apsolutno nemoralnim, iako su često i sami varali. Problem u varanju ne vidi 13 posto ispitanika i smatra kako je to skroz u redu.

Od ispitanika koji su varali na ispitima njih 14 posto smatra kako je u potpunosti moralno varati na ispitu, dok ih svega 15 posto smatra kako je to apsolutno nemoralno. Od ispitanika koji i sami varaju, njih 72 posto smatra kako to nije moralno, ali se moraju nekako snaći.

Njemačka služba za akademsku razmjenu nudi različite stipendije za studij, istraživanje i ljetne tečajeve


Iako varanje ispitanici ne smatraju moralnim, ali ipak donekle prihvatljivim, 15 posto ispitanika smatra kako postoje struke u kojima je to apsolutno zabranjeno i neoprostivo, kao što su medicina i srodni fakulteti, što pokazuje da za varanje ipak vrijede dvostruki standardi.

IZVOR: EDUCENTAR
FOTO: FLICKR/ALEX CARR