Istraživanje o primjeni AI-ja u obrazovanju: otvorena nova etička pitanja
Pojava umjetne inteligencije preoblikuje obrazovanje, predstavljajući stvarne prednosti, ali i neke velike opasnosti, od problema oko točnosti i plagijata, do održavanja integriteta.
Pojava umjetne inteligencije preoblikuje obrazovanje, predstavljajući stvarne prednosti, ali i neke velike opasnosti, od problema oko točnosti i plagijata, do održavanja integriteta.
Umjetna inteligencija (AI) i svi proizvodi u vezi s njom pomažu nam poboljšati svakodnevicu u mnogim područjima. Kako njezina primjena u obrazovanju može biti korisna, ali i diskutabilna, dočarava nam nedavni američki primjer korištenja ChatGPT-alata pri ocjenjivanju studentskih eseja.
Kada Diane Gayeski, profesorica strateških komunikacija na koledžu Ithaca, zaprimi esej jednog od svojih studenata, ona dio teksta provuče kroz ChatGPT, tražeći od ovog AI alata da kritizira i predloži kako poboljšati rad, prenosi CNN.
„Najbolji način da gledate na AI za ocjenjivanje jest kao asistent u nastavi ili asistent u istraživanju koji bi mogao napraviti prvi prolaz... i u tome radi prilično dobar posao.” – objasnila je svoj motiv.
Osim što svojim studentima pokazuje povratne informacije s ChatGPT-a i kako je alat prepisao njihov esej, od njih čak i zahtijeva da učine isto – pokrenu svoju prvu verziju teksta kroz ChatGPT, da vide gdje mogu napraviti poboljšanja.
Umjetna inteligencija u obrazovanju
Pojava umjetne inteligencije preoblikuje obrazovanje, predstavljajući stvarne prednosti, kao što je automatizacija nekih zadataka kako bi se oslobodilo vrijeme za personaliziranije upute, ali također i neke velike opasnosti, od problema oko točnosti i plagijata, do održavanja integriteta.
I učitelji i učenici koriste se novom tehnologijom. Izvješće strateške konzultantske tvrtke Tyton Partners, čije je kreiranje sponzorirala platforma za otkrivanje plagijata Turnitin, otkrilo je da je polovica studenata koristila AI-alate u jesen 2023. I nastavnici se okreću AI-alatima i platformama kao što su ChatGPT, Writable, Grammarly i EssayGrader, kako bi pomogli u ocjenjivanju radova, pisanju povratnih informacija, razvoju planova lekcija i izradi zadataka. Također, koriste se alatima za izradu kvizova, anketa, videozapisa i interaktivnih sadržaja kako bi podigli interes za ono što se obrađuje u učionici. Učenici se, s druge strane, oslanjaju na alate kao što su ChatGPT i Microsoft CoPilot koji je ugrađen u Word, PowerPoint i druge Microsoft proizvode.
Korištenje AI-ja i etička pitanja
No, dok su neke škole i fakulteti oblikovali politike o tome kako učenici mogu ili ne mogu koristiti umjetnu inteligenciju za akademski rad, mnogi nemaju smjernice za učitelje. Praksa korištenja umjetne inteligencije za pisanje povratnih informacija ili ocjenjivanje zadataka također dovodi do etičkih pitanja. Roditelji i studenti koji već troše stotine tisuća dolara na školarinu američkih obrazovnih ustanova mogli bi se zapitati je li beskrajna petlja povratnih informacija o sadržaju generiranom umjetnom inteligencijom i ocijenjenom umjetnom inteligencijom na koledžu vrijedna vremena i novca.
Način na koji profesori koriste umjetnu inteligenciju ovisi o mnogim čimbenicima, posebno kada je riječ o ocjenjivanju, smatra Dorothy Leidner, profesorica poslovne etike na Sveučilištu Virginia.
„Ako je materijal koji se ispituje kod velike skupine studenata uglavnom deklarativno znanje, tako da postoji jasna razlika između ispravnog i pogrešnog, onda bi ocjena umjetne inteligencije mogla biti čak i kvalitetnija od one koju daje čovjek.” – rekla je za CNN.
Međutim, Leidner je isto tako primijetila i da bi, kada se radi o manjim razredima ili zadacima s manje konačnim odgovorima, ocjenjivanje trebalo ostati personalizirano, kako bi učitelji mogli pružiti konkretnije povratne informacije i upoznati se s radom učenika. Predložila je učiteljima, stoga, da koriste umjetnu inteligenciju kako bi promatrali određene metrike – poput strukture, upotrebe jezika i gramatike – i dali brojčanu ocjenu tim brojkama. Ali, učitelji bi tada sami trebali ocjenjivati rad učenika, tražeći dublji uvid i kreativnost u njihovom radu.
Američke škole i fakulteti aktivno rade na politikama umjetne inteligencije za nastavnike i učenike. U tijeku su rasprave o tome kako se učitelji koriste umjetnom inteligencijom u učionici, ali i kako se njome koristiti općenito. Neki stručnjaci, doduše, smatraju da je još uvijek prerano za razumijevanje kako će se AI integrirati u svakodnevni život. Međutim, sveučilišta moraju, napominju, biti otvorena za redovito preispitivanje u skladu s razvojem tehnologije i upotrebe.