Revolucija u školama: novi sustav koji će pratiti fizičku spremnost učenika diljem Hrvatske
„Način života je previše sjedilački, previše su vezani uz mobitel, računala, tablete, laptope...”
„Način života je previše sjedilački, previše su vezani uz mobitel, računala, tablete, laptope...”
U Zagrebu je predstavljen projekt koji bi mogao značajno promijeniti pristup školskom tjelesnom odgoju. Od sljedeće školske godine, u osnovnim i srednjim školama diljem Hrvatske, barem dva puta godišnje, u e-dnevnicima će se bilježiti podaci o fizičkoj spremnosti svakog učenika. Taj inovativni sustav, koji su pokrenuli Kineziološki fakulteti u suradnji s CARNET-om, omogućit će učiteljima tjelesne kulture praćenje napretka učenika te pružanje personaliziranih savjeta za poboljšanje njihove tjelesne spreme.
Projekt omogućuje da se podaci o visini, težini, opsegu struka, izdržljivosti (koliko učenik može pretrčati), skoku u dalj, snazi stiska šake i drugim parametrima upisuju u e-dnevnik, čime se stvara jedinstvena baza podataka o fizičkoj spremnosti učenika. Na temelju tih informacija, nastavnici tjelesne kulture moći će davati individualizirane preporuke za poboljšanje tjelesne aktivnosti i zdravlja. Također, učenici će moći uspoređivati svoje rezultate s podacima vršnjaka iz drugih zemalja Europske unije, što im omogućuje dodatnu motivaciju za napredak.
Docent dr. sc. Hrvoje Podnar, kineziolog i jedan od inicijatora projekta, ističe kako će novi sustav značajno olakšati posao učiteljima jer će im automatizirati prikupljanje i analizu podataka.
„Ovaj sustav značajno olakšava rad učiteljima i nastavnicima tjelesne i zdravstvene kulture jer automatizira prikupljanje i analizu podataka o tjelesnoj spremnosti i posturi učenika. Nastavnici će uskoro imati gotove analize i prilagođene preporuke za svakog učenika. To im omogućuje da se više posvete planiranju i izvedbi nastave te pružanju individualiziranih povratnih informacija učenicima.” – rekao je Podnar.
Jedna od ključnih prednosti tog sustava, kako ističe doc. dr. sc. Mirela Šunda s Kineziološkog fakulteta u Osijeku, jest da ne uspoređuje učenike međusobno, već se temelji na zdravstveno preporučenim vrijednostima, prilagođenima dobi i sposobnostima učenika.
„Sustav potiče učenike da se usredotoče na svoje zdravstvene navike, na svoj tjelesni razvoj, pružajući im podršku da napreduju u skladu sa svojim mogućnostima.” – naglašava Šunda.
S obzirom na zabrinjavajući trend smanjenog fizičkog kretanja među mladima, koji su sve više vezani uz tehnologiju – mobitele, tablete i računala – taj projekt dolazi u pravo vrijeme. Podnar, koji je tijekom svog iskustva u školi primijetio da djeca imaju sve veće poteškoće u osnovnim motoričkim vještinama, poput otvaranja šake, smatra da će takav sustav pomoći u prevenciji tih problema.
„Što se tiče fizičke spremnosti, način života je previše sjedilački, previše su vezani uz mobitel, računala, tablete, laptope... Tako je smanjeno kretanje, njihovi interesi su zadovoljeni time, jednostavno nemaju dovoljan podražaj za kretanje. Mogu primijetiti, u zadnjih nekoliko godina, da djeca ne mogu otvoriti šaku kako treba – kod hvatanja lopte imao sam dosta fraktura prstiju. Kad im dolazi lopta, oni ne stignu otvoriti šake i znam da je to od mobitela. Stalno su im mobiteli u ruci i prsti su im stalno pogrčeni. Primjećujem da se djeca kod padova ne znaju dočekati na ruke, ili kolut, ili džudo pad, nego padaju na glavu i razbijaju zube.” – ističe Podnar.
Svi stručnjaci slažu se da je srednjoškolsko razdoblje ključno za poticanje zdravih životnih navika, jer je to doba kada djeca često prestaju s tjelesnim aktivnostima. Prof. dr. sc. Maroje Sorić, voditelj Laboratorija KIF-a za mjerenje tjelesne aktivnosti, naglašava važnost pružanja podrške u tom razdoblju, osobito kroz rekreativne sportske aktivnosti.
„Fizička aktivnost je jedan od ključnih elemenata za smanjenje tjelesne težine. No, ona je važna i za kognitivni razvoj, jednako kao i akademski uspjeh u školi.” – kaže Sorić.
Projekt su pokrenuli Kineziološki fakulteti u Zagrebu, Osijeku i Splitu, CARNET, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, Hrvatski zavod za javno zdravstvo i Agencija za odgoj i obrazovanje.