Više od 50 posto ljubitelja „selfija” uljepšava svoje fotografije prije objave
Istraživanje hrvatske studentice Zrinke Peharec provedeno u 40 zemalja pokazalo je zanimljive trendove – „selfie” ruši tabue i uvriježene obrasce ponašanja, o čemu su se proteklih mjeseci raspisali čak i turski mediji.
Istraživanje hrvatske studentice Zrinke Peharec provedeno u 40 zemalja pokazalo je zanimljive trendove – „selfie” ruši tabue i uvriježene obrasce ponašanja, o čemu su se proteklih mjeseci raspisali čak i turski mediji.
Ako ste vlasnik pametnog telefona, foto-autoportretu ili „selfiju“ zasigurno niste uspjeli odoljeti. Ujutro, popodne, pred spavanje – svako vrijeme dobro je vrijeme. Raširio se u sve sfere društva i postao moćan komunikacijski alat, toliko moćan da je postao predmet ozbiljnih istraživanja.
Ovim globalnim fenomenom bavila se i Zrinka Peharec, studentica postdiplomskog studija komunikologije na međunarodnom Sveučilištu Yaşar u Izmiru, koja je u sklopu svog magistarskog rada ispitala stavove o popularnim selfijima, formatu koji je dodatno začinio brojne sadržaje na društvenim mrežama. Istraživanje je provedeno na uzorku od 214 sudionika u 40 zemalja, a osim Hrvatske, uključuje i zemlje poput Nigerije i Pakistana.
Zrinka je dodatan poticaj za potkrepu primijećenih trendova konkretnim brojkama dobila za vrijeme stručne prakse u agenciji za odnose s javnošću Manjgura, u kojoj je pri susretanju s online komunikacijom u svakodnevnom radu s klijentima prepoznala priliku da obradi područje koje još nije dovoljno istraženo.
– Kolege u Manjguri naučile su me kako spojiti teoriju i praksu te kako osmisliti projekt koji je moguće uspješno medijski plasirati. Svojim radom željela sam utvrditi način na koji ljudi koriste selfije za samoprezentaciju i slanje određene poruke na društvenim mrežama te istražiti socijalno ponašanje vezano uz fenomen selfija. Ovaj se vizualno-komunikacijski alat ne koristi samo u privatne svrhe, već i za promocijske te marketinške aktivnosti privatnih kompanija i institucija. – zaključila je istraživačica, potkrijepivši konkretnim brojkama ono čega su i organizacije i pojedinci sve više svjesni.
Čak 88 posto sudionika istraživanja potvrdilo je kako fotografira selfije, od čega 75.7 posto ima pozitivan stav o takvom obliku bilježenja vlastitog lika, a svega 4.55 posto ispitanika izjavilo je kako mrzi selfije.
Više od 50 posto ljubitelja selfija priznalo je kako redovito ili ponekad koriste filtere za bolji izgled na fotografijama. Kao najčešće korištena društvena mreža za objavljivanje selfija istaknut je Facebook, no zbog porasta popularnosti Instagrama može se pretpostaviti da bi se taj odnos uskoro mogao promijeniti.
Najveći broj ljubitelja selfija, njih 86.85 posto, ima između 18 i 34 godine Podatak da starije generacije (preko 65 godina) u manje od jedan posto slučajeva fotografiraju selfije nije nimalo neočekivan.
Teško je i zamisliti sve lokacije i poze u kojima se fotografiraju selfiji, ali je istraživanje pokazalo da ipak postoje mjesta na kojima se selfiji neće tako često fotografirati. Tako 63.87 posto ispitanih nikad ne bi radilo selfije na sprovodu, a 74.35 posto nikada ne bi fotografiralo intimne trenutke.
Zrinka je svoju tezu obrađivala na Sveučilištu primijenjenih umjetnosti Koblenz, na RheinAhrCampusu u Njemačkoj. Međunarodno istraživanje provedeno je u suradnji turskog i njemačkog sveučilišta pod pokroviteljstvom Europske unije.