Postoji li mogućnost ovisnosti o Google Analyticsu?
Istraživanje je provedeno na slučajnom uzorku grupe ljudi kako bismo istražili postoji li mogućnost da korištenje usluge preraste u ovisnost.
Istraživanje je provedeno na slučajnom uzorku grupe ljudi kako bismo istražili postoji li mogućnost da korištenje usluge preraste u ovisnost.
Google Analytics, Googleova usluga koja generira detaljne statističke podatke o web stranici, prati promet i posjećenost web stranica, proizvod je koji je prirastao srcima mnogih ljudi. Velika prednost Google Analyticsa je mogućnost praćenja posjetitelja iz svih krajeva svijeta, uključujući posjete s tražilica i društvenih mreža, izravne posjete te odnose među stranicama. Naime, najnovija verzija koda za praćenje usluge Google Analytics znatno je osjetljivija i preciznija te je u mogućnosti pratiti čak i vrlo kratke aktivnosti na web stranici.
Google je u travnju 2011. godine najavio dostupnost nove verzije Google Analyticsa koja je ponudila više opcija prilagođenih novijem izgledu web stranica, a koje su s vremenom nadograđivane. Primjerice, Google Analytics analizom može se istražiti koliko je stranica učinkovita, koji sadržaj posjetitelji najčešće posjećuju, koliko vremenski posjećuju stranicu te s koje lokacije, što brojnim firmama olakšava posao.
Uz mnoge prednosti koje Google Analytics nudi pojedincima ili firmama, nezaobilazno je spomenuti i mane ovog programa. Naime, Studentski.hr odlučio je istražiti postoji li povezanost između korištenja usluge u poslovne svrhe i stvaranja ovisnosti o navedenoj usluzi.
Proveli smo istraživanje na slučajnom uzorku grupe ljudi u dobi od 20 do 30 godina kako bismo istražili jesu li ovisni o usluzi Google Analytics. Naime, najveći broj ispitanika naveo je kako usluzi pristupa više puta dnevno, dok je samo dvoje ljudi navelo da usluzi pristupaju jednom tjedno.
Većina ispitanika navela je da većinom jednom dnevno analizira i više puta prati trenutne rezultate, dok je četvero ispitanika navelo da samo „baci oko“ na trenutno stanje. Na pitanje putem kojeg uređaja najčešće pristupate usluzi Google Analytics, većina ispitanika navela je računalo. Također, većina ispitanika navela je kako prilikom provjeravanja trenutnog stanja potroše samo nekoliko minuta, dok im je za analizu potrebno 15 minuta i više. Naime, najveći broj ispitanika naveo je da za analizu potroši do 15 minuta, a manji broj ispitanika naveo je da na analiziranje potroši sat vremena i više.
Zanimalo nas je i što ljude najviše privlači na Google Analyticsu, a odgovori su bili različiti; praćenje uspjeha vlastitih tekstova, praćenje aktivnosti korisnika kako bi se znalo kada što objaviti, detaljniji podaci, dizajn, preglednost, mogućnost usporedbe utjecaja različitih varijabli na ciljeve te zbog toga što dosadašnji program ne pruža dodatne opcije. Najveći broj ispitanika za sebe je rekao kako na Google Analyticsu provodi dovoljno vremena, dok je samo troje ljudi navelo da je ovisno o usluzi Google Analytics. Ispitanici koji su naveli da su ovisni o usluzi, kao razlog svoje ovisnosti naveli su potrebu za praćenjem brojki koje su unaprijed zacrtane. Ostali ispitanici prate uslugu najčešće zbog potrebe i posla.
Dakle, rezultati istraživanja pokazali su da najveći broj ispitanika većinom jednom dnevno analizira i više puta prati trenutne rezultate na Google Analyticsu. Također, većina ispitanika smatra da dovoljno vremena provede na Google Analyticsu, a najčešće kosiste uslugu zbog potrebe i poslovnih razloga. Unatoč našim pretpostavkama kako će se više ljudi izjasniti da je ovisno o Google Analyticsu, samo je troje ljudi navelo da kod njih postoji ovisnost o navedenoj usluzi.
Iskustvo ovisnosti o Google Analyticsu
Alisa Bowman započela je pisati vlastiti blog te je instalirala Google Analytics kako bi provjeravala statistiku. U početku je provjeravala jednom dnevno, potom nekoliko puta dnevno, a na kraju i nekoliko puta u satu. Nakon određenog vremena primijetila je da je ovisna o Google Analyticsu i prepoznala se u nekoliko simptoma:
1. Osjećaj ispraznosti i samoće kada nije bila na Google Analyticsu
2. Osjećaj poleta kada je posjećenost bloga rasla
3. Osjećaj depresije kada je promet pao
4. Ignoriranje najbližih kada je bila na Google Analyticsu
5. Stalno razmišljanje o prometu
Važno je naglasiti kako je Google Analytics odlična stvar za praćenje posjećenosti stranica. Međutim, postaje negativna stvar kada osoba više ne prati samo posjećenost stranice, već to preraste u nešto više; kada podaci počinju utjecati na čovjekov život, odnosno na emocije i raspoloženje. Primjerice, hoće li se osoba zbog povećanja posjećenosti ili čitanosti bloga osjećati bolje ili zbog pada čitanosti lošije. Google Analitics može hraniti ego ako sve teče glatko, a kada krene lošije, može prerasti u ovisnost.