Osječki poduzetnik nakon faksa postao sam svoj šef – podijelio je s nama svoje iskustvo
Popričali smo s 23-godišnjim poduzetnikom koji je nakon fakulteta pokrenuo vlastiti biznis u Osijeku te se u samim počecima samostalne karijere morao suočiti s pandemijom koronavirusa.
Popričali smo s 23-godišnjim poduzetnikom koji je nakon fakulteta pokrenuo vlastiti biznis u Osijeku te se u samim počecima samostalne karijere morao suočiti s pandemijom koronavirusa.
Borna Grunbaum 23-godišnji je Riječanin koji je odrastao u Osijeku, gdje trenutno vodi svoju agenciju za digitalni marketing Develo. Na prvi pogled čini se kao klasična priča hrabrog mladog čovjeka koji je odlučio postati sam svoj šef, međutim, kada ste zadnji put čuli da je netko nedugo nakon završetka fakulteta odlučio uploviti u poduzetništvo?
Naime, naš je sugovornik 2019. završio preddiplomski studij digitalnog marketinga na Sveučilištu u Portsmouthu, u Ujedinjenom Kraljevstvu, te potom iste godine otvorio svoju tvrtku. Pitali smo ga kako i zašto se odlučio na takav potez s obzirom na to da većina ljudi nakon fakulteta bira sigurnost i stabilne kompanije:
– Poduzetništvo me privlačilo već u srednjoj školi, a i jedan je od razloga zašto sam upisao Ekonomsku školu. Oduvijek sam bio proaktivan i volio izvannastavne projekte, a 2015. sam s Erasmusom bio u Engleskoj, gdje sam prošao prve radionice i projekte vezane uz start-upove i svijet poduzetništva. 2016. moj tim i ja bili smo finalisti natjecanja Ideja Godine u Zagrebu, a povodom toga posjetili smo i 2 hrvatska start-upa; gledajući uspjeh naših tvrtki nekako sam to shvaćao znakom da bih i ja mogao biti jedan od njih.
Nakon iskustva s projektima u području poduzetništva bacio se na posao:
– Odlučio sam studirati u inozemstvu, a nakon sezone konobarenja kupio sam svoju prvu kameru i zapravo sam tu započeo sa sitnim projektima koji su bili neplaćeni, a kasnije rezultirali prvim klijentima i početkom freelance-karijere.
Tijekom studija, kako navodi, radio je razne projekte i poslove kako bi se financirao. Uz fakultet, freelanceanje i vloganje s YouTuberima nisu mu bili strani ni ugostiteljski ni uslužni poslovi. Rezultat kontinuiranog proaktivnog rada i truda tijekom studiranja došao je na vidjelo kada je diploma bila u rukama, a prvi posao na vidiku.
– Odmah nakon fakulteta zaposlio me jedan online start-up kao voditelja marketinga, shvatio sam da puno britanskih tvrtki zapravo zapošljava agencije s Balkana i tu se u meni probudila ideja da bih mogao pokrenuti svoju agenciju za digitalni marketing. Uvijek me vukao freelancing i za mene stabilnost nikada nije bila privlačna opcija, jer na kraju dana legnem u krevet i znam da radim na tuđim snovima umjesto svojim. Ujedno mislim da bi u studentskim danima svi trebali isprobati što više stvari kako bi se pronašli, puno je jednostavnije riskirati u 20-tima nego u 30-ima, iako naravno nikada nije kasno!
Poslovna klima u Osijeku nije idealna te se poprilično osjeti demografski pad, pa smo ga pitali kako i zašto je onda u takvom gradu odlučio otvoriti vlastitu tvrtku i je li možda požalio zbog te odluke?
– Nažalost, industriju smo izgubili, ali pojavio se velik broj IT-tvrtki i talenata koji su unijeli na neki način pozitivnu poduzetničku atmosferu u Osijek, čak svjedočimo da strane tvrtke otvaraju urede u Osijeku, a vjerujem da će se taj trend i nastaviti jer tu su i niski troškovi života, a i radne snage. Mislim da je Osijek idealan grad za započeti tako nešto kad nemate kapitala, zato sam ga i odabrao, ali tu sam i odrastao i poznanstva puno pomažu u početku.
Popriličan broj poduzetnika ove se godine suočava s velikim gubitcima zbog koronavirusa, što može biti zastrašujuće i onima koji su u poduzetničkim vodama već godinama, a posebice onima koji su tek pokrenuli biznis. Evo kako se ovaj mladi poduzetnik snašao na tržištu:
– Pandemija je bila šok jer nakon 2 mjeseca od otvaranja tvrtke sve odjednom staje – klijenti otkazuju zbog neizvjesnosti i reže se na marketingu. No početkom ljeta situacija je ispala super za poduzetnike poput mene koji se bave digitalnim marketingom. Većina tvrtki shvatila je važnost online kanala i htjeli su biti spremni ukoliko se ovako nešto dogodi opet, pa se ulagalo u web-stranice, web-trgovine i društvene mreže. Mislim da bi bez pandemije rezultati prve godine bili puno bolji, no izvukao sam najbolje što sam mogao.
Na krizne situacije poput pandemije rijetko tko vas može pripremiti, neovisno o tome radite li za druge ili za sebe. Mnogi hrvatski studenti žale se na manjak prakse u studijskim programima, pa nas je zanimalo koliko je iskustvo studiranja na inozemnom fakultetu pripremilo Grunbauma na tržište rada i što smatra da bi se trebalo dodatno integrirati ili oduzeti u obrazovanju i pripremi studenata za rad.
– Na University of Portsmouth me iznenadio broj ljudi koji vas podupiru u samostalnim projektima i poduzetništvu, od tzv. innovation centara u sklopu fakulteta koji besplatno nude poslovne prostore za studente do raznih događaja kao što su mali sajmovi za predstavljanje projekata koje rade studenti. Svaki smjer na fakultetu ima predmet zvan Careers and Employability na kojem vas usmjeravaju da budete spremni na sve što vas zanima, bilo to praksa, posao ili pokretanje vlastitog biznisa. Također, volio bih napomenuti da sam za završni rad radio na stvarnom projektu u tvrtki.
Poticaj uvijek postoji, a uz mnoge projekte naših fakulteta s lokalnim poduzetnicima, u koje je i sam uključen, 23-godišnjak navodi kako se ukazuju dobre prilike i hrvatskim studentima da se profiliraju, stvore kontakte i svojom aktivnošću i zalaganjem pronađu ono što im najbolje odgovara. Za kraj smo ga pitali smatra li da je poduzetništvo u Hrvatskoj dobra prilika za mlade ljude koji ne mogu pronaći stalan posao i što je uopće preduvjet za prvi korak u pokretanju vlastite tvrtke. Poručio je:
– Puno platformi danas pruža zapošljavanje na nekim mini online poslovima koje kasnije možete razviti u nešto više. Poduzetništvo ne mora biti nužno s ciljem stvaranja velikog branda, ukoliko ne možete pronaći posao, zašto se ne biste okušali u freelanceanju? Otvaranje obrta je već neki drugi korak, prvi bi uvijek trebao biti osigurati si nekakve poslovne suradnje i prve klijente, treba biti spreman pokriti troškove koje donosi otvaranje tvrtke. Danas je to olakšano poticajima za samozapošljavanje, a ukoliko je to moguće, preporučio bih i posao koji će vas financijski podupirati dok radite na razvijanju nečeg svojeg sa strane. Ipak, najuspješniji su oni koji rade nešto što iskreno vole raditi i uživaju svaki dan u tome bez obzira na sve prepreke!
Jasno je, stoga, da u moru zabrinjavajućih vijesti kojima smo trenutno okruženi primjer našeg sugovornika najbolje pokazuje kako možete postići sve što želite, neovisno o situaciji, samo ako ste proaktivni da istražujete sebe i ono što vam najbolje odgovara te predano radite na ostvarivanju. Treba se usuditi, biti hrabar, ali i realističan i razmišljati logički te pronaći svoju nišu u kojoj možete ostvariti uspjeh. Formula za njega ne postoji i nitko vam ga ne može garantirati, ali na vama je da se prilagodite izazovima i pokrenete posao koji zaista volite.