LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
NA DANAŠNJI DAN

Ovako je Dickensova „Božićna priča“ stekla popularnost

„Božićna priča”, roman Charlesa Dickensa jedna je od najpopularnijih božićnih priča, a otkad je prvi put objavljena ne prestaje se štampati. Čitanje i prenašanje na kazališnu i filmsku scenu obilježava djetinjstvo novim generacijama.

„Božićna priča”, roman Charlesa Dickensa jedna je od najpopularnijih božićnih priča, a otkad je prvi put objavljena ne prestaje se štampati. Čitanje i prenašanje na kazališnu i filmsku scenu obilježava djetinjstvo novim generacijama.

Charles Dickens napisao je roman Božićna priča (A Christmas Carol) u samo šest tjedana zgrožen izvješćem o zapošljavanju djece u rudnicima. Prvotno je o tom problemu trebao održati govor, no umjesto toga plasirao je priču koja simbolizira Božić kao sve dobro u ljudskoj prirodi i izdao je 19. prosinca 1843

Protagonist Božićne priče nemaran je i škrt starac kojeg na Badnjak posjećuju duhovi prošlosti, sadašnjosti i budućnosti i ukazuju mu kako će njegov život završiti ako se ne promijeni – umrijet će prezren i neoplakan. Nakon svjedočenja prizorima na koje mu tri duha ukazuju, Scrooge postaje velikodušan i pronalazi iskupljenje i radost. Iako je negativno prikazan lik, predstavlja dobrotu koju ljudi doživljaju na Božić, a upravo je tu dobrotu u čitateljima Dickens nastojao osvijestiti. Ovom je pričom dao svoj odgovor na socijalne probleme londonskog društva.  

Knjiga je svoju popularnost stekla već prvim izdanjem kada je u samo nekoliko dana prodano 6000 primjeraka, a potražnja za njom ne prestaje ni danas. Unatoč tako velikom uspjehu, autor nije bio zadovoljan financijskim ishodom. Budući da je htio da knjigu pročita što više ljudi i da ona bude estetski privlačnija, odlučio ju je urediti i objaviti o svom trošku. Pazio je na tehnički izgled knjige čije je prvo izdanje na stranicama imalo zlatni uvez s crvenim naslovnim stranicama, ilustrirao ju je John Leech, no proizvodni troškovi bili su veći od prodajne zarade. 

FOTO: Wikipedia

Iako je financijski ishod za Dickensa bio razočaravajuć, Božićna priča svojim je odmakom od realističnih obilježja romana i dodatkom grotesknog i romantičnog stila postala nešto sasvim drugo. Od prvotne ideje kritike društva, priča potiče čitatelja na zajedništvo i promišljanje o važnosti dobrih djela za vrijeme božićnih blagdana.

Dopirući tako do široke publike književni se tekst brzo prenaša na kazališnu scenu i filmske adaptacije kojih zaista ima mnogo. Među prvima je crno-bijeli film iz 1913, a novije adaptacije su iz 2019. te animirani film iz 2009. u kojem škrtog Scroogea portretira nitko drugi nego Jim Carrey. Time je roman odgovoran za utvrđivanje modernih interpretacija slavljenja i pripreme božićnih blagdana, a osim toga doprinio je svakodnevnom žargonu gdje scrooge označava škrtost, a merry se počinje češće upotrebljavati u čestitanju Božića te dobiva novo, veselo značenje. 

Zajedništvo i dobrota ono su što nam najviše treba, pogotovo u doba pandemije. Ovogodišnje božićno vrijeme znatno je drugačije i pomalo neobično, ali kako Charles Dickens poručuje svojim čitateljima, u teškim je vremenima važno srce puno ljubavi.
FOTO: WIKIPEDIA