Amazon navršava 25 godina; zavirite u povijest gigantske kompanije koja je promijenila svijet
Jeff Bezos osnovao je internetsku trgovinu Amazon 5. srpnja 1994. godine u Washingtonu. Danas je jedna od najvećih multinacionalnih kompanija na svijetu uz koju se vežu mnoge zanimljivosti i kontroverze.
Jeff Bezos osnovao je internetsku trgovinu Amazon 5. srpnja 1994. godine u Washingtonu. Danas je jedna od najvećih multinacionalnih kompanija na svijetu uz koju se vežu mnoge zanimljivosti i kontroverze.
Prije gotovo 25 godina, 5. srpnja 1994. godine, osnovana je danas najveća internetska trgovina koja je originalno prodavala knjige. Amazon nije bio prva online knjižara, ali njegova poslovna logika bila je nešto sasvim novo. Jeff Bezos zamislio ga je na principu lokalne knjižare u kojoj prodavač svoje mušterija zna po imenu. Međutim, s jednom bitnom razlikom u odnosu na klasične distributere.
Bezos je želio internetsku trgovinu koja bi bila posrednik između proizvođača i kupca i koja bi prodavala sve vrste proizvoda po cijelom svijetu. U to vrijeme takav koncept bio je neizvediv, odnosno on nije imao novca niti infrastrukture za takvo nešto. S obzirom na to napravio je popis 20 kategorija proizvoda koje bi tvrtka mogla prodavati. Suzio je izbor na jednu, a to su knjige. Za to je imao dobre razloge.
Kada se Amazon osnivao distribucijom knjiga dominirale su dvije kompanije, Ingram i Baker and Taylor, što znači da Amazon ne bi morao surađivati s tisućama izdavačkih kuća posebno. Naposljetku, na tržištu je postojalo tri milijuna knjiga, što je bilo mnogo više nego što je najveća knjižara Barnes and Noble mogla imati u ponudi. I tako je umjesto internetske trgovine koja prodaje sve nastala internetska trgovina koja prodaje sve knjige. Od samog početka kompanija se reklamirala kao najveća svjetska knjižara, a već 1997. godine u ponudi je imala 2,5 milijuna naslova.
Danas, 25 godina kasnije, Amazon je redefinirao prodaju u potpunosti. Trenutno je najveća svjetska internetska trgovina koja prodaje gotovo sve što se može zamisliti i vrijedi oko 1 bilijun američkih dolara (skoro 200 država ima mnogo manji BDP). Kako bismo u Hrvatskoj rekli, imaju sve od a do ž ili, kako bi u Amazonu rekli, od a do z, na što upućuje i logo kompanije.
Amazon je postao kompanija koja više nije samo američka internetska trgovina, nego multinacionalna korporacija čiji je popis djelatnosti kojima se bave ogroman. Ukratko bismo mogli sažeti i reći da im je okosnica poslovanja internetska trgovina, logistika, pohrana podataka, streaming platforme, umjetna inteligencija, robotika, a osim toga ulaže i u farmaceutsku industriju. Smatra se jednom od četiri najveće tehnološke kompanije uz Google, Apple i Facebook. Slijedi nekoliko zanimljivosti iz povijesti kompanije.
1. Amazon je umalo dobio potpuno drugačiji naziv
Kompanija se originalno trebala zvati Cadabra, izvedeno iz mađioničarske riječi abracadabra. Međutim, kada je Bezos telefonom nazvao svog odvjetnika i rekao mu kako želi nazvati tvrtku, ovaj ga je krivo čuo i shvatio da mu Bezos želi reći da se tvrtka zove Cadaver, što u prijevodu s engleskog znači truplo. U tom trenutku shvatili su da bi riječ cadabra mogla asocirati na riječ cadaver pa su odustali od tog nauma. Naknadno su došli do naziva Amazon aludirajući na to da je ponuda knjiga velika kao i najveća rijeka na svijetu.
2. Što ne možete kupiti na Amazonu?
S obzirom na to da na Amazonu možete kupiti skoro sve, možemo i nabrojati stvari koje ne možete kupiti, a u to spadaju: kuće, auti, cigarete i žive životinje.
3. Amazon posjeduje 41 brand
Među njima je IMDB, Zappos.com, Goodreads, Whole Foods, Audible i mnogi drugi.
4. Sfere u sjedištu Amazona
Amazon je želio prostor za svoje zaposlenike u kojem će se moći odmaknuti od svojih stolova i ureda kako bi surađivali i stvarali. U 2018. godini otvorio je takozvane sfere na svom kampusu u Seattleu. Sfere su ispunjene s oko 400 vrsta biljaka sa svih strana svijeta. Biljke se redovito rotiraju i skladište se u obližnjem stakleniku. Sve to ima za cilj vratiti prirodu u živote ljudi.
Amazon šalje mnogo paketa. Primjerice, još 2013. godine poslao je 1,6 milijuna paketa u danu. To je otprilike 608 milijuna paketa godišnje. Uz to se veže i pojam ludog Božića, koji označava Božić 1998. godine kada su u vrijeme blagdana radnici bili prisiljeni raditi danonoćno tjednima. Tada su zaposlenici navodno vodili svoje obitelji u skladište, a spavali su u autima pored skladišta kako ne bi gubili vrijeme. Inače, kompanija je poznata po kontroverznim uvjetima rada i tretmanu svojih zaposlenika i sezonskih radnika.
6. Narativ
Amazonu su PowerPoint prezentacije zabranjene. Kompanija nastoji promovirati kulturnu promjenu čija je osnovna ideja da kratki format PowerPoint prezentacija može promovirati lošu argumentaciju, skromnije razvijeno mišljenje o temi, a uz to ne potiče na uključenost publike. Umjesto toga u Amazonu poslovni sastanci odvijaju se tako da prezenter sastavi tekst od četiri do šest stranica koji nazivaju narativ. Prije sastanka svaki sudionik ima oko pola sata da pročita narativ i razmisliti o tekstu. Na taj način svi sudionici mogu promisliti o temi i pripremiti pitanja.