LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Premijera u Gavelli

„Rikard III.” na pozornicu donosi svijet gdje je čovjek čovjeku vuk

Prva pouzdano utvrđena izvedba „Kralja Rikarda III” dogodila se davne 1633. godine, a ovog nas tjedna očekuje nova u Gavelli.

Prva pouzdano utvrđena izvedba „Kralja Rikarda III” dogodila se davne 1633. godine, a ovog nas tjedna očekuje nova u Gavelli.

U petak, 15. prosinca 2017, u Gavelli nas očekuje nova premijera. Riječ je o predstavi Kralj Rikard III. Williama Shakespearea, u režiji Aleksandra Popovskog.

U viziji redatelja koji je u ovom kazalištu uprizorio San Ivanjske noći, jedan od najuspješnijih naslova u povijesti naše kazališne kuće, dolazi nam Shakespeareov komad izuzetne snage i političnosti, priča o ambiciji, vlastohleplju, moći i žudnji za dominacijom. Naime, kroz događaje nas vodi lik (antiheroj) čiji su postupci sve samo ne moralni, ali inteligencija mu je zavodljiva i sposobnost uvida razorna, pa ne možemo ne putovati s njim, ne promatrati događaje (i) njegovim očima. Lordovi i kraljice, vojvode i ubojice iscrtavaju fabularni sklop visoke napetosti i prenapregnutosti, donoseći na pozornicu svijet gdje je čovjek čovjeku ponajprije vuk, a tek potom brat, sin, prijatelj, ljubavnik. 

Nije zabilježeno je li Rikard III. ikada izveden za Shakespeareova života; možda nije upravo iz dnevnopolitičkih razloga. Prva pouzdano utvrđena izvedba dogodila se 1633, otprilike dva desetljeća nakon njegove smrti.

Foto: Gavella

Naime, bez obzira na povijesni predložak, mnogi elementi ove drame fikcionalne su naravi, posebno oni povezani s Rikardovim krvavim tragom do prijestolja. On nije ubio Edvarda, prvoga muža svoje supruge i nije odgovoran za smrt Henrika VI. Također nije ubio, odnosno dao ubiti, ni starijega brata Clarencea (onoga nesretnoga Georgea iz zloslutnoga proročanstva o G-u), nego je to učinio Edvard. Pravi Rikard nije umorio vlastitu suprugu, nego je ona umrla od tuberkuloze, a ne postoje ni čvrsti dokazi da je neposredno upleten u umorstvo ili nestanak mladih prinčeva iz Towera. Sve što se o tome zna može se svesti pod frazu često spominjanu u holivudskim kriminalističkim filmovima – circumstantial evidence. Ukratko, iako nipošto nije bio bezopasan ili lišen vladalačke ambicije, povijesni Rikard nije bio onako pravocrtno krvav kao Shakespeareov.

U žestokoj priči visoke napetosti, s Ozrenom Grabarićem kao Rikardom III, pozornicu dijele i Andrej Dojkić, Sven Šestak, Martina Čvek, Dijana Vidušin, Sven Medvešek, Živko Anočić, Bojana Gregorić Vejzović, Ivan Grčić, Đorđe Kukuljica, Hrvoje Klobučar, Slavica Knežević, Filip Šovagović, Nikola Baće i Anica Kovačević. Režiju i scenografiju potpisuje Aleksandar Popovski, Andy Jelčić je prevoditelj, a Marita Ćopo potpisuje kostimografiju. Autor glazbe je Marjan Nećak, autori videa Lana Cavar i Timi Šarec, a oblikovatelj svjetla je Zdravko Stolnik.

FOTO: GAVELLA