Recenzija romana „Šešir pun neba"

„Ako želiš biti vještica, za početak moraš izgledati kao vještica"

Fantastična priča „Šešir pun neba" priča priču o jedanaestogodišnjoj djevojčici koja odluči uzeti stvari u svoje ruke kako bi postala ono što joj je zapisano u kostima.

Šešir pun neba, čije hrvatsko izdanje donosi Lumen izdavaštvo, nova je književna poslastica za sve ljubitelje engleskog fantasy pisca Terryja Pratchetta. Sir Terrence David John Pratchett, široj publici ipak poznatiji kao Terry Pratchett, autor je četrdesetak knjiga čiji su likovi i radnja smješteni u fantastični Svijet diska, svijet u obliku diska koji leži na leđima četiriju slonova koji pak stoje na kornjači A'Tuin koja pliva kroz svemir. To je svijet u kojem se isprepliću razne fantastične i satirične teme i likovi, svijet u kojem osim ljudi žive i vještice, čarobnjaci, patuljci i vilenjaci, a magija nije nikakav stran pojam.

Glavni lik je jedanaestogodišnja Tiffany Cuka koja nakon bakine smrti napušta obiteljski dom u Kršu u pratnji bivše učiteljice, gospođice Krpelj kako bi postala služavka i vještica-istraživačica kod gospođice Jakoje. Već ih na tom putu napada rojilo, nevidljivo biće koje preuzima njene misli i um. U domu gospođice Jakoje ne susreće se previše s magijom, njeni se poslovi svode na punjenje praznog i pražnjenje punog. No, upravo na tom mjestu rojilo pronalazi Tiffany i preuzima ju. Ono u njenom obličju radi kaos, čini stvari koje Tiffany ni pod koju cijenu sama ne bi napravila pa tako ukrade novac, ubija jedno tijelo gospođice Jakoje itd.

– Grozno je kad te napadaju tvoje vlastite misli. –

Ako niste pročitali prvi dio, Tiffany protiv vilinske kraljicekroz priču se može spoznati kako je ona slučajno, naoružana samo tavom, pobijedila vilinsku kraljicu, a zauzvrat je dobila šešir koji samo ona može vidjeti, ali i povjerenje vilinaca imena Nac Mac Feegle koji traže Tiffany kako bi istjerali rojilo iz nje. Ulaze u njen um kako bi ga izbacili, a kao posljedica ostaju sjećanja prethodnih žrtava rojila po kojima ona samo može prebirati. Nakon tog događaja odlučuje se sukobiti s rojilom, a na tom putu joj se pridružuje, ljubiteljima Svijeta diska dobro poznata vještica Vedrivosak. Zajedno dolaze na vještičje sijelo gdje Tiffany osjeća kako joj se rojilo sve više i više približava, a zajedno s tim u njoj raste osjećaj kako se s njim mora suočiti sama.

Kako bi uspjela u svojem naumu, dopušta mu da ponovno uđe u njen um, a s tim spoznaje i njegovu tragičnu priču. Rojilo ne napada ljude, ono čak i ne razumije ljude već samo traži sklonište od svijeta ili pak smrt. Tiffany se sažali nad njegovom tužnom pričom i odluči ga odvesti u svijet smrti. Kada ju iz tog mračnog svijeta spasi vještica Vedrivosak koja joj na kraju svega poklanja pravi vještičji šešir, Tiffany ga ljubazno vraća jer želi sama napraviti svoj šešir. Šešir od neba.

Roman priča priču o djevojčici Tiffany koja traži svoje mjesto u svijetu kao vještica. Došavši u dom gospođice Jakoje naučila je kako vještičarstvo zapravo ne donosi ni malo magije već se ono svodi na pomaganje starijima i liječenje bolesti. Kroz Tiffanyinu avanturu, ma koliko god ona beznačajno izgledala, zapravo vidimo borbu jedne jedanaestogodišnje djevojčice koja želi napredovati na svome putu. Tu se javljaju i motivi samopreispitivanja i dualnosti, motiv u kojem se i čitatelji sami mogu prepoznati u vidu klasične priče o dobru i zlu, motivu koji i sama djevojčica proživljava kada njene misli preuzme rojilo. Motiv rojila zapravo se može prevesti kao demon protiv kojeg se tako često borimo u vlastitome rastu i napredovanju, ono pak može biti neka neugodna istina o nama samima koju skrivamo, ali i žica zloće, sebičnosti i pohlepe.

– Zašto odlaziš? Da se možeš vratiti. Da možeš novim očima i novim bojama vidjeti mjesto odakle si došla. A onda te i ljudi u zavičaju vide drukčije. Kad se vratiš tamo gdje si započela, to nije isto kao da nisi nikad otišla. –

Šešir pun neba zapravo priča priču o tome kako ostati vjeran i dosljedan samome sebi, bez obzira tko si i odakle si, ali govori i o prihvaćanju onog dobrog i zlog u samome sebi, kao i vjerovanju vlastitim instinktima. Iako možda najmanje čarobna priča iz Svijeta diska, iz nje možemo dosta toga naučiti na primjeru Tiffany koja sama kroji vlastitu priču o odrastanju, sazrijevanju i samospoznaji, nadilaženju problema, a sve kako bi postala ono što želi, a to je pravom vješticom. Iako sama uviđa kako sve prave vještice imaju određeni dress-code, upravo tu pokazuje svoju skromnost kada na samome kraju vraća pravi vještičji šešir jer želi nositi svoj koji će sama napraviti. Onaj pun neba, koji samo ona može vidjeti.

– Sunce je zašlo, što je svagdanja magija, i došla je topla noć. Šešir se napunio zvijezdama... –

I sigurno je upravo to poruka koju je autor htio prenijeti čitateljima – kako vješticu ne čine ni štapić ni odjeća ni metla, pa na kraju ni taj šešir, već su to volja i želja koji će nas uvijek tjerati da rastemo, napredujemo, postajemo vještiji.