Reforma strukovnog obrazovanja
U najavi modularna nastava za strukovnjake – je li provediva s obzirom na manjak nastavnika i što dugoročno donosi?
Modularna nastava u strukovnim školama, koja se uvodi radi „modernizacije obrazovnog sustava i bolje prilagodbe tržištu rada”, donosi niz prednosti, ali izaziva zabrinutost zbog potencijalnog gubitka šireg konteksta u učenju i zahtijeva visoku razinu organizacije.
Modularna nastava u strukovnim školama, koja se uvodi radi „modernizacije obrazovnog sustava i bolje prilagodbe tržištu rada”, donosi niz prednosti, ali izaziva zabrinutost zbog potencijalnog gubitka šireg konteksta u učenju i zahtijeva visoku razinu organizacije.
Strukovno obrazovanje u Hrvatskoj prolazi kroz značajne promjene koje imaju za cilj modernizaciju i prilagodbu obrazovnog sustava potrebama tržišta rada. Jedna od ključnih komponenti te reforme, koja bi trebala biti u potpunosti implementirana do 2025. godine, jest uvođenje modularne nastave u strukovne škole.
Što je modularna nastava?
Modularna nastava podrazumijeva organizaciju kurikuluma u obliku manjih, samostalnih jedinica – modula. Svaki modul predstavljat će zaokruženu cjelinu znanja i vještina koja se može samostalno poučavati i ocjenjivati. Taj pristup omogućavao bi učenicima da uče u kraćim, fokusiranim segmentima, što bi trebalo olakšati savladavanje gradiva i primjenu naučenog u praksi. Modularna nastava trebala bi omogućiti fleksibilniji pristup učenju, prilagođavanje individualnim potrebama učenika te brže reagiranje na promjene u industriji i tehnologiji.
Primjerice, umjesto da učenik tijekom cijele godine prati jedan predmet kao što su Osnove strojarstva, u modularnom sustavu taj bi predmet bio razlomljen na specifične module poput Materijala, Alata ili Tehnike obrade. Učenicima bi se moduli ocjenjivali neovisno, što bi im omogućilo fokusiranje na određene aspekte struke u određenom trenutku.
Kritike i izazovi
Mnogi radnici u obrazovanju upozoravaju da bi previše fragmentiran pristup učenju mogao dovesti do gubitka šireg konteksta i razumijevanja povezanosti različitih tema. U tradicionalnom sustavu, učenici su imali priliku dublje uroniti u određene predmete tijekom cijele godine, dok modularni sustav može stvoriti osjećaj skakanja s jedne teme na drugu bez stvarnog povezivanja znanja.
Također, modularna nastava zahtijeva visoku razinu organizacije i koordinacije među nastavnicima, što može biti izazovno u školama koje već imaju problema s kadrovskim i financijskim resursima. Prilagodba i kontinuirano ažuriranje modula zahtijeva dodatno vrijeme i napore nastavnog osoblja, što bi moglo dovesti do preopterećenja.
Još jedna potencijalna kritika odnosi se na evaluaciju uspjeha novog sustava. Budući da je modularna nastava još uvijek relativno nova u hrvatskom obrazovnom sustavu, bit će ključno pratiti njezine dugoročne učinke na kvalitetu obrazovanja i zapošljivost učenika. Postoji rizik da bi, u nastojanju da se brzo usvoje promjene, mogle biti zanemarene važne komponente temeljne obrazovne kvalitete.
Ambiciozan projekt bez puno pojašnjenja
Modularna nastava u strukovnim školama predstavlja ambiciozan iskorak prema modernizaciji hrvatskog obrazovnog sustava. Iako bi trebao nuditi mnoge prednosti, poput fleksibilnosti i bolje prilagodbe tržištu rada, mnogi profesori smatraju da se ne smije zanemariti ni potreba za odgojnim aspektom. Zasad još ne postoji mnogo detalja oko izvedbe, ali se u narednim mjesecima očekuje završetak izrade preostalih kurikuluma.
OZNAKE:
IZVOR:
NSZSSH / ASOO
FOTO:
PEXELS