LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Reforma bez kompasa

Modularna nastava mijenja obrazovanje: ukidanje predmeta izaziva otpor nastavnika i sindikata

Uvođenjem tzv. modularne umjesto razredno-satno-predmetne nastave prijeti smanjenje razine znanja iz predmeta važnih za nastavak školovanja, uvođenje posvemašnjeg nereda u organizaciji nastavnog procesa i stvaranje niza problema koji će se odraziti na budući radno-pravni status nastavnika, poručuju sindikati.

Uvođenjem tzv. modularne umjesto razredno-satno-predmetne nastave prijeti smanjenje razine znanja iz predmeta važnih za nastavak školovanja, uvođenje posvemašnjeg nereda u organizaciji nastavnog procesa i stvaranje niza problema koji će se odraziti na budući radno-pravni status nastavnika, poručuju sindikati.

Sindikati Preporod, Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske (NSZSSH) i Nezavisni sindikat znanosti i visokog obrazovanja povodom Međunarodnog dana obrazovanja istaknuli su tri ključna problema u znanosti i obrazovanju, a jedan je od njih uvođenje modularne nastave u srednje škole, čime bi se neki predmeti u dosadašnjem obliku ukinuli, dakle učenici neće imati predmet Kemija, Biologija i Fizika, već će oni postati moduli.

Strukovni predmeti poput Uvoda u kuharstvo isto više kao takvi neće postojati, već će se sve izvoditi u obliku modula. Predmeti koji ostaju kao takvi su Hrvatski jezik, Matematika, strani jezik, Geografija, Povijest, Vjeronauk i Etika.

 

Nastavnici se ne suprotstavljaju modernizaciji školstva


Na stranicama NSZSSH-a sindikalni povjerenik Alen Tomić rekao je da nastavnici nisu ti koji se suprotstavljaju modernizaciji školstva, nego su oni ti koji su promotori potrebe za osuvremenjivanjem nastavnog sadržaja i metoda podučavanja jer im takav pristup omogućava kreativniji rad i efikasnije postizanje željenih odgojno-obrazovnih ciljeva.

Upozorava da kritičko promišljanje najavljenih promjena nije motivirano protivljenjem ili odupiranjem nego željom za kvalitetnijim osmišljavanjem najavljenih promjena i njihovom realnom, a ne sanjarskom, implementacijom u nastavni proces.

Resorno Ministarstvo naše istupe smatra neutemeljenim ispadima onih koji brinu isključivo o sebi a ne o nastavnim procesima i kvalitetnom srednjoškolskom obrazovanju učenika. Takav je narativ u začetku pogrešan i kontraproduktivan.” – rekao je Tomić.


Iz navedena tri sindikata poručuju da uvođenjem tzv. modularne umjesto razredno-satno-predmetne nastave prijeti nam smanjenje razine znanja iz predmeta važnih za nastavak školovanja, uvođenje posvemašnjeg nereda u organizaciji nastavnog procesa i stvaranje niza problema koji će se odraziti na budući radno-pravni status nastavnika.

Promjena metodologije podučavanja i izmjena nastavnog sadržaja osuđeni su na propast ako ne obuhvaćaju unapređenje svih čimbenika odgojno-obrazovnog procesa, a dugoročno gledano, takav će stav narušiti zanimanje za nastavničko zvanje, rekao je Tomić i dodao za razliku od kadrovske politike drugih državnih i javnih službi, naša se struka nalazi u poprilično nezavidnom položaju.


Profesor Ivica Borić predstavlja važan problem koji bi mogao nastati modularnom nastavom kojom se smanjuje broj sati povijesti, geografije i politike i gospodarstva.

Zamislite hrvatskog turističkog radnika koji ne zna objasniti zašto su Plitvička jezera jedno od najspektakularnijih prirodnih čuda Europe. Ako je suditi prema predloženom strukovnom kurikulumu za stjecanje kvalifikacije turistički tehničar/tehničarka destinacije, upravo bi takva mogla biti budućnost hrvatskog turizma.” – rekao je Borić.


Dodaje da je ironično ukidanje geografije u srednjim turističkim školama jer upravo geografsko znanje čini razliku između prosječnog turističkog radnika i onoga koji može pružiti nezaboravno iskustvo gostu. Turizam je neraskidivo povezan s prostorom.

Uvođenje reformi koje sustavno umanjuju značaj općeg znanja, a posebice geografije, dugoročno će oslabiti konkurentnost hrvatskih radnika.” – kaže Borić.


Profesori su suglasni da ako uče mlade ljude da budu samo izvršitelji bez kritičkog razmišljanja i širokog pogleda na svijet, izložit će ih riziku da budu zamjenjivi u svijetu rada koji zahtijeva fleksibilnost, interdisciplinarna znanja i sposobnost prilagodbe.

Borić kaže da na kraju nije pitanje samo geografije nego cjelovitosti obrazovanja i njegove uloge u društvu, a obrazovanje u zemlji gdje 70 posto srednjoškolaca pohađa strukovne smjerove ne smije biti puko pripremanje za posao već je ono ključ formiranja cjelovitih, kompetentnih i odgovornih građana.

Reforma strukovnog obrazovanja trebala bi težiti stvaranju stručnjaka koji će ne samo raditi nego i razumjeti, čuvati i unaprjeđivati ono što im je povjereno.” – zaključuje Borić.

 

Strukovnjaci će ovoga tjedna pokazati svoje vještine na državnom natjecanju, uvedena nova disciplina za autolakirere


Nema više ljetne prakse, nego sve izvode nastavnici


Voditelj stručnog vijeća ekonomske skupine predmeta iz regionalnog dubrovačkog centra kompetentnosti u turizmu i ugostiteljstvu Nikša Grabovac kaže da je učenje temeljeno na radu moguće provoditi u školi i kod poslodavaca, ali samo u vremenu trajanja modula, odnosno do kraja nastavne godine.

Za primjer je dao turističke i ugostiteljske škole za koje znači da više nema tzv. ljetne prakse kad bi učenici bili upućivani kod poslodavaca i mentora u poduzeću i gdje bi u stvarnom poslovnom okruženju učili kroz rad. Reformom je određeno da mentori u poduzeću više zapravo nemaju nikakvu ulogu, nego se ta praksa izvodi kao nastava koju vodi nastavnik.

To znači da ako bi željeli da učenici imaju učenje temeljeno na radu u ljetnim mjesecima, nastavnici nemaju godišnji odmor nego su u nastavi s učenicima. Istaknuo je da nijedan ugostiteljski objekt u tom razdoblju neće primiti cijeli ili pola razreda u svoju kuhinju, restoran, recepciju jer su im nastavnici i učenici, posebno nižih razreda, tada samo smetnja i opterećenje.

Potrebno je uvažiti specifičnosti pojedinih struka jer trenutačna univerzalna metodologija izrade strukovnih kurikuluma to ne uzima u obzir, kao što je vidljivo u ovom primjeru.” – rekao je.


Napomenuo je da Ministarstvo i osnivači škola moraju biti spremni na povećane troškove obrazovanja po modelu modularne nastave jer je takva nastava u izvođenju skuplja.

Činjenica je da učenici strukovnih škola kroz nove kurikule gube dio općeobrazovnih sadržaja, što će neke smjerove učiniti manje atraktivnima za učenike osnovnih škola pri upisima. S druge strane, propisali su se isti kurikuli općeobrazovnih predmeta za sve trogodišnje i sve četverogodišnje programe.” – dodao je.


Razvijena je mobilna aplikacija za mapiranje turističkih atrakcija i prijavu ekoloških incidenata


Uz sve navedeno, nastavnici će izgubiti i sate, a provedba modularne nastave naići će na velike probleme u školama koje rade u dvjema smjenama.

Škole koje rade u dvjema smjenama u tome će imati najviše problema i vrlo je vjerojatno da se raspored neće moći organizirati a da nastavnici često rade dvokratno. Naša škola ima tek dva razreda u eksperimentalnoj provedbi i organizacija rasporeda je već izniman izazov.” – rekao je Grabovac.

IZVOR: NEZAVISNI SINDIKAT ZAPOSLENIH U SREDNJIM ŠKOLAMA
FOTO: FREEPIK