LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Zaključci okruglog stola

Fakultet prometnih znanosti: U 2017. porastao broj poginulih na hrvatskim prometnicama

– Prema podacima WHO-a stradavanja u prometnim nesrećama za osobe starosti od 15 do 29 godina na prvom su mjestu. – rekao je profesor Davor Brčić.

– Prema podacima WHO-a stradavanja u prometnim nesrećama za osobe starosti od 15 do 29 godina na prvom su mjestu. – rekao je profesor Davor Brčić.

Udruga Sigurnost u prometu (SUP) u suradnji s Fakultetom prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu organizirala je okrugli stol na temu Aktualno stanje sigurnosti cestovnog prometa. Podaci MUP-a kažu da je u prošloj godini u prometu poginula 331 osoba, što je za 24 više poginulih u usporedbi s 2016. godinom. Usprkos posljednjih godina ostvarenom znatnom poboljšanju općeg stanja sigurnosti cestovnog prometa i smanjenju broja poginulih, brojke ponovno zabrinjavaju. Stoga, ova činjenica ukazuje na realnu mogućnost i potencijal za postizanje još boljih rezultata.

Najjasnija i najvažnija poruka okruglog stola bila je da se svi moraju još više potruditi kada je u pitanju stanje sigurnosti u cestovnom prometu.

– Od ukupnog broja smrtno stradalih sudionika prometnih nesreća, njih je 208 (62,8%) preminulo na mjestu nesreće, a 23 (7%) pri prijevozu do zdravstvene ustanove, dok je 100 osoba (30,2%) preminulo u razdoblju od 30 dana od prometne nesreće. Zbog nedopuštene je brzine poginulo 37,8%, a 27% najtežih nesreća skrivili su alkoholizirani vozači. Bilježimo 16,4% manje smrtno stradalih pješaka. Nažalost, svjedoci smo porasta broja poginulih. Mislim da smo kao država dosegli razinu u broju poginulih koju ćemo teško značajno moći spuštati, ali se trebamo maksimalno truditi. – rekao je Miron Huljak iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije.

54 više poginulih u prometu od očekivanog

Sudionici su kroz argumentiranu i stručnu raspravu, na temelju podataka Ministarstva unutarnjih poslova o sigurnosti cestovnog prometa za 2017. i prethodne godine, ocijenili aktualno stanje i predložili mjere i aktivnosti za poboljšanje stanja do kraja perioda implementacije Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa RH 2011. – 2020. (NPSCP).

– Važno je za istaknuti da NPSCP za glavni cilj ima smanjenje smrtno stradalih osoba do 2020. godine za 50% u odnosu na 2010. godinu. Podaci kažu da je 2011. godine bilo 408 poginulih, a prema NPSCP-u se tada očekivalo 405, što i nije bilo zabrinjavajuće. Međutim, u prošloj je godini očekivano 277 poginulih, ali ih je bilo 331, što je za 54 više, dok je u 2016. godini bilo 307 poginulih, a očekivalo se 298. Stoga je prošla godina bila zabrinjavajuća kada je u pitanju stradavanje u prometu. NPSCP je ostvariv ako dobije stvarnu potporu najviših državnih tijela i pojedinaca, a ne samo deklarativnu. – rekao je Georg Davor Lisicin iz udruge Sigurnost u prometu.

Kvalitetna infrastruktura od velikog je značaja

Crni tjedan na hrvatskim cestama, izgubljeni mladi životi


Sudionici okruglog stola složili su se da ima puno prostora za napredak. Korisnici imaju pravo na sigurnost u cestovnom prometu, a vrlo je važno da se prometne nesreće većinom mogu prevenirati.

– Zato moramo maksimalno kroz razne programe edukacije poraditi na povećanju svijesti kod sudionika u prometu. Prema podacima WHO-a stradavanja u prometnim nesrećama za osobe starosti od 15 do 29 godina su na prvom mjestu. Okvir za upravljanje sigurnošću treba biti temeljen na legislativnom okviru i primjeni dobre prakse, a organizacijska razina upravljanja pretpostavlja: planirati, provjeriti, učiniti i djelovati. – istaknuo je profesor Davor Brčić s FPZ-a.

Infrastrukturi je potrebno pridavati veću pozornost, posebno u fazama izrade projekta.

– Najveći se problem dogodi kada se rade ceste i ostala infrastruktura, a ne razmišlja se dugoročno. Tako umjesto početnog troška od nekoliko tisuća kuna možete dobiti već za nekoliko godina trošak od nekoliko milijuna kuna ako nisu napravljene detaljne analize i ako se pojave problemi. Zato ovlašteni revizori koje u konačnici i educira FPZ ocjenjuju sigurnosni aspekt ceste u njenom cijelom životnom ciklusu – od osnovnog idejnog rješenja do kraja eksploatacije ceste. Ne smijemo se dovesti u situaciju da radimo neplanski. – napomenuo je profesor Marko Šoštarić s FPZ-a.

Dnevno pogine više od 500 djece u prometu

Godišnji troškovi prometnih nesreća u svijetu iznose preko 500 milijardi dolara ili 1-3% bruto nacionalnog proizvoda svake zemlje (GNP). U razvijenim zemljama 80% prometnih nesreća s djecom događa se u automobilu za vrijeme vožnje, a 20% dok pješače. Sasvim suprotno, u nerazvijenim zemljama i zemljama u razvoju 80% prometnih nesreća s djecom događa se za vrijeme pješačenja, a 20% u automobilu za vrijeme vožnje.

Mladi vozač pod utjecajem alkohola sletio s ceste i prevrnuo se na krov, dvije osobe su ozlijeđene


– Dnevno u prometu u svijetu pogine preko 500 djece. Ako se ne poduzmu odgovarajuće akcije, predviđeno je da će se broj poginulih u cestovnom prometu u svijetu do 2020. godine popeti na 1.9 milijuna i da će prometne nesreće postati peti uzrok smrti do 2030. godine s 2.4 milijuna poginulih. Provedba projekta FPZ-a fokusirana je na edukaciju učenika, roditelja i vozača, infrastrukturne mjere, te razvoj novih tehnologija i alata kojima se može poboljšati sigurnost prometa u okruženju osnovnih škola. Cilj je edukacije upoznavanje s prometnim pravilima i rizicima u prometu koji će omogućiti djeci da se cijeloga života sigurno kreću u prometu i prelaze preko ceste, a odraslima za podizanje svijesti o potrebi zaštite djece u prometu. – rekao je profesor Ljupko Šimunović s FPZ-a.

Prosječna starost vozila 13,99 godina

Iz godine u godinu bilježi se negativan trend porasta starosti hrvatskog voznog parka. U 2017. godini starost je za sva vozila iznosila 13,99 godina, a za osobne automobile 12,95 godina. Usporedbe radi, 2009. godine prosječna je starost vozila bila 9,98 godina.

– Negativan je trend u stalnom porastu i treba poduzeti nove mjere. Stariji vozni park stvara velike sigurnosne probleme. Od 6 do 8% nesreća uzrokuje tehnički neispravno vozilo. Kod tehničkog pregleda posebnu pozornost treba posvetiti sklopovima i dijelovima vozila, što su i najčešći razlozi neispravnosti: kočnice, ovjes, gume i upravljački mehanizam... Ljudi kupuju stare automobile, a onda da bi prošli na tehničkom ulože i više novca nego za koliko su ga kupili. Potrebna je detaljna stručna analiza nesreća u slučajevima sa smrtno stradalima. – izjavio je Luka Dorić iz Centra za vozila Hrvatske.

Zaključak je sudionika okruglog stola da se nažalost ne ostvaruju ciljevi NPSCP-a i potrebno je poraditi na tome. U razdoblju implementacije aktualnog NPSCP-a od 2011. do 2014. uglavnom su ostvareni ciljevi smanjenja smrtno stradalih osoba u prometu. U razdoblju od 2015. do 2017. godine dolazi do značajnijih negativnih odstupanja od ciljeva što upućuje na potrebu detaljne analize razloga pogoršanja. Udruga Sigurnost u prometu uskoro će se s prijedlozima javiti nadležnim institucijama.

– Vlada i drugi nositelji provedbe su nedovoljno uključeni. Nužno je u praksi promijeniti i usavršiti pristup upravljanja sigurnosti cestovnog prometa koristeći pri tom najbolju europsku praksu. Potrebno je osnivanje Agencije za sigurnost cestovnog prometa i jačanje medicinske skrbi o osobama ozlijeđenim u prometnim nesrećama uspostavom hitne helikopterske medicinske pomoći (HEMS). Treba vršiti pritisak na zakonodavce i političare, a policija treba povećati broj kontrola te reorganizirati penalizaciju prekršaja i kaznenih djela u prometu. Potrebna je veća medijska podrška s temama prometne preventive, kao i organiziranje besplatnih edukacija sudionika prometa. Značajan je utjecaj tehničke ispravnosti vozila na sigurnost cestovnog prometa, a država treba poticati kupovinu novih automobila – zaključak je sudionika okruglog stola.

IZVOR: FPZ
FOTO: FPZ