LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Manipulacija i mediji

Kako mediji utječu na formiranje naših misli?

Ponekad informiranje ljudi može proizvesti masu ljudi koja slijepo vjeruje svemu što mediji prenose, pa žude za praćenjem medija koji prenose samo ono što želimo čuti, a za taj se fenomen vežu i određene teorije.

Ponekad informiranje ljudi može proizvesti masu ljudi koja slijepo vjeruje svemu što mediji prenose, pa žude za praćenjem medija koji prenose samo ono što želimo čuti, a za taj se fenomen vežu i određene teorije.

Činjenica da mediji koje koristimo utječu na naše viđenje i promišljanje o svijetu odavno nije tajna. Još u Drugom svjetskom ratu pojavile su se teorije magic bullet hypodermic needle model koje su govorile o tome da mediji direktno utječu na našu svijest i promišljanje. Objašnjeno je to nevjerojatnom činjenicom da su propagandni mediji u to vrijeme praktički doveli na vlast Adolfa Hitlera. Danas se napušta toliko jednostavna teorija i javljaju se teorije koje ipak podrazumijevaju određeno posredstvo ljudi i medija koji utječe na percepciju.

Na YouTubeu kanalu PBS Idea Channel objašnjava se upravo ovaj fenomen te ističe da mediji ne kontroliraju doslovno i neposredno naša razmišljanja. Ono kako mi vidimo svijet uvelike je određeno prije nego počnemo pratiti medije. Na to su utjecali naši roditelji i najbliže okruženje. Primjerice, ako smo odrasli u tradicionalnom domu u kojem se svaki tjedan odlazilo na nedjeljnu misu i poštovali određeni blagdani i običaji, to je uvelike formiralo naše vrijednosti i viđenje svijeta. Kada formiramo takav pogled kroz naše neposredno okruženje onda sami imamo izbor gdje tražiti svoje informacije u medijima. Primjerice, osoba koja je odrasla u vrlo liberalnom okruženju, teško će svoje primarne vijesti i informacije tražiti u medijima koji se bave tradicionalnijim temama. Ovo, u početku, i nije svjesno jer kada osoba počne pratiti takve ozbiljne vijesti i izvore informacija, onda to uglavnom čini posredstvom, ponovno svog neposrednog okruženja. 

U suvremenosti se javlja teorija two step flow koja pristupa problemu manipulacije složenije nego su to radili psiholozi sredinom prošlog stoljeća. Ona govori o tome da između publike i medija postoji posrednik –  interpretator onoga što se zbiva u svijetu. Na primjer, nešto što se dogodilo u stvarnosti, a različiti će ljudi, mediji, influeceri to objašnjavati na različite načine. Odličan je i vrlo aktualan primjer problem pobačaja. Obje strane, pro-choice i pro-life imaju svoje medije i zagovornike. Dok će mediji koji podupiru skupove poput Hoda za život prikazivati žene koje pobacuju i one koji to podržavaju ubojicama, mediji koji su pro-choice orijentirani ove prve prikazivat će nazadnima i onima koji pokušavaju ženama oduzeti sva prava i vratiti nas u srednji vijek. Na pitanje tko je u pravu ne postoji odgovor. Na ideološka pitanja svatko od nas odgovara prema vrijednostima koje je naučio od svog neposrednog okruženja, ali koji su se kasnije i uvelike razvijali praćenjem medija. 
 
Posljednja je suvremena teorija o kojoj ćemo govoriti tzv. uses and gratification koja odgovara na pitanje zašto ljudi prate baš to što prate u medijima. Ako se slažemo s medijima jer nam oni daju osjećaj da smo u pravu, tome se i vraćamo. Ako smo, primjerice, izraziti ljevičar koji gleda emisije tradicionalne tematike, gotovo se ni s čim rečenim vjerojatno nećemo složiti, bit ćemo iživcirani samom pomišlju da netko vjeruje u ono što se tamo govori i vratit ćemo se svojim ljevičarskim medijima koji nas uvjeravaju u nazadnjaštvo konzervativaca i u našu izrazitu progresivnost i širokoglednost koja doprinosi boljitku ovog svijeta. Isto, dakako, vrijedi i za desničara koji gleda ljevičarske vijesti.   

Iz svega je rečenog vidljivo da, kako bismo se pomaknuli iz vlastite pristranosti i svijet vidjeli bar malo objektivnije, nužno je pratiti što više različitih izvora i pokušati razumjeti drugu stranu jer, ne uvijek, ali uglavnom, ono što mislimo o svijetu misle i naši roditelji, grad i država, a istina je često bila sasvim suprotna od onoga što je većina mislila!
FOTO: PIXABAY