LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Korisni savjeti

10 načina da pokažete profesionalno ponašanje na poslu

Vaše ponašanje može ojačati vaš profesionalni ugled i unaprijediti vašu karijeru, gotovo jednako kao i vaše vještine i iskustvo. Jednako tako, uz sve najbolje karakteristike i znanja zbog kojih ste zaposleni, vaše ponašanje može biti razlog zbog kojeg poslodavac ne želi nastaviti raditi s vama.

Vaše ponašanje može ojačati vaš profesionalni ugled i unaprijediti vašu karijeru, gotovo jednako kao i vaše vještine i iskustvo. Jednako tako, uz sve najbolje karakteristike i znanja zbog kojih ste zaposleni, vaše ponašanje može biti razlog zbog kojeg poslodavac ne želi nastaviti raditi s vama.

Ako ste već zaposleni ili ćete uskoro započeti svoj profesionalni put na nekom novom radnom mjestu, uvijek vrijedi imati na umu neke od ključnih osnova ponašanja na poslu. Naime, način na koji se ponašate na svom radnom mjestu može utjecati na sve – od odnosa s kolegama, do pronalaženja novih prilika za napredovanje. Vaše ponašanje može ojačati vaš profesionalni ugled i unaprijediti vašu karijeru, gotovo jednako kao i vaše vještine i iskustvo. Jednako tako, uz sve najbolje karakteristike i znanja zbog kojih ste zaposleni, vaše ponašanje može biti razlog zbog kojeg poslodavac ne želi nastaviti raditi s vama.

Profesionalno ponašanje na radnom mjestu kombinacija je stava, izgleda i ponašanja. To uključuje način na koji govorite, izgledate, ponašate se i donosite odluke. Pritom treba uzeti u obzir da se profesionalno ponašanje ne odnosi isključivo na vas same, već i vaš odnos te kako tretirate svoje menadžere, kolege i klijente. 

Oni zaposlenici koji su uistinu profesionalni na poslu su često produktivni, motivirani i rade na visokoj razini, dok kolege i klijenti uživaju raditi s njima. Neke tvrtke imaju čak i kodekse profesionalnog ponašanja koji uključuju pravila o odijevanju i ponašanju, s ciljem da u ovom dijelu pomognu svojim zaposlenicima.

Ipak, važno je prvo krenuti od sebe. Stoga, kako biste izbjegli neugodnosti i zaradili profesionalni kredibilitet na svom radnom mjestu, donosimo 10 savjeta kako pokazati profesionalno ponašanje i odnos prema svome poslu, kolegama i nadređenima.
 

1. Uvijek dolazite na vrijeme


Točnost pokazuje vašim suradnicima da ste pouzdani, brinete o svom poslu i cijenite njihovo vrijeme. Poduzmite potrebne svakodnevne radnje kako biste bili sigurni da ćete doći na vrijeme na posao, poput postavljanja alarma i korištenja kalendarskih podsjetnika za sastanke i konferencije. Štoviše, nastojte krenuti i nešto ranije za slučaj da naiđete na gušći promet tijekom putovanja na posao ili da stignete nešto ranije i pripremite se za sastanak, odgovorite na hitnu e-poštu, i sl.
 

2. Slijedite kodeks odijevanja svoje tvrtke


Bez obzira na to ima li vaša tvrtka stroga pravila odijevanja, dopušta li ležernu odjeću ili radite od kuće, održavajte čist i uredan izgled koji ostavlja pozitivan dojam na klijente i suradnike. Izbjegavajte predmete poput izgužvane ili loše pristajuće odjeće, poderanih traperica, majica bez rukava i japanki, posebice ako odlazite na sastanak s vanjskim suradnicima i klijentima. Tada pogotovo odaberite nešto što izgleda profesionalno jer predstavljate tvrtku. Naravno, valja procijeniti identitet vaše tvrtke, jer za pojedine organizacije čak i malo nemaran izgled može biti reprezentativan.
 

3. Komunicirajte s poštovanjem


Kada ste na poslu, koristite standardni hrvatski jezik (ili jezik kojim se komunicira u vašoj kompaniji), čak i tijekom ležernih razgovora i e-pošte. Izbjegavajte ogovaranje, razgovore o osjetljivim temama i dijeljenje previše osobnih podataka s kolegama. Ako se ipak trebate povjeriti kolegi, učinite to u privatnom prostoru gdje vas kupci ili menadžeri ne mogu čuti. Tijekom sastanaka i rasprava govorite jasno i pristojno kako bi vas ljudi razumjeli. Slušajte svoje kolege kada dijele ideje i priznajte ono što kažu čak i ako se ne slažete. Vaš ton i jezik jednako su važni kada komunicirate putem e-pošte. Neka e-poruke budu profesionalne jer one postaju dugoročni zapisi razgovora.
 

4. Budite iskreni


Integritet na radnom mjestu dovodi do pozitivnih odnosa. Suradnici koji vjeruju jedni drugima često su produktivni i dobro rade kao tim. Budite iskreni ako vam je potrebno osobno slobodno vrijeme s posla ili biste mogli iskoristiti dodatnih nekoliko dana da dovršite projekt. Čuvajte podatke o tvrtki i klijentima u tajnosti. Ako primijetite nepošteno ponašanje na radnom mjestu, prijavite to svom upravitelju.
 

5. Budite pozitivnog stava


Ljudi uživaju raditi s kolegama koji su raspoloženi i optimistični. Ako na posao dođete motivirani i s dobrim stavom, vjerojatno će se vaši kolege ponašati slično, što može poboljšati opći uredski moral. Ako naiđete na izazove na poslu, pokušajte ih riješiti umjesto da se žalite na njih. Dajte kolegama pozitivnu povratnu informaciju i ohrabrenje na projektima i pohvalite ljude oko sebe za njihova osobna i profesionalna postignuća. Nije svaki dan jednako dobar i zbog mnogočega možemo doći na posao neraspoloženi. Ipak, pokušajte svjesno kontrolirati te emocije i ponašati se pozitivnije, kako radi sebe, tako i radi drugih oko sebe.
 

6. Preuzimajte odgovornost


Profesionalci daju primjere, preuzimajući odgovornost za svoje postupke. Ako pogriješite, uvijek priznajte pogrešku i zatim poduzmite korake da je ispravite ili spriječite da se ponovi. Izbjegavajte kriviti druge, čak i ako su pridonijeli problemu. Menadžeri cijene zaposlenike koji priznaju promašene ideje, propuštene rokove ili pogrešne odluke, ispričaju se i pokušavaju ih riješiti. Ako shvatite da vam je potrebna pomoć u dovršetku projekta ili donošenju velike odluke, zatražite je.
 

7. Izbjegavajte društvene mreže


Čak i ako vaš posao uključuje objavljivanje na stranicama društvenih medija i praćenje platformi tvrtke, izbjegavajte provjeru osobnih računa tijekom radnog vremena. Ako kolega ili voditelj primijeti da ste na društvenim mrežama tijekom dana, mogao bi dovesti u pitanje vašu produktivnost. Umjesto toga, pričekajte pauzu za ručak, da provjerite novosti na društvenim mrežama i isključite obavijesti društvenih medija, kako vas ne bi ometali ili ometali druge koji rade u vašoj blizini.
 

8. Pomažite kolegama


Ponudite pomoć svojim kolegama kada izgledaju preopterećeni zadacima ili pokušavaju riješiti izazovna pitanja. Pitajte žele li vaše mišljenje o ideji ili vašu pomoć u dovršetku projekta i poštujte njihov odgovor. Kada podržavate svoje kolege i radite zajedno kao tim, možete unaprijediti cijeli odjel. Menadžeri također primjećuju zaposlenike koji pružaju podršku članovima tima i uzimaju to kao kriterij za potencijalno unaprjeđenje zaposlenika.
 

9. Ponašajte se etično


Etika na radnom mjestu uključuje odabir između dobrog i pogrešnog i održavanje čvrstog morala. Ponašajte se etički, tako što ćete pokazati razumijevanje i poštovanje pravila i politike tvrtke, prijavljivati prekršaje, sumnjivo ponašanje ili sigurnosne probleme. Uklonite osobnu pristranost i prosuđivanje iz vaših odluka i interakcija i preuzimajte odgovornost za svoje postupke. Kada se ponašate etički, veća je vjerojatnost da ćete donijeti dobre odluke koje će koristiti cijelom vašem timu.
 

10. Budite pouzdani


Pokažite svojim kolegama i voditelju da se na vas mogu osloniti u ispunjavanju rokova, kvalitetnom radu i dolasku na sastanke na vrijeme. Kad vas netko zamoli da izvršite zadatak, posvetite se tome da ćete ga dobro obaviti i završiti na vrijeme. Pripremite se za sastanke, pregledavajući dnevni red i donoseći bilješke i točke za raspravu. Ako vaš nadređeni zna da se na vas može osloniti da ćete obaviti kvalitetan i pravovremen posao, možda će vam dati više odgovornosti i neovisnosti.
FOTO: UNSPLASH