LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Prevare na internetu

Ispunite anketu i osvojite besplatan smještaj na 3 dana bilo gdje u Europi – ili ipak ne?

Ako nešto na internetu zvuči predobro da bi bilo istinito, vrlo vjerojatno i nije.

Ako nešto na internetu zvuči predobro da bi bilo istinito, vrlo vjerojatno i nije.

European Union Citizen Survey raspisao je anketu o turističkim preferencijama koja se zadnjih nekoliko dana reklamira putem društvenih mreža, a ciljana skupina su mlade osobe diljem Europske unije, pa tako i Hrvatske. 

Za ispunjavanje ankete potrebno je otprilike pet minuta, a sretne dobitnike navodno očekuje vrijedna nagrada: tri dana besplatnog smještaja za dvije osobe u čak 500 hotela u Europi, što će se moći iskoristiti tijekom 12 mjeseci. Iako takva ponuda zvuči primamljivo, najvjerojatnije se radi o pažljivo osmišljenoj prevari

Krenimo redom... Prilikom odgovaranja na pitanja primijetit ćete da su dosta loše prevedena. Primjerice, na hrvatskom se istraživanje naziva 4. Europsko Istraživanje o Preferencijama u Turizmu, što nikako nije usklađeno sa standardnim hrvatskim jezikom u kojem se samo prvo slovo u nazivu od više riječi, primjerice, istraživanja, piše velikim slovom. Nadalje, tekst pitanja i odgovora zvuči kao da je generiran automatski s engleskog jezika. Jedno od pitanja je Osjećate li se ugodno u zemlji u kojoj se govori strani jezik?, a ponuđeni odgovor glasi Da, uvijek ću se nekako slagati. Takva rečenice nijednom izvornom govorniku hrvatskog jezika nema baš previše smisla, a ni ostale jezične konstrukcije u anketi ne zvuče prirodno, odnosno kao da ih je prevodio profesionalni prevoditelj.

Nadalje, iako se na stranici nalaze razni logotipi Europske unije te je dizajn usklađen s uobičajenim dizajnom, primjerice, Europskog portala za mlade, poveznice koje bi trebale voditi na ostale stranice Europske unije koje su navodno povezane s tom anketom, nisu aktivne; odnosno, nemoguće je saznati više informacija o navodnom EUCS-u (European Union citizen servey). Guglanjem te organizacije također nećemo naići na nikakve službene podatke. 

Da se doista radi o anketi Europske unije ili neke od njenih organizacija, na službenim stranicama EU-a bilo bi moguće pronaći više informacija, a anketa bi se promovirala kroz službene kanale Europske unije. 

U podnožju stranice moguće je pročitati više informacija o navodnom izdavatelju vaučera za putovanje i smještaj u hotelima. 
– Ova anketa je namijenjena odabranim grupama korisnika kojima organizator upućuje pozive preko partnera. Bonovi za besplatna noćenja, dostupni Sudionicima istraživanja, dijele se do isteka zaliha. Izdavatelj vaučera je TLG Travel Group LLC. – stoji na stranici. 
Pretraživanjem interneta lako se može pronaći da je TLG Travel Group LLC tvrtka registrirana kao putnička agencija u Wilmingtonu, Delaware u SAD-u. Zašto bi neka američka putnička agencija izdavala vaučere Europljanima za putovanje Europom ne znamo, no znamo da putnička agencija ima sedam negativnih recenzija na Googleu s prosječnom ocjenom 1.0. Sve recenzije, bez obzira na to kada su napisane, navode da se radi o prevari. Čini se da im je glavna poslovna aktivnost kreiranje lažnih anketa. 

Pitate se što oni imaju od toga da provode lažne ankete o navikama putovanja u Europi? Nakon što sudionik odgovori na pitanja u anketi, čeka ga zadnji korak – plaćanje 12,80 EUR za rezervaciju vaučera. Sustav čak nudi i odabir plaćanja, možete platiti kreditnom karticom, PayPalom, Google Payom... Kad se trošak od 12,80 EUR usporedi s besplatnim putovanjem i hotelskim smještajem, mnogi bi procijenili da se isplati i platili gotovo 100 kuna da rezerviraju svoj vaučer. 

I upravo zbog toga su ovakve prevare profitabilne. Ljudi će često platiti neki manji iznos kako bi zauzvrat dobili nešto puno vrjednije. Kad shvate da su bili žrtva prevare, vjerojatno neće ništa poduzimati jer 100 kuna, usporedivši s nekoliko tisuća kuna, i nije tako veliki iznos da bi prevarene osobe krenule istraživati tko im je uzeo novac i zahtijevati ga nazad.

Prevare ovakve vrste, u kojima se od korisnika traži da plate neki iznos kako bi navodno dobili zauzvrat nešto puno vrjednije, vrlo su česte. Prema tome, kada naiđete na slične ponude, dobro istražite tko iza njih stoji i zapitajte se zašto uopće takvu anketu provodi. U našem primjeru donekle ima smisla da navodna američka turistička agencija provodi istraživanjem o putnim navikama Europljana, no zaista je malo pretjerano za ispunjavanje ankete od 5 pitanja sudionicama pokloniti putovanje. Ako nešto na internetu zvuči predobro da bi bilo istinito, vrlo vjerojatno i nije. 

Na kraju, važno je znati da nitko od nas nije imun na internetske prevare. Koliko god medijski i informatički pismeni bili, scammeri uvijek nađu način da osmisle novu vrstu prevare koja nam izgleda legitimno sve dok ne shvatimo da smo prevareni. Više korisnih informacija o sigurnosti na internetu pronađi na CARNET-ovoj stranici naivci.hr
FOTO: UNSPLASH