Od osnovne škole do fakulteta – ispod kišobrana autizma
Iako nedostaje podrške sustava, na primjerima osnovnoškolca Ivana i studenta Domagoja možemo vidjeti da je okolina spremna biti susretljiva. Uz podršku roditelja, odgojno-obrazovnih djelatnika, kolega i šire okoline, Ivano i Domagoj uspješno nadilaze prepreke koje sa sobom donosi život na spektru.
Iako nedostaje podrške sustava, na primjerima osnovnoškolca Ivana i studenta Domagoja možemo vidjeti da je okolina spremna biti susretljiva. Uz podršku roditelja, odgojno-obrazovnih djelatnika, kolega i šire okoline, Ivano i Domagoj uspješno nadilaze prepreke koje sa sobom donosi život na spektru.
U svrhu prilagodbe sadržaja na portalu osobama s invaliditetom, u sklopu projekta SIMS – Socijalna inkluzija mladih kroz Studentski.hr izrađena je cjelovita audio verzija članka.
Napomena sugovornice, edukacijske rehabilitatorice Sanje Aguila Muñoz: Autistična zajednica odabire terminologiju s identitetom na prvom mjestu. U mojim će se izjavama izmjenjivati različiti termini u skladu s preferencijama autistične zajednice.
U skladu s preferencijama autistične zajednice, takve termine koristi i uredništvo portala (npr. autistična osoba umjesto osoba s autizmom).
Svaka stepenica u obrazovnom sustavu, od osnovne i srednje škole do fakulteta, stresno je životno razdoblje za svu djecu, mlade i njihove roditelje, a osobito kada je jedan od faktora u cijelom procesu autizam. Ta velika količina stresa koja se javlja utječe na cjelokupno ponašanje i mentalno zdravlje.
– To su veliki životni prijelazi, a opće je poznato da autistične osobe imaju (individualno, naravno) teškoće u tranzicijama (prilagodba na nove osobe, materijale, rasporede, prostor i slično). – govori edukacijska rehabilitatorica Sanja Aguila Muñoz s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.
Autizam nije prepreka za uspjeh u školi
Ivano je dvanaestogodišnji dječak kojemu je s nepunih pet godina dijagnosticiran poremećaj iz spektra autizma, ali njegov život ispod kišobrana autizma počeo je puno ranije. Suzana Rešetar, Ivanova majka, s njegovih 15 mjeseci primijetila je prve simptome autizma kao što su neodazivanje na ime i stereotipne radnje poput vrtnje kotačića od autića, nespavanje, odbijanje hrane te generalno društvena neukalupljenost. Bili su potrebni neko vrijeme, trud i rad kako bi Suzana prestala kriviti samu sebe i ljude oko sebe za Ivanov autizam, ali postupno je naučila živjeti s time, navikla se na njihov atipični život te konačno u njemu i uživa.
– Svi mi kad postajemo roditelji imamo neke snove – rodit ćemo prekrasno dijete, ono će postati to i to, školovat će se tu i tu. Sam taj osjećaj kad vam u život uđe nešto ovako nepredvidivo, što je kod nas još uvijek tabu-tema, a vi ne znate ništa o tome, tu dođe taj veliki strah. Meni je osobno najteže bilo dok sama sa sobom nisam prebrodila taj strah, onda sam tek počela uživati u ovom atipičnom životu i u samom svojem djetetu jer on je i dalje moje dijete. – ispričala nam je Suzana Rešetar.
– Ivano je izvrsno integrirano dijete. Mogu reći da smo mi možda jedan od rijetkih primjera uspješne integracije i inkluzije djeteta s autizmom u redovnu školu i u redovno razredno odjeljenje što je itekako dokaz da se može. Ivano je jedno toplo biće, njegovi prijatelji u razredu ga obožavaju, doista ga vole, umiljato je stvorenje, prati svoje mogućnosti, na prilagođenom je programu, ima pomoćnika u nastavi i zaista se trudi koliko on zapravo može – otkriva Ivanova majka.
FOTO: Ivano Rešetar (Suzana Rešetar, privatna arhiva)
Jedan od ključnih faktora, ali i najvećih izazova, koji znatno utječe na djetetovu integraciju i uspjeh u školi jest dobivanje asistenta u nastavi. U trenutnom sustavu, kada dijete s teškoćama u razvoju pri upisu u školu dobije asistenta u nastavi, nema istog asistenta do kraja školovanja. Svaki početak školske godine donosi sa sobom novu potragu za asistentom u nastavi.
– Kad gledam sada taj naš put od prvog do petog razreda – ta česta promjena asistenata za njih nikako nije dobra jer se autizam navikava. Autizam voli predvidljivost. Autizam je dosljedan. Autizam ne voli stalne promjene i ne voli stalno nekakav šušur kad se nešto mijenja, kad oni to ne mogu kontrolirati. – govori nam Suzana Rešetar.
– Ja sam roditelj koji će zbilja reći da se stvari moraju početi nazivati pravim imenom. Mi nemamo sustav koji daje punu podršku kako osobama s autizmom tako i roditeljima, odnosno skrbnicima. Sve ovo što se radi oko autizma i u autizmu guraju roditelji. Tako da zaista i mi, a samim time i naša djeca i osobe s autizmom, ovisimo o lutriji. Ovisimo o tome kakvu ćemo imati sreću da naiđemo na socijalnog radnika koji će nas uputiti na nekakva prava, kakvu ćemo imati sreću da dođemo do vrtića gdje će nas objeručke dočekati i pomoći djetetu. Zapravo smo ovisni o dobroj volji pojedinca, hoće li on reći – stojim vam na raspolaganju, pružit ću vam podršku ili ne. Jer to nam je najveći kamen spoticanja. – iskrena je Suzana Rešetar.
Studiranje s autizmom
– Upravo zato je ova priprema na izazove individualna. Ako je fakultet upoznat s tom informacijom, može se bolje prevenirati određene probleme koji se mogu javiti prilikom studiranja, a time i moguće odustajanje od studija. Profesori imaju mogućnost upoznati se s potrebnim informacija o samom studentu/ici (stil učenja, vještine komunikacije, interesi, potrebne strategije u radu). Bolja priprema okoline rezultirat će i lakšom pripremom za samog studenta/icu. Jedan mali iskorak može napraviti jako puno. – objašnjava edukacijska rehabilitatorica Sanja Aguila Muñoz.
Unatoč svim preprekama Domagoj je uspješno završio srednju školu, maturirao među 14 najboljih u svojoj tehničkoj školi i upisao Strojarski fakultet kao prvi student s Aspergerovim sindromom u Slavonskom Brodu.
FOTO: Domagoj Juričić (privatna arhiva)
– Smatram da je Domagoj dobio ogromnu podršku na fakultetu od svojih profesora, asistentice i prorektora. Kao promatrač mislim da su oni dali sve od sebe. Jedan profesor, kada nam je prišao, pružio je lijepu moralnu potporu Domagoju i rekao neka mu se slobodno javi ako ga bilo što interesira. Vidi se da oni poštuju Domagoja i to je meni drago. Na primjer, Domagoj je išao na terapijsko plivanje i tamo smo susreli drugog profesora i on nam je rekao da je Domagoj stvarno super. Rekao je da se u početku malo bojao, ali kasnije je vidio da je Domagoj genijalac. – ispričala je Slavica Juričić, Domagojeva majka.
– Bio je osjećaj kao da mi se stežu prsa, kao da mi je težak pritisak u prsima, kao da mi se smanjuju pluća, ne mogu disati uopće i ne mogu ništa više učiniti. – opisao nam je Domagoj.
Domagojeva asistentica uz njega je od trećeg razreda srednje škole. Zahtjev za asistenta u nastavi predavali su i ranije, ali naišli su na nelogičnosti u sustavu. Naime, Domagoj osim Aspergerovog sindroma ima i astmu i srčanu manu zbog čega u početku nije dobio asistenta.
– Kada predate sve nalaze od neurologa, logopeda, defektologa, psihijatra... Svih 16 dokumenata smo predali, ali oni su odbili njemu dati asistenta jer su smatrali da ima previše kroničnih bolesti i da će previše izostajati iz škole, ali Domagoj je stvarno bio redovit u školi i njemu je ta podrška bila potrebna. – govori majka Slavica Juričić.
– Uvijek je teško naći asistenta, jer osim opće educiranosti važno je da student i asistent kliknu. Općenito je fluktuacija asistenata dosta velika. Zaista rijetko student ima istoga asistenta, iako imamo i takvih divnih primjera, ali češće se asistenti tijekom studiranja dosta izmjenjuju. – otkriva stručnjakinja Sanja Aguila Muñoz.
– Uspori, nemoj nikada pomisliti da nemaš vremena. Uzmi svoje vrijeme jer nema veze kad završiš. Kad god završiš fakultet – to je dovoljno.
Članak je nastao u sklopu projekta SIMS – Socijalna inkluzija mladih kroz Studentski.hr, koji udruga Centar za razvoj mladih provodi u partnerstvu s udrugom Pragma, a sufinanciran je sredstvima Europske unije iz Europskog socijalnog fonda. Dodijeljeno mu je ukupno 1 400 000 kuna.