Svijet opsesija nezrelih muškaraca Nicka Hornbyja
Britanski književnik Nick Hornby proslavio se pripovijedajući o muškim nesigurnostima i opsesijama. No, tijekom karijere pokazao je da zna pisati i o dubljim temama, a njegov jednostavan stil i razumijevanje za ekscentrične likove osvojili su naklonost i publike i kritike.
Britanski književnik Nick Hornby proslavio se pripovijedajući o muškim nesigurnostima i opsesijama. No, tijekom karijere pokazao je da zna pisati i o dubljim temama, a njegov jednostavan stil i razumijevanje za ekscentrične likove osvojili su naklonost i publike i kritike.
Nick Hornby rođen je 17. travnja 1957. u Redhillu u engleskoj grofoviji Surrey. Njegovo odrastanje obilježile su dvije velike ljubavi – čitanje i nogomet, a kasnije su im se pridružili glazba i pisanje. Ljubav prema knjizi odvela je Hornbyja na Cambridge, gdje je završio englesku književnost nakon čega je neko vrijeme radio kao profesor engleskoga jezika.
Hornby je pisao osvrte za nekoliko časopisa, objavio je kolekciju eseja o američkim romanopiscima, no potpuno neočekivanu popularnost stječe 1992., kada objavljuje knjigu Nogometna groznica. Ovi memoari obožavatelja nogometnog kluba Arsenal pokupili su nekoliko nagrada i dva su puta ekranizirani – 1997. s Colinom Firthom i 2005. s Jimmyjem Fallonom u glavnoj ulozi.
Već u ovome djelu uočljivi su elementi budućih Hornbyjevih tema – opsesije, krize i slabosti muškaraca, muški likovi koji se bore s emocionalnom zrelošću i besciljnim lutanjem u karijerama i ljubavnom životu. Muški čitatelji prepoznali su se u ovakvim portretima, a čitateljice su dobile priliku razumjeti ponekad neshvatljivo ponašanje svojih partnera jer ih Hornby prikazuje bez osude – ovi britanski muškarci na razmeđi mladosti i srednje dobi prikazani su poluautobiografski, uvrnuto, sa sarkastičnim humorom i blagim, nježnim prijekorom.
Njegov prvi roman Hi - fi objavljen 1995. pripovijeda o opsesivnom sakupljaču ploča koji sve promatra kroz Top 5 liste, no nađe se u situaciji kada, zbog prekida još jedne veze, mora razmisliti o svojim navikama. Primjetna je još jedna tema, a to je odnos između stvarnosti i iluzije – kako bi što bolje funkcionirao u stvarnosti i mogao ostvariti zdravu ljubavnu vezu, protagonist mora obuzdati svoju opsesiju koja uništava njegove izglede za stabilnim odnosom. Roman je ekraniziran 2000., a glavni je lik filma John Cusack.
U romanu Sve zbog jednog dječaka prati se odnos tridesetogodišnjeg, a nezrelog Willa i odraslog dvanaestogodišnjega dječaka Marcusa. Will živi od tantijema za pjesmu koju je napisao njegov otac, nema nikakvih ambicija i potpuno je nezainteresiran. Ne treba ni napominjati da mu veze nisu jača strana. Ipak, Will sklapa neočekivano prijateljstvo s Marcusom koji mu pomaže da sazrije, dok on Marcusu pomaže da uživa i bude dijete. Film, u kojem Hugh Grant glumi Willa, snimljen je 2002.
Kako biti dobar prvi je Hornbyjev roman u kojem je glavni lik žena. Katie Carr ponosna je što je dobra osoba, no kada shvati da se upustila u preljub, mora ozbiljno preispitati sve što je vjerovala da jest, kao i obveze prema samoj sebi, svojoj obitelji i društvu. Duži put do dna priča je o četiri osobe koje se na Staru godinu zateknu na lokaciji gdje se često izvršavaju samoubojstva. Nakon pizze i dugog razgovora odluče da si ipak ne žele oduzeti život. Protagonist romana Tresak najmlađi je Hornbyjev lik – šesnaestogodišnji Sam koji će neplanirano postati roditelj utjelovljenje je svih nedostataka, ali i šarmantnih osobina Hornbyjevih odraslih likova. Juliet, gola ponovno govori o muškarcu opsjednutom glazbom, ovaj put o olinjaloj rock zvijezdi Tuckeru Croweu, no ispripovijedana je iz perspektive partnerice glavnog lika koja, frustrirana njegovom djetinjastošću, piše negativnu kritiku Tuckerova albuma Juliet, Naked koja rezultira zanimljivim dopisivanjem s Tuckerom. Njegov je posljednji roman Funny Girl objavljen 2014., a od ostalih knjiga zapaženija je 31 pjesma u kojoj opisuje glazbu koja je na njega utjecala.
Hornby je, tako, pokazao da može obrađivati i dublje teme od pukih muških fantazija. Njegov je stil varljivo jednostavan i veseo – dirljivi emocionalni problemi poput nemogućnosti održavanja ljubavnih veza, samohranog roditeljstva, čudnih opsesija pa i samoubojstva, prikazani su kolokvijalnim, običnim jezikom, sa suhim humorom i blago veselim tonom. Takav je pristup u kojem se na zabavan način prikazuju nesigurnosti i ozbiljne teme osvojio čitatelje. Hornby inače piše i scenarije za koje je dvaput bio nominiran za Oscara – prvi put za Obrazovanje s Carey Mulligan u glavnoj ulozi, drugi za Brooklyn, ekranizaciju romana irskog pisca Colma Tóibína.