LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Intervju s redateljem Borisom Bakalom

"Ljudi koji jednom prođu ovu predstavu često ostaju zauvijek vezani za nju i za naš rad"

Multimedijalna umjetnička platforma Bacači Sjenki slavi deset godina svog projekta "Ex-pozicija", osjetilno-performativnog putovanja na koje ćete se otisnuti samo jednom i zauvijek ćete htjeti još. Detalje o projektu otkrio nam je njegov osnivač, voditelj i redatelj Boris Bakal.

Multimedijalna umjetnička platforma Bacači Sjenki slavi deset godina svog projekta "Ex-pozicija", osjetilno-performativnog putovanja na koje ćete se otisnuti samo jednom i zauvijek ćete htjeti još. Detalje o projektu otkrio nam je njegov osnivač, voditelj i redatelj Boris Bakal.

Multimedijalna umjetnička platforma Bacači Sjenki obilježava desetu godišnjicu svog projekta Ex-pozicija, osjetilno-performativnog putovanja na koje ćete se otisnuti samo jednom i zauvijek ćete htjeti još. Kroz putovanje vas, pažljivo osmišljenom naracijom, vodi glumac kojem se prepuštate vidom, njuhom, sluhom, opipom i okusom. Detalje o projektu otkrio nam je njegov osnivač, voditelj i redatelj Boris Bakal.

Ex-pozicija, projekt udruge i umjetničke platforme Bacači Sjenki, bavi se pitanjem ljudske intrapersonalne komunikacije, što je rijetkost u kazališnim predstavama, barem u Hrvatskoj. Koji je pritom cilj rada Vaše platforme, ali i predstave Ex-pozicija? Što Vas je potaknulo da ovako nešto pokrenete?

Bacači Sjenki postoje već 15 godina i sustavno se kroz kazališne izvedbe bave pitanjima komunikacije i odgovornosti te javnim i dijeljenim prostorima, bave se interdisciplinarnim obrazovanjem djece, mladih i odraslih te zagovaranjem suvremene kritičke misli i stvaralaštva kroz prezentacije širom Hrvatske i svijeta, često kroz interdisciplinarne inicijative i projekte uglavnom u suradnji s više institucionalnih i izvaninstitucionalnih ustanova i organizacija i u partnerstvu s lokalnim samoupravama. Zagovaranje se provodi također kroz radionice, simpozije, okrugle stolove, tematske izložbe i tribine, a dodatno se još naglašava publikacijama, filmskim i intermedijalnim uradcima te aktivnom ulogom u zajedničkom promišljanju transparentnih i dostupnih kulturnih resursa i politika. Naš je rad odraz i izraz skupnog promišljanja, ali i uvjerenja da zajedničkim radom možemo ovom društvu i široj društvenoj zajednici dati kvalitetne i pozitivne razloge za razvoj i održanje. Ex-pozicija dio je toga i kao izvedbeno kazališno djelo ima tu snagu da direktno i izravno o svemu tome govori i da to zastupa.

Prostor je jedan od resursa, jedan od primarnih resursa, koji su nam dani na uvid i iskustvo. Osvajanje prostora politička je gesta i političko pitanje, kao i njegova razmjena, dijeljenje i korištenje. Čovjek jest prostorno biće i samim svojim postojanjem “osvaja” prostor i “ugrožava” sve druge “prostorne” jedinke i zajednice. Naša namjera uvijek je bila podsjećati, propitkivati i ukazivati na mogućnosti odnosa prema prostoru, naravno, iz pozicije čovjeka. ističe redatelj Boris Bakal.

Koje su poveznice između tematike Kafkinog Procesa i predstave Ex-pozicija?

Predstava Ex-pozicija dio je interdisciplinarne kazališne trilogije Proces_grad koja je nastajala od 2003. do 2008. godine, a koja je cijela inspirirana Kafkinim romanom Proces. Preciznije, svaki se dio trilogije bavio jednim dijelom ili aspektom tog romana, svim njegovim političkim i ljudskim pitanjima i bitkama koje pokreće. Tako Ex-pozicija uzima za svoj poticaj čuvenu Kafkinu filozofsku parabolu Legenda o Zakonu o kojoj su filozofi i mislioci poput Adorna, Agambena, Freuda, Waltera Benjamina, Deleuzea, Guattaria i Derride, pisali traktate, a koja se u svojoj biti bavi ispravnošću životnog puta, puta prepunog odluka, posljedicama tih odluka i odnosa spram odgovornosti. To je osnovna poveznica Ex-pozicije i Procesa – podsjećanje su-učesnika u izvedbenom procesu na njegovu moguću odgovornost u društvu, vlastitom okruženju i životu.

Otvoren natječaj za mlade umjetnike do 35 godina: prijavite svoje crteže za izlaganje u galeriji


Ex-pozicija, FOTO: Bacači Sjenki
 
Na koji se način predstava izvodi, što ju čini posebnom? Treba li se izvoditi u određenom prostoru?

Ova je predstava individualno putovanje rizomatskim labirintom dramaturgije koju smo osmislili. Već samim tim je kao produkt bila izuzetak u tadašnjoj kazališnoj produkciji Hrvatske, regije i Europe. Kao individualno putovanje koje koristi razne i različite osjetilne poticaje također se nije uklapala u tradicionalni kazališni ili širi izvedbeni obrazac kod nas, a vrsnošću svoje izvedbe, inzistiranjem na katarzi i promišljanju bitnih pitanja naše i svjetske svakodnevice, bila je izuzetno dobro prepoznata i prihvaćena, čemu svjedoče brojne nagrade, knjige i natpisi posvećeni njoj, kao i domaća i međunarodna priznanja.

Kakve su dosadašnje reakcije ljudi za vrijeme trajanja predstave i nakon nje?

Ljudi koji jednom prođu ovu predstavu često ostaju zauvijek vezani za nju i za naš rad. Mnogi su se na razne načine kasnije uključivali u naše projekte, inicijative i edukacije. Budući da su mogućnosti iskustva predstave mnogostruka, publika se često vraća izvedbi i iskustvu koje želi ponoviti, iskusiti na novi način, drugačije djelovati u njezinim pojedinim dijelovima i dijeliti s nama svoje misli, spoznaje i otkrića. Takve su bile reakcije u Hrvatskoj (Pula, Bjelovar, Križevci, Split, Zagreb), ali i u raznim gradovima Europe i svijeta, na Cipru, u Italiji, Makedoniji, Crnoj Gori, Rumunjskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini, Mađarskoj, Armeniji, Republici Češkoj i Njemačkoj. Često nam nakon odigrane predstave u nekoj zemlji ili gradu mjesecima stižu reakcije i prepričavanja publike i svjedoka te interakcije s lokalnom sredinom, njihovom poviješću i svakodnevnicom, ukratko, važnim elementima njihovog prisustva i izloženosti, jer se za svaki grad posebno pripremamo, istražujemo povijest i dinamiku prostora i sredine i od toga radimo nove priče ili novu cjelinu.

Roditelji odlučili ostaviti dijete na aerodromu kako bi uhvatili let


Spomenuli ste da je ovo možda posljednji put da će gledatelji imati priliku doživjeti Ex-poziciju u Hrvatskoj; koji je razlog tomu? Kakva je budućnost Vaše platforme ovdje?

Razlozi tomu da je ovo najvjerojatnije posljednje igranje Ex-pozicije u Hrvatskoj višestruki su: kao prvo, predstava je igrana gotovo u svim sredinama gdje je to bilo ekonomski isplativo, zatim, generalno ne postoji kulturna politika koja bi podržala reprizno djelovanje izvaninstitucionalnog kazališta u Hrvatskoj jer i Ministarstvo kulture i Grad Zagreb stimuliraju i sufinanciraju gotovo isključivo nove naslove; potom, ako i postoji sufinanciranje izvedbene i kazališne djelatnosti kao repertoara ono je isključivo usmjereno prema institucijama, a rijetko ili nikada prema nezavisnim kazališnim i umjetničkim skupinama. Mi smo često izvodili Ex-poziciju kao poklon građanima Zagreba jer smo si, u pojedinim trenutcima, to mogli dozvoliti. Sada, s novom vlašću koja inzistira na ideološkim i ekonomskim podjelama, koja se trudi sustavno uništiti sve što čini civilno aktivno društvo u Hrvatskoj posljednjih dvadeset godina i koja uništava sve što je hrvatska suvremena kultura i stvaralaštvo uspjelo napraviti i čime se uspjela istaknuti na svjetskom tržištu, mislim da ovako složene kazališne izvedbe nemaju šanse, bez obzira na potrebu i potražnju društva za takvim sadržajima. Naša nova predstava Bitka na Neretvi mogući je odgovor na takvu vlast i takvo nepostojanje ozbiljne, sustavne i profesionalne kulturne politike u Hrvatskoj.

Doživite Ex-poziciju 23. i 24. travnja u Osnovnoj školi Dr. Ivan Merz na adresi Franje Račkoga 4. Vrata su otvorena od 12:00 sati i priči se možete pridružiti svakih 30 minuta sve do 18:00 sati. Karte se mogu kupiti na ulazu. Cijena je ulaznice 90,00 kuna, a za studente 45,00 kuna. Detalje pronađite na Facebook događaju

 

FOTO: BACAČI SJENKI