Promjene u čitalačkim navikama
Književnost se sve češće konzumira u novim, digitalnim oblicima – preuzimanje e-knjiga poraslo je za čak 30%
Čini se da je kupovina tiskanih primjeraka još uvijek na prvom mjestu, a pitanje je do kada će to tako biti i što možemo očekivati u budućnosti.
Čini se da je kupovina tiskanih primjeraka još uvijek na prvom mjestu, a pitanje je do kada će to tako biti i što možemo očekivati u budućnosti.
Društvo se jako brzo mijenja, a promjene se očituju i u književnosti. Brojne okolnosti utjecale su na to da se ljudi sve više okrenu modernoj tehnologiji i online rješenjima kada su u pitanju knjige. Papirnati primjerci sve česte se mijenjaju e-knjigama koje se mogu čitati na pametnim telefonima i drugim uređajima. Mnogi su rješenje pronašli u audioknjigama koje su posebno privlačne jer se mogu slušati u hodu, u vožnji ili prilikom obavljanja kućanskih poslova. No, što to znači za tiskane primjerke? Hoće li oni uskoro postati prošlost?
Oprah Winfrey strastvena je ljubiteljica čitanja, a vrlo je popularan i njezin online knjiški klub u kojem se, osim preporukama za čitanje, bavi i drugim važnim knjiškim temama. Nedavno je objavila rezultate istraživanja o čitalačkim navikama, a fokus je na prethodnoj 2020. godini koju je obilježila pandemija.
Čini se da je pandemija pozitivno utjecala na navike – rezultati su pokazali da je gotovo 50% ljudi potvrdilo da čita više nego ranije. Unatoč sve većoj popularnosti novih oblika književnosti, 2020. zabilježena je kao godina u kojoj se prodalo najviše tiskanih primjeraka u posljednjih 10 godina, a najprodavanija knjiga je autobiografija Baracka Obame A Promised Land.
Oprah Winfrey strastvena je ljubiteljica čitanja, a vrlo je popularan i njezin online knjiški klub u kojem se, osim preporukama za čitanje, bavi i drugim važnim knjiškim temama. Nedavno je objavila rezultate istraživanja o čitalačkim navikama, a fokus je na prethodnoj 2020. godini koju je obilježila pandemija.
Čini se da je pandemija pozitivno utjecala na navike – rezultati su pokazali da je gotovo 50% ljudi potvrdilo da čita više nego ranije. Unatoč sve većoj popularnosti novih oblika književnosti, 2020. zabilježena je kao godina u kojoj se prodalo najviše tiskanih primjeraka u posljednjih 10 godina, a najprodavanija knjiga je autobiografija Baracka Obame A Promised Land.
FOTO: Lucija Vujnović
Preuzimanje e-knjiga doživjelo je porast za 30%, dok je preuzimanje audioknjiga poraslo za 16%. Što se tiče dobnih skupina, milenijalci (generacije od 1981. do 1996. godine) zauzimaju vodeće mjesto kad je u pitanju porast aktivnosti čitanja. K tome, upravo oni prednjače i u online čitanju.
Žanrovi su također bili dio istraživanja, a zaključeno je da se najviše čita fikcija za odrasle. Drugo mjesto zauzima klasična literatura. Mnogi su se okrenuli knjižnicama, preciznije 55% stanovništva koristilo je usluge lokalnih knjižnica. U usporedbi s 2016. godinom kad je te iste usluge koristilo 39% tamošnjih stanovnika.
U jednom istraživanju provedenom 2011. godine zaključeno je da čitanje e-knjiga izrazito raste, ali tiskane knjige su i dalje dominirale. Navedeno je da je 72% odraslih Amerikanaca pročitalo tiskanu knjigu, 11% slušalo audioknjigu, a 17% onih koji su pročitali e-knjigu, prenosi Pew Research Center.
Kad usporedimo ova istraživanja, možemo primijetiti da su novi oblici književnosti s godinama u porastu. Veća dostupnost e-knjiga i audioknjiga zasigurno će mnogima olakšati čitanje te pomoći da razviju čitalačke navike. Moderni oblici su praktičniji, ekonomičniji te imaju pozitivan utjecaj na ekologiju. Ipak, čini se da je kupovina tiskanih primjeraka još uvijek na prvom mjestu, a pitanje je do kada će to tako biti i što možemo očekivati u budućnosti.
O novim oblicima književnosti, kao i novim navikama čitanja, moći ćete čuti sve na književnom projektu u organizaciji Centra za razvoj mladih – Čitaj, pitaj – koji će se održati 27. svibnja u 17:30 u Knjižnici i čitaonici Bogdana Ogrizovića u Zagrebu, pod sponzorstvom izdavačkih kuća Vuković & Runjić, Znanje i Oceanmore. Za sve informacije pratite Facebook stranicu i Instagram profil projekta.
OZNAKE:
FOTO:
PIXABAY