LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Vozačka dozvola

Vozački poskupio, autoškole nezadovoljne novim Zakonom te predlažu moguća rješenja

Stupanjem na snagu novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, najavljivano je i sniženje cijena, ali dogodilo se upravo suprotno. Cijene se podižu, a autoškole smatraju kako Zakon neće donijeti ništa dobro, ali i nude rješenja ovog problema na obostranu korist.

Stupanjem na snagu novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, najavljivano je i sniženje cijena, ali dogodilo se upravo suprotno. Cijene se podižu, a autoškole smatraju kako Zakon neće donijeti ništa dobro, ali i nude rješenja ovog problema na obostranu korist.

Iako se najavljivalo kako će liberalizacijom, odnosno ukidanjem minimalne propisane cijene nastavnog sata, autoškole pojeftiniti, one su zapravo poskupjele. Tako su na području Dalmacije autoškole skuplje za deset posto, a cijene se polako podižu i u ostalim dijelovima Hrvatske. Budući će vozači za polaganje vozačkog ispita morati izdvojiti oko 8 tisuća kuna.

Početkom godine na snagu je stupio novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama koji je donio mnoge promjene, a glavna od njih ukidanje je minimalne cijene polaganja vozačkog ispita i ograničenog broja autoškola na jednom području. Od sada autoškole same mogu izraditi cjenike i dogovarati cijenu osposobljavanja sklapanjem ugovora s kandidatima. Zbog navedenoga su mnogi pozdravljali promjene jer su se nadali pojeftinjenju.

Autoškole su iskazale veliko nezadovoljstvo novim promjena i dopunama Zakona jer smatraju kako neće donijeti ništa dobro. Broj autoškola će se povećati, a kvaliteta drastično smanjiti.

– Ovaj Zakon će donijeti nelojalnu konkurenciju jer ne poslujemo svi pod istim uvjetima, a broj autoškola će se, po nama,  abnormalno povećati, a kvaliteta osposobljavanja padati. Također, nije se uvažavala struka jer su Zakon donijeli oni koji nisu stručni, odnosno malo znaju o edukaciji. – objašnjava Nikola Vidaković, predsjednik Udruge Hrvatske Autoškole.

Vidaković dodaje kako u ovim uvjetima cijene autoškola sigurno neće padati jer su i postojeće na granici rentabilnosti.

– One koji i snize cijenu autoškola bilo bi poželjno kontrolirati jer sam siguran da ne daju propisane programe već obmanjuju javnost jer sigurno neće davati sve sate, a o kvaliteti osposobljavanja ne treba niti pričati. – naglasio je.

Da su cijene niske slažu se i iz Udruženja autoškola pri Hrvatskoj gospodarskoj komori te ističu kako nije ništa iznenađujuće što se cijene povećavaju, a ne smanjuju.

– Ako usporedite našu cijenu autoškole s cijenama sata rada u drugim strukama, primjećuje se da nam je cijena niska. U tu cijenu potrebno je ukalkulirati troškove rada licenciranog stručnog voditelja, licenciranog predavača, licenciranog instruktora vožnje, učionice i uredskog prostora, prometnog vježbališta, vozila one kategorije za koju se obavlja osposobljavanje i njegovog održavanja, goriva, administracije i knjigovodstva, režijske troškove, sredstva za razvoj i marketing, a troškovi poslovanja se iz godine u godinu povećavaju. Cijena goriva danas i prije deset godina porasla je 46%, a cijena usluge autoškole je ostala ista. – objašnjava Denis Ožegović, predsjednik Udruženja autoškola HGK.

Također ističe kako će doći do povećanja broja autoškola što će rezultirati manjim brojem kandidata po pojedinoj autoškoli, a samim time i manjim prihodima.  

– Čak i u situaciji da se troškovi ne povećavaju, zbog manjeg broja kandidata u pojedinim autoškolama očekuje se i manji prihod te je upitno pokriće troškova i održavanje kvalitete usluge. Zbog svega navedenog realno je očekivati povećanje cijena. Međutim bez obzira na to svaki poslovni subjekt, odnosno autoškola, slobodna je sama odlučiti o cijeni svoje usluge, a na kandidatima je da se odluče koju autoškolu će izabrati. – navodi Ožegović.

Smatraju kako povećanje cijena neće utjecati na buduće kandidate.

– Ne mislimo da će se smanjiti broj kandidata. Oni koji namjeravaju polagati vozački ispit moraju proći propisanu obuku. Tek će se vidjeti kako će se tržište ponašati, kako u pogledu broja autoškola tako i po pitanju cijena osposobljavanja. Vjerujemo da će slobodno tržište djelovati na formiranje cijena i u pravilu se ne bi trebale očekivati nikakve drastične promjene. – iznosi Ožegović.

Moguće rješenje trenutno nastale situacije

Predsjednik HAŠ-a smatra kako cijena može biti niža jer trenutni program koji autoškola treba dati kandidatu je 30 n/s PPSP i 35 n/s UV + 1 n/s osiguranja vozila za ispit. Za rješenje problema predlaže vraćanje autoškola u obrazovnu djelatnost te oslobađanje plaćanja PDV-a ili njegovim smanjenjem jer, kako kaže Vidaković, nema nikakve koristi od toga što tristotinjak škola plaća PDV.

Cijene ovise o tržištu

Zanimalo nas je na koji je način zamišljeno da će se cijene polaganja vozačkog ispita smanjiti izmjenama u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama pa smo poslali upit i Centru unutarnjeg tržišta pri Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta koje je, među ostalima, sudjelovalo na Akcijskom planu administrativnog rasterećenja gospodarstva kako bi se deregulacija tržišta autoškola provela sukladno EU Direktivi o uslugama. Naime Daniel Hinšt, voditelj Centra unutarnjeg tržišta, na svom je Facebook profilu 3. studenog objavio post koji sadrži novosti u radu autoškola, među kojima je i najavljivani pad cijena.

Foto: Facebook/Screenshot
 

– Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta potiče međuresornu provedbu mjera za liberalizaciju tržišta usluga. Mjere se uglavnom provode sukladno Direktivi 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu. Jedna od obveza je ukidanje fiksne regulacije minimalne cijene pružanja usluga. Jedan od učinaka liberalizacije tržišta usluga, pogotovo u kontekstu deregulacije minimalne cijene, može biti sniženje cijena usluga koje se može dogoditi odmah ili nakon određenog vremena. U svakom slučaju, određivanje cijena usluga je prepušteno tržištu koje određuje kretanje cijena. – objašnjavaju iz Ministarstva.

Što o svemu misle trenutni i budući kandidati

Studentica Magdalena Linde iz Zagreba nada se da će se cijene smanjiti kako bi mogla polagati vozački ispit te smatra kako je liberalizacija tržišta dobra jer će na kraju opstati najbolje.

– Mislim da se neće smanjiti broj polaznika jer danas je najkomotniji način prijevoza, prijevoz autom. Ako netko ima taj novac, taj će to iskoristiti i položiti vozački ispit, unatoč cijenama. Drugi par rukava je što bi smanjenjem cijena u igru ušli i mi koji nemamo takvu silinu novca. Također mislim i da će se s vremenom, zbog ukinuća one Mreže autoškola ipak smanjiti cijene. Oni su sada organizirani i čuvaju jedni drugima leđa, zato poskupljuju cijene. S vremenom će se pojaviti neke nove autoškole koje će srušiti cijenu, samo je pitanje vremena. – navodi.

Marija Blažević, studentica iz Rijeke koja je krenula u autoškolu u kolovozu, smatra kako su cijene dosta visoke i pojedinac treba mnogo uložiti u polaganje, ali nisu nerealne i pretjerane jer riječ je o automobilu koji treba održavati, benzinu, stručnom osoblju i ostalome.

– Smatram da nije trebalo doći do poskupljenja jer i ovaj iznos koji smo dosad svi plaćali je prilično velik za naše uvjete. Mislim da bi bilo korektnije da se zadržala stara cijena. – govori studentica iz Zagreba s kojom se slaže i Marta Ljevar koja u Požegi polaže vozački ispit te nadodaje kako će se cijene u njenoj autoškoli povećati.

Studentica Ivana Jukić, koja polaže u Zagrebu, smatra pak da će se svakako smanjiti broj polaznika u autoškolama:

– Budimo realni, cifra od 7 200 kuna nije mala za naše standarde. Sada kada su i poskupile, sve više ljudi si neće moći to priuštiti. Mislim da je manje riječ o zakonu, više o samim autoškolama kad je riječ o cijeni. Sami sebi narušavaju promet. – rekla je.

FOTO: FACEBOOK