LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Javni prijevoz

Tramvajski promet u Zagrebu danas je sporiji nego 1996., a neki tramvaji datiraju iz sedamdesetih

U infrastrukturu se godinama nije ulagalo, a mnoga raskrižja napravljena su tako da svi sudionici u prometu smetaju jedni drugima.

U infrastrukturu se godinama nije ulagalo, a mnoga raskrižja napravljena su tako da svi sudionici u prometu smetaju jedni drugima.

Portal Universitas razgovarao je s doc. dr. sc. Markom Slavuljem, znanstvenikom Fakulteta prometnih znanosti i novim predsjednikom Nadzornog odbora ZET-a. Slavulj je ukazao na probleme u zagrebačkom javnom prijevozu, a predložio i načine kako ljude vratiti vožnji tramvajem i busom.

Slavuljeva misija kao predsjednika Nadzornog odbora ZET-a bit će nadziranje vođenja poslova i modernizacija prometa u Zagrebu, koji je godinama zapostavljen. Kako navodi, broj putnika u javnom prijevozu je sve manji, zbog čega ga treba učiniti atraktivnijim češćim polascima i niskom cijenom karata.

Nije neobično da se povećava broj ljudi s osobnim vozilima a smanjuje broj putnika javnog prijevoza, kaže profesor.
― Taj trend je jasan iz više razloga. Prvenstveno, javni prijevoz je učinkovit u smislu da vas može prevesti gotovo bez presjedanja u mnoge dijelove grada u modernim niskopodnim vozilima po maloj cijeni prijevozne karte, no kada se pogledaju operativni pokazatelji, tramvajski promet u Zagrebu jedan je od najsporijih u Europi. Trend povećanja osobnih automobila će se uvijek javljati ako grad smatra da vam mora pokriti troškove prijevoza na udaljenostima većim od dva kilometra, te iako subvencionirate 70 kuna mjesečno nacionalnu televizijsku postaju, ona nikad ne osvješćuje građane o održivoj mobilnosti. Zašto vjerujemo da će građani sami shvatiti održivu mobilnost kada nemaju dostupne informacije?
Na pitanje zašto se ne uvedu posebne prometne trake za tramvajske pruge, kao što je to riješeno u nekim europskim gradovima, Slavulj kaže kako bi to definitivno trebalo napraviti, uz educiranje stanovništva.
― Ako želite skupljati političke bodove, onda je uvođenje suvremenih niskopodnih vozila pun pogodak, jer se vaše biračko tijelo „divi“ niskopodnim vozilima, no da pritom ne razumije kako je operativna brzina u tramvajskom prometu paradoksalno bila na vrhuncu 1996. (15,64 km/h), te do danas ima trend pada od oko 23% (iznosi 12,75 km/h za 2021.). Često bi se većina građana rado vozila u osobnom automobilom u svako vrijeme na svako mjesto. Ako ste donositelj odluka kome je stalo do održive mobilnosti, segregirat ćete tramvajski promet od ostalog prometa i educirat ćete stanovništvo o prednostima. Uz, naravno, izradu studija koje prvenstveno utvrđuju utjecaj izdvojenosti javnog gradskog prometa na ostali promet, jer postoje kritični koridori na području Grada ― objašnjava Slavulj.
Dodao je i kako treba modernizirati sustav naplate karata ako želimo spriječiti šverc, kao i modernizirati vozni park zbog zastarjelosti u tramvajskom prometu ― naime, neki tramvaji datiraju još iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća.
FOTO: BORIS ABRAMOVIĆ/STUDENTSKI.HR