Nastavnici o preporukama: „Očekivali smo više od pukog spuštanja na leđa ravnatelja i škola”
Mreža Nastavnici organizirano istaknula je nedostatke preporuka koje je MZO jučer predstavio, a koje se tiču organizacije nastave sljedeće školske godine.
Mreža Nastavnici organizirano istaknula je nedostatke preporuka koje je MZO jučer predstavio, a koje se tiču organizacije nastave sljedeće školske godine.
Vezano: MZO predstavio upute za organizaciju nastave u školama i boravka u vrtićima
Mreža Nastavnici organizirano na svojoj je stranici objavila priopćenje, odnosno komentar na jučerašnje preporuke za organizaciju nastave u vrijeme koronavirusa, pri čemu jasno napominju da su brojna pitanja ostala neodgovorena.
– Za učenike razredne nastave u osnovnim školama predviđen je model balončića ili mjehurića, tj. već spomenuto nemiješanje razrednih odjela. Ako učenici imaju nastavu obveznog stranog jezika (a katkad i tzv. odgojnih predmeta poput glazbenog, najčešće u 4. razredima) ili vjeronauka, predmetni učitelj koji dolazi u razred nosit će masku. No, sve je uglavnom ostalo isto kao prije ljetnih praznika. Mjerenje temperature prije odlaska u školu i pojačana higijena posebno su istaknuti. Iako su proljetos veća odjeljenja bila razmještena u veće prostorije, to sada možda neće biti moguće zbog toga što će i učenici od 5. do 8. razreda nastavu pohađati u školi, a ne više na daljinu.
Nastava izbornih predmeta u mješovitim grupama, dakle, prvenstveno izbornog stranog jezika, povremeno informatike, će se prema ovim uputama izvoditi online kroz cijelu školsku godinu, čime se čini nemjerljiva šteta baš nastavi stranog jezika. Iako će se izborna nastava stranog jezika i informatike odvijati online, učenici će u brojnim sredinama diljem Hrvatske na kraju svakog nastavnog dana svi sjesti u isti autobus. Nije li se moglo i tu poštovati fizički razmak, na koncu, i nošenje maski, čime bismo izbjegli nepotreban bliski kontakt i smanjili ugrozu?
Osim što se ne smiju miješati za vrijeme izborne nastave, neodgovorenim je ostalo pitanje što će biti s miješanjem skupina za vrijeme produženog boravka, koji se ni uz najbolju volju ne može organizirati online? Hoće li lokalne sredine osigurati dodatna sredstva za zapošljavanje učiteljica ili učitelja kako bi svaka skupina ostala zasebno? Ima li prostornih kapaciteta u svakoj školi za takvo rješenje? Ove upute dolaze nakon što su se već dobila odobrenja za formiranje odjela i skupina.
U predmetnoj je nastavi neobjašnjeno ostalo sljedeće: koji broj učenika razred čini dovoljno velikim za podjelu na dvije skupine? Što znači da će dio nastave pohađati online? Kako ta online nastava ili rad na daljinu trebaju izgledati? Podrazumijeva li se pod time samostalan rad učenika kod kuće na zadacima koji su se zadali na satu u učionici? Misli li se na snimanje nastave u učionici i videokonferencijsko praćenje nastave od kuće? Tko bi, pak, financirao opremanje škola na brzinu da bi se satovi snimali te je upitna i podrška jer tako velike datoteke nijedan sustav, koji sada imamo na raspolaganju, ne može podnijeti?
Podrazumijeva li se da isti učitelj prijepodne radi na nastavi u učionici, a poslijepodne iste sadržaje reprizno obrađuje online? Ministar Fuchs je napomenuo da slijede temeljitije upute s razrađenim situacijama pa se nadamo da će tada biti jasnije. Što točnije znači 2+3 ili 3+2 i može li se to primijeniti na mješovite grupe? – kažu nastavnici.
Dok se očekuje da se djeca različitih skupina i razreda međusobno ne miješaju, nije jasno kako to izbjeći kada djeca dolaze u školu ili odlaze iz nje jer mnogi učenici za to koriste javni prijevoz u kojemu su obavezne maske, ali nema dijeljenja djece po razredima. Nije realno očekivati od javnih prijevoznika da će na vlastiti trošak uvesti veći broj linija pa je preporuka da se početak i kraj škole prilagođava tako da što manje djece mora istovremeno putovati javnim prijevozom.
Umjetničke škole i smještaj u učeničkim domovima– Javna je tajna da se u brojnim školskim autobusima vozi više djece no što ima sjedećih mjesta. Ne treba imati iluzija da će se tu stvari iole promijeniti. Osim toga, dodatne vožnje koštaju određenu svotu novca. Je li to predviđeno proračunom MZO? Možda i jest, budući da se kroz ožujak, travanj, svibanj i lipanj na troškovima prijevoza sigurno uštedjelo. Djeca će u školama biti odvojena, ali će u nju dolaziti i iz nje odlaziti svi zajedno autobusom. Pitanje prijevoza pod upitnik stavlja i ideju o različitim počecima nastave za određene razrede. Kako uskladiti raspored nastavniku koji ima prvi sat u 8. razredu koji počinje u npr. 8.30, a drugi u 5. razredu koji je počeo u 8 sati? Isto tako, nerazumljiva je izrečena preporuka da se u sredstvima javnog prijevoza djeca voze s članovima samo one obrazovne skupine kojoj pripadaju u školi.
U preporukama je navedeno kako bi se trebala održavati praktična nastava, ali nije precizirana nastava za umjetničke škole, one glazbene i plesne, ističe Mreža. Isto tako nije definiran ni boravak u učeničkim domovima u kojima će zasigurno doći do miješanja učenika.
Ipak, ministar je jutros za Antenu Zagreb odgovorio na ovo pitanje, rekao je da se iste preporuke odnose i na njih. Traži se socijalna distanca i poštivanje higijenskih mjera, no, zborno pjevanje treba organizirati nešto drugačije, s razmakom od dva metra između učenika tj. pjevača. Ne smiju pjevati okrenuti jedan prema drugome, više solo pjevanje nego zborno. Ministar dodaje da su to ipak finese i specifičnosti.
Tko uopće mora u samoizolaciju?
Ovo je pitanje, također, prilično nerazjašnjeno. Na jučerašnjem predstavljanju preporuka dr. sc. Ivana Pavić Šimetin, zamjenica ravnatelja HZJZ-a te ujedno koordinatorica Radne skupine za razradu i predlaganje mjera za početak pedagoške, školske i akademske godine 2020/2021. rekla je kako se neće dizati panika kada jedno dijete dobije simptome koronavirusa Ako se ispostavi da je dijete zaraženo, cijeli će razred ići u samoizolaciju. Prema revidiranim preporukama HZJZ-a, u samoizolaciju ne moraju ići osobe koje su bliski kontakt onoga tko je u samoizolaciji sve dok ta osoba ne dobije simptome i dok se ne ispostavi da je zaražena pa, prema tome, roditelji djece koja su u samoizolaciji ne bi morali ići u istu ako dijete nije zaraženo i nema simptome.
Vezano: Objavljene revidirane informacije o testiranju, bliskom kontaktu i izolaciji
– Rečeno je da učenici razredne nastave pod odmorom ne izlaze iz učionice te ih budnim okom pazi njihova učiteljica koja nadnaravnim moćima uspijeva izbjeći odlazak na toalet nekoliko sati. Ipak, učenici koji su u 2., 3. Ili 4. razredu već su iskusili rad u ovakvim epidemiološkim uvjetima i možemo reći da su donekle savladali “novo normalno”, ali pitanje je koliko će se pridržavati uputa učenici u buntovnoj fazi i tko će spriječiti njihovo miješanje? Kako sankcionirati učenike koji će na hodniku odbiti nositi masku? Kako evidentirati izostanak učenika ili sankcionirati neprimjereno ponašanje u online nastavi?