LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
OKRUGLI STOL U ZAGREBU

Mlade LGBTIQ+ osobe u Hrvatskoj doživljavaju nasilje, ali ne znaju kome ga prijaviti

Istraživanje je provedeno na gotovo 400 učenika i učenica, a obuhvatilo je odgovore iz cijele Hrvatske kroz kvantitativno istraživanje i tri fokus grupe – u Zagrebu, Rijeci i Splitu.

Istraživanje je provedeno na gotovo 400 učenika i učenica, a obuhvatilo je odgovore iz cijele Hrvatske kroz kvantitativno istraživanje i tri fokus grupe – u Zagrebu, Rijeci i Splitu.

20 posto mladih LGBTIQ+ osoba doživjelo je verbalno je zlostavljalo nastavno i stručno osoblje u srednjoj školi. Njih 77 posto ne zna kome mogu prijaviti nasilje kada ga dožive, dok se više od 50 posto mladih u srednjoj školi barem jednom susrelo sa spominjanjem LGBTIQ+ tema u negativnom kontekstu.

 

To su samo neki od podataka predstavljenih na okruglom stolu o suzbijanju homofobije, bifobije i transfobije u obrazovanju, koji su organizirale udruge Dugine obitelji iz Zagreba i LORI iz Rijeke, koji se održao 16. ožujka u prostoru Urania u Zagrebu.

 

Okrugli stol započeo je predstavljanjem istraživanja o iskustvima mladih LGBTIQ+ osoba u obrazovanju, koje je provela istraživačica dr. sc. Marina Štambuk u suradnji s udrugama organizatoricama okruglog stola. Istraživanje je provedeno na gotovo 400 učenika i učenica, a obuhvatilo je odgovore iz cijele Hrvatske kroz kvantitativno istraživanje i tri fokus grupe – u Zagrebu, Rijeci i Splitu.

 

Ono što je iz istraživanja najviše zabrinjavajuće je to da mlade LGBTIQ+ osobe ne znaju kome mogu prijaviti nasilje kada im se ono dogodi ili kada su mu svjedočili. Jako mali broj mladih znao je kome bi se moglo obratiti u takvim situacijama, međutim, to najčešće nisu neki uspostavljeni kanali prijave, već su naveli ljude poput nastavnika određenih predmeta, školsku psihologiju ili pedagoge.

Mladi u Hrvatskoj pokazuju nezadovoljstvo obrazovnim sustavom, sumnjaju na korupciju unutar istog, a pada i interes za potomstvom


 

Antonija Stojanović, voditeljica programa udruge LORI, koja od 2012. godine provodi program Suzbijanje homofobije, bifobije i transfobije u sustavu obrazovanja u srednjim školama u Rijeci i Opatiji, navodi kako je jako važno educirati nastavnike i stručno osoblje u školama, jer se mladi LGBTIQ+ učenici najčešće nemaju kome obratiti za pomoć.

 

Ako neko dijete trpi nasilje zbog svoje boje kože, vjeroispovijesti, nacionalnosti,.. najčešće može doći doma i reći roditeljima da trpi nasilje. Ali jako su male šanse da će LGBTIQ+ dijete moći doći doma i moći podijeliti da trpi nasilje zbog svoje seksualnosti ili rodnog izražavanja. I to je jedna specifičnost s kojom se LGBTIQ+ mladi susreću, a to je nemogućnost da se obrate niti nekome u školama niti doma te se najčešće s time nose sami. I zbog toga imamo želju educirati ne samo nastavno i stručno osoblje, nego i druge mlade općenito koji ne znaju s čime se nose njihove kolegice i kolege, kaže Stojanović.

Svega 4 posto LGBTIQ+ mladih otvoreno je po pitanju svoje spolne orijentacije ili rodnog identiteta dok su u srednjoj školi te čak niti njihove vršnjakinje i vršnjaci ne znaju s kojom diskriminacijom i specifičnim problemima se LGBTIQ+ mladi susreću. 

 

Zašto mladi odlaze iz Hrvatske? „Većina ih odlazi zbog nepotizma, korupcije, lopovluka, povlaštenih pozicija određenog broja ljudi, nepovjerenja u institucije“


Analiza nastavnih materijala pokazala je kako u njima nema nikakvih životnih iskustava i prikaza identiteta mladih LGBTIQ+ osoba, koji bi bili vezani uz teme adolescentskog razvoja. Terminologija koja se odnosi na kategorije spola, roda i seksualnosti često je neispravna, u nekim instancama i diskriminirajuća, dok su u nekim udžbenicima psihologije prisutni i transfobični sadržaji.
 

Međutim, postoje i neke naoko pozitivne strane, a Amir Hodžić, koji je u suradnji s Udrugom LORi analizirao predmetne kurikulume, kurikulume međupredmetnih tema i nastavnih materijala na temu pojavnosti LGBTIQ+ sadržaja, spomenuo je kako su najobuhvatniji i najpozitivniji primjeri prikaza LGBTIQ+ tema u novijim izdanjima udžbenika etike, i to tijekom sva četiri razreda srednje škole i u mnogim kontekstima; tako se spominju seksualna orijentacija, coming-out, nasilje, stigmatizacija, povijesna perspektiva, dekriminalizacija, zakonska (ne)ravnopravnost, govor mržnje, homofobija i heteroseksizam, društveni pokreti, predrasude, stereotipi, diskriminacija, ljudska prava, obiteljske zajednice te društvena (ne)jednakost i isključivost/uključivost.

Još je pozitivnije u svemu tome, pričalo se na okruglom stolu, to što učenici svakog dana žele znati više o pitanju građanskog i zdravstvenog odgoja te samih LGBTIQ+ tema.

Društvo se mijenja, kao i potrebe mladih LGBTIQ+ osoba te je važno da educiramo i podržavamo nastavno i stručno osoblje kako bi znalo kako adekvatno postupati u određenim situacijama te kreirati sigurne prostore, čega još uvijek drastično nedostaje. Prostora za rast još je mnogo i čeka nas još puno posla, ali malim koracima možemo napraviti promjenu, zaključeno je na okruglom stolu.

FOTO: UNSPLASH