Studiranje s disleksijom: kada uči definicije, Lana za svaku riječ ima i pokret
U srednjoj školi sam imala mogućnost da usmeno odgovaram gradivo, a na fakultetu sam mogla zatražiti produljeno vrijeme pisanja ispita
U srednjoj školi sam imala mogućnost da usmeno odgovaram gradivo, a na fakultetu sam mogla zatražiti produljeno vrijeme pisanja ispita
Kako saznajemo u razgovoru s Lanom, da ima disleksiju otkrila je već u trećem razredu, iako su prvi znakovi, dodaje, bili vidljivi i prije u prvom razredu. Učenje joj je bilo teško, a probleme s kojima se tada nosila uspoređuje i s probijanjem zida šakom. Razlog tome zašto baš ta usporedba je jasan, a to je zato što joj je proces svladavanja nastavne materije činio gotovo nemoguć.
U prvom i drugom razredu simptomi nisu bili toliko očiti jer je tada i ostalima u razredu čitanje bilo nešto novo i zahtjevno, ali u trećem razredu većina djece počinje tečno čitati i čitanje postaje automatizirano. Kod mene to nije bilo tako i tada je mama primijetila da nešto nije uredu, rekla nam je apsolventica logopedije ERF-a Lana Križanić.
Najviše sam poteškoća zapravo imala s vremenom, ponekad ne bih stigla riješiti test do kraja, zbog toga sam u srednjoj školi imala mogućnost da usmeno odgovaram gradivo, a na fakultetu sam mogla zatražiti produljeno vrijeme pisanja ispita, dodala je naša sugovornica.
Kada učim neku definiciju napamet, svaka riječ te definicije ima svoj pokret i to mi jako pomaže da bolje upamtim definicije. Inače sam vizualni tip pa mi puno pomaže kad si nešto mogu tako vizualno predočiti pokretima, bojama, mentalnim mapama, objasnila je Križanić.
Trenutno sam na apsolventskoj godini - sve ispite sam riješila, još mi je samo preostalo napisati i obraniti diplomski rad. Tijekom studiranja sam ponekad mislila da mi disleksija otežava studiranje, premda to naravno dijelom je istina, jer zapravo većinom učimo čitanjem, a naučeno najčešće pokazujemo pisanim putem (ispitima, testovima, seminarima), mislim da sam u trenucima najviše ja sama sebi otežala kada sam si postavila neke previsoke ciljeve i kada nisam imala razumijevanja prema samoj sebi. Kada sam shvatila da uspješna mogu biti i bez da imam sve petice, studiranje mi je postalo lakše i zanimljivije, zaključila je apsolventica Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta i buduća logopedinja Lana Križanić.
Kako prepoznati znakove disleksije?
Prema navodima Hrvatske udruge za disleksiju, disleksičari najčešće pokazuju:
1. Teškoće u povezivanju grafema s fonemom (slovo - glas), povezivanju glasova i slogova u riječi, strukturalne pogreške (vrata-trava, novi-vino).
2. Zamjene grafički sličnih slova (b-d, b-p, m-n, n-u...), zamjene fonetski sličnih slova (d-t, g-k, b-p, z-s, drži-trž, brati-prati, grije-krije)
3. Zamjene slogova (on-no, ej-je, mi-im...), zamjene riječi (mračni-mačka, dobar-obad), dodavanje slova i slogova (brada-barada, brod-borod..)
4. Ponavljanje dijelova riječi (nasmijanini, ramemena), teškoće u praćenju slovnog ili brojčanog niza (slon-soln, 12-21)
5. Teškoće u slijedu smjera čitanja, vraćanje na već pročitani red, izostavljanje riječi i cijelih redaka, čitanje riječi na nekoliko pogrešnih načina