Studentice dizajna inovatorice su koje olakšavaju korištenje higijenskih uložaka i pritom ruše tabue
Razgovarali smo sa Sarom Dobrijević i Miom Dragičević, studenticama arhitekture i kreatoricama perioda. – sustava za održavanje higijene za vrijeme menstrualnog ciklusa.
Razgovarali smo sa Sarom Dobrijević i Miom Dragičević, studenticama arhitekture i kreatoricama perioda. – sustava za održavanje higijene za vrijeme menstrualnog ciklusa.
Često smo svjedoci stereotipizacije određenih skupina ljudi. Studenti tako umjesto vrijednih i predanih mladih ljudi postaju lijeni i pospani, nikada ne stižu na predavanja, po danu ispijaju kave, a po noći tulumare. Ipak, mnogi sudjeluju u razbijanju takvih stereotipa. Neke od njih su i naše sugovornice, Sara Dobrijević i Mia Dragičević. Studentice su treće godine Dizajna na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, a istaknule su se kao inovatorice.
Naime, Sara i Mia osmislile su period., sustav proizvoda za održavanje ženske higijene za vrijeme menstrualnog ciklusa. Potvrde njihovoga rada stižu sa svih strana, a najveća je svakako nagrada američke udruge dizajnera kućanskih potrepština International Housewares Association. Djevojke će početkom ožujka otputovati u Chicago po svoju nagradu, a na sajmu udruge bit će izložen i njihov period. Osmislile su ga ciljano za natječaj američke udruge, a na ideju su došle spontano nakon što su saznale za rastući trend korištenja platnenih higijenskih uložaka. Opisale su nam što je točno period.:
– Period. omogućava nesmetano mijenjanje platnenih uložaka u bilo kojoj situaciji i trenutno pranje istih. Napravljen je iz potrebe za ekološki osviještenim proizvodom koji njeguje ženin reproduktivni sustav i intimno područje. Period. se sastoji od 3 dijela. Tijela za čišćenje, kutijice za sušenje i samih uložaka.
te kako funkcionira:
– Kada se uložak treba promijeniti on se skine, zarola i stavi u tijelo za čišćenje. U samom tijelu nalazi se nastavak iz kojeg se izvuče i stavi čisti uložak. Nakon promjene žena ima izbor u istom trenutku u potpunosti oprati uložak ili ga barem natopiti vodom kako ne bi širio neugodne mirise i kako se krv ne bi skorila. Ukoliko ga odluči oprati, u tijelo za čišćenje ulije vodu i sredstvo za čišćenje koje je također ukomponirano u sam set kako bi bio stalno pri ruci. Pomoću silikonske ovojnice koja obavija tijelo žena može nesmetano prati uložak prirodnim kretnjama, ali bez direktnog kontakta s krvlju. Nakon pranja, također ga može i iscijediti na jednak način zbog prednosti koje pruža silikon i staviti u kutijicu za sušenje. Kutijica za sušenje uvijek se nalazi uz ženu kao kakav modni dodatak ili statement.
Foto: Sara Dobrijević i Mia Dragičević / privatna arhiva
Osim ekološke osviještenosti, Sara i Mia na umu su imale nepraktičnost korištenja platnenih uložaka:
– Istraživanjem smo saznale da žene imaju najviše problema tijekom uporabe platnenih uložaka kroz sam proces. Problemi se javljaju kod promjene, skladištenja i pranja, znači gotovo u svim aspektima njegovog korištenja. Zbog nepraktičnosti i neugoda s kojima se susreću, odlučile smo napraviti proizvod koji omogućava ženi promjenu uloška u bilo kojoj situaciji vrlo jednostavno i brzo.
Također, vodile su računa o volji svake žene da odluči hoće li s okolinom podijeliti činjenicu da sa sobom nosi higijenske uloške ili ne:
– Kutijica za sušenje uvijek se nalazi uz ženu kao kakav modni dodatak ili statement. Time prodiremo u javni prostor i dajemo svakoj ženi mogućnost izbora na koji način će se ona odnositi prema tome. Hoće li svima reći što nosi u kutijici ili će to zadržati za sebe? Estetika kutijice ne prenosi tu poruku direktno i na taj način ne nameće svoju funkciju ukoliko žena nije spremna podijeliti to. No ona ima mnogo prednosti, i osim dubljih vrijednosti koje bi, nadamo se, usadila, ona također omogućava sušenje uloška na zraku što ne oštećuje materijal i također rješava problem količine uložaka koje žena mora ponijeti i skladištiti u cijelom danu.
Saznali smo kako je tekao proces od ideje do realizacije proizvoda:
– Nakon što smo odredile generalnu temu kojom se želimo baviti, počele smo istraživati postojeće proizvode na tržištu, njihove mane i sve ostale aspekte korištenja platnenih uložaka. Radile smo eksperimente s materijalima i pranjem te intervjuirale korisnike različitih proizvoda za menstruaciju. Također, iz procesa su proizašli forma i materijali koje smo odlučile koristiti. Osim teorijskog dijela i analize, provele smo puno sati u radioni gdje smo izrađivale predmodele što nam je bilo jako bitno kako bismo uistinu bile sigurne da proizvod može funkcionirati i da je ugodan u ruci.
Reklamiranjem perioda. ove studentice sudjeluju u detabuizaciji pojma menstruacije:
– Pokrećemo razgovor i rasprave koje uvijek označavaju početak nečega. Što više reklamiranja, to bolje kako bi se glas proširio i kako bi, ako ništa, potaknuo žene na razmišljanje i osvještavanje o proizvodima koje koriste, a također i okolinu o načinu na koji gledaju na menstruaciju.
Foto: Sara Dobrijević i Mia Dragičević / privatna arhiva
S obzirom na to da su studentice Dizajna zanimalo nas je koliku je ulogu fakultet imao u stvaranju inovacije. Evo što kažu na to:
– Projekt je nastao potpuno samoinicijativno. Naša želja da se bavimo ovakvom tematikom proizašla je iz naše znatiželje, pa smo se tako okušale u ovome natječaju i eto, bilo je pozitivno iskustvo. Profesori nas itekako podržavaju, posebice mentorica, prof. Sanja Bencetić s kojom smo se konzultirale oko nekih problema kroz projekt. Bila je odličan motivator i podrška.
Sljedeći korak na Sarinom i Miinom poslovnom putu ispitivanje je tržišta i kontaktiranje industrija koje će im pomoći oko izrade prototipa perioda., a pohvalile su se velikim brojem žena koje su se već zainteresirale za njega. Sve ovo puno im znači i motivacija im je za daljnji rad. Iako zbog ispita trenutno nemaju vremena proslaviti svoj uspjeh sigurne su da će to učiniti u Chicagu. Za kraj, poručuju kolegama studentima kako će se istaknuti i uspjeti u onome što vole kao što su one to učinile:
– Najbitnije od svega je imati strast prema onome što radiš i biti jako uporan, znatiželjan i spreman na puno prepreka i rada. Ono što smo mi zaključile je da je stvarno bitno biti optimističan i nabrijan jer se nekoliko besanih noći ne može usporediti sa srećom koju osjetiš kada se sav tvoj trud isplati. P.S. tražite natječaje kojima su nagrade putovanja!