LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Zaključci webinara u organizaciji AZVO-a

Potrebna su ulaganja u infrastrukturu za izvođenje online studija, kao i dodatni tečajevi za nastavnike

Na webinaru posvećenom kvaliteti online studija AZVO je, između ostalog, predstavio rezultate istraživanja o njihovu stanju u Hrvatskoj.

Na webinaru posvećenom kvaliteti online studija AZVO je, između ostalog, predstavio rezultate istraživanja o njihovu stanju u Hrvatskoj.

Agencija za znanost i visoko obrazovanje 18. prosinca organizirala je webinar pod nazivom Budućnost (ni)je online: osiguravanje kvalitete online studija. Tom je prilikom pokrenuta rasprava o osiguravanju kvalitete online studijskih programa s ciljem ukazivanja na razliku između takvog oblika studija i hitne online nastave tijekom izvanrednih okolnosti uzrokovanih pandemijom bolesti COVID-19.

– Online studij oblik je studija osmišljen tako da se djelomično ili u potpunosti izvodi online, a akademski naziv koji se stječe njegovim završetkom ravnopravan je akademskom nazivu koji se stječe završetkom klasičnog studija. Ishodi učenja online studija ne smiju se razlikovati od onih stečenih na programu koji se izvodi na klasičan način. – obrazložila je prof. dr. sc. Jasmina Havranek, v. d. ravnatelja AZVO-a.

Dr. sc. Sandra Kučina Softić, pomoćnica ravnatelja za obrazovanje i podršku korisnicima Sveučilišnog računskog centra, u svojem je izlaganju navela:

– Učinkovita online nastava rezultat je pažljivog promišljanja i pripreme, a za kvalitetnu pripremu jednog online kolegija potrebno je u prosjeku od 6 do 9 mjeseci.

Za razliku od toga, poručili su iz AZVO-a, hitna online nastava (emergency remote teaching) predstavlja klasični studijski program prenesen u virtualno okruženje kada se program, zbog izvanrednih okolnosti, ne može izvoditi kontaktno u učionici.

– Na webinaru su predstavljene i Opće smjernice za osiguravanje kvalitete e-učenja Europske udruge za osiguravanje kvalitete u visokom obrazovanju (European Association for Quality Assurance in Higher Education, ENQA) prema kojima visoka učilišta koja izvode online ili mješovite studijske programe trebaju prilagoditi svoje unutarnje sustave osiguravanja kvalitete kako bi se zajamčila kvaliteta procesa učenja i poučavanja. – dodali su.

Istaknuli su i kako su sudionici webinara imali priliku detaljnije se upoznati s postupkom akreditacije online studija te zahtjevima koje visoko učilište i studijski program moraju ispuniti kako bi dobili dopusnicu za izvođenje.

– Među tim je zahtjevima i strateško opredjeljenje visokog učilišta za online studije, podrška studentima s ciljem smanjenja stope odustajanja, odgovarajuća infrastruktura i tehničke pretpostavke, potrebna razina digitalnih kompetencija nastavnika i studenata, prilagođene nastavne metode, primjeren sustav ocjenjivanja i sl. – pojasnili su.

O iskustvima u izradi i izvođenju online studijskog programa govorio je dekan Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci prof. dr. sc. Alen Host. Istaknuo je kako je za uspješnost online studija važna njegova dobra organizacija, podrška studentima i nastavnicima te briga o kvaliteti.

AZVO je predstavio i rezultate istraživanja koje je proveo 2019. godine kako bi dobio uvid u stanje online studija u Hrvatskoj i osnovne motive visokih učilišta za njihovo uvođenje. Prenosimo ih u nastavku:

  • Istraživanje je pokazalo kako je broj online studijskih programa u RH relativno malen (trenutno dopusnicu ima 13 online studijskih programa koji se izvode na šest visokih učilišta), a prevladavaju programi u području društvenih znanosti, i to u polju ekonomije, ali interes za povećanjem broja takvih studija – postoji.
  • Online studije upisuju različite dobne skupine, od 18 godina do iznad 35 godina, a pohađa ih prosječno više od 30 studenata po godini.
  • Podzastupljene i ranjive skupine u visokom obrazovanju u većoj mjeri upisuju online studijske programe (npr. stariji studenti/studentice, studenti/studentice s invaliditetom, studenti/studentice koji/koje rade uz studij, studenti/studentice koji/koje putuju, studenti/studentice iz ruralnih područja, manjih mjesta i s otoka).
  • Istraživanje je pokazalo da je na razini visokih učilišta potrebno povećati ulaganja u infrastrukturu za izvođenje online studija, kao i potrebu za dodatnim radionicama i tečajevima za nastavno osoblje.
FOTO: PIXABAY