LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Sveučilište u Zadru

Intervju s rektorom Sveučilišta u Zadru: spoj tradicije i inovacije u suvremenom obrazovanju

Grad Zadar, nekadašnja najvažnija pomorska točka na našim prostorima, može se pohvaliti višestoljetnom sveučilišnom tradicijom. Sveučilište u Zadru danas je nezaobilazan akter akademske, političke i gospodarske zajednice. Razgovarali smo s rektorom Sveučilišta u Zadru, prof. dr. sc. Josipom Faričićem, o viziji i vrijednostima Sveučilišta, njegovoj ulozi u društvu te planovima za budućnost.

Grad Zadar, nekadašnja najvažnija pomorska točka na našim prostorima, može se pohvaliti višestoljetnom sveučilišnom tradicijom. Sveučilište u Zadru danas je nezaobilazan akter akademske, političke i gospodarske zajednice. Razgovarali smo s rektorom Sveučilišta u Zadru, prof. dr. sc. Josipom Faričićem, o viziji i vrijednostima Sveučilišta, njegovoj ulozi u društvu te planovima za budućnost.

Što su temeljna vizija i vrijednosti po kojima se Sveučilište u Zadru ističe među drugim hrvatskim sveučilištima? 


Sveučilište u Zadru baštini tradiciju najstarijega sveučilišta osnovanog na prostoru današnje Hrvatske, još davne 1396. godine. Kao i sva druga tadašnja europska sveučilišta (primjerice, u Parizu, Oxfordu, Cambridgeu, Salamanki, Pragu i dr.) nosilo je atribuciju Studium generale, a zatim se, u skladu s novom praksom krajem srednjeg vijeka, počeo koristiti naziv Universitas što potječe od pojma kojim se prvotno označavala neformalna zajednica profesora i studenata. Universitas Iadertina dobila je u 16. stoljeću povlasticu dodjeljivati doktorate znanosti uz prethodnu verifikaciju vrhovnih državnih i crkvenih autoriteta. Stoljećima stare bakalaureatske, lektorske i doktorske diplome zadarskog sveučilišta čuvaju se širom svijeta. To nas ispunjava ponosom, ali i obvezuje. Činjenica da smo već tada bili sveučilišno središte u kojem su studirale i radile osobe iz cijele Europe jedna je od niti kojom je Hrvatska utkana u čudesni svijet europske kulture i znanosti.

U suvremenim okolnostima želimo postati prepoznatljiv i međunarodno relevantan akademski centar izvrsnosti, povezujući tradiciju s inovacijom kako bi odgovorili na izazove suvremenog društva. Naša se strategija temelji na izgradnji identiteta koji odražava povijesnu važnost Zadra kao središta obrazovanja i kulture, dok istodobno gledamo prema budućnosti kroz promicanje istraživanja i međunarodne suradnje. Temeljne vrijednosti Sveučilišta uključuju interdisciplinarnost, koja omogućuje integraciju znanja iz različitih područja, etičnost kao središnji princip u obrazovanju i u znanstvenom radu te inovativnost, pri čemu Sveučilište nastoji koristiti suvremene tehnologije i metode kako bi unaprijedilo kvalitetu nastave i istraživanja.

Usmjerenost na društvenu odgovornost i održivi razvoj ogleda se u programima i projektima koji nastoje pridonijeti rješavanju izazova poput klimatskih promjena, ostvarivanja ravnoteže između razvojnih potreba koje uključuju rast društva i gospodarstva s jedne i bezrezervne zaštite okoliša s druge strane, zatim promicanja inkluzije i unaprjeđenja kvalitete života. Kroz očuvanje i promociju prirodne i kulturne baštine, Sveučilište pridonosi očuvanju identiteta, ali i obogaćivanju kulture. Ova kombinacija tradicije i inovacije, lokalne povezanosti i globalne usmjerenosti, čini Sveučilište u Zadru važnom ustanovom u hrvatskom i europskom istraživačkom i visokoobrazovnom prostoru.
 

Koliko je Sveučilište otvoreno prema društvenoj zajednici? Jesu li sveučilišni programi prilagođeni zahtjevima tržišta rada?


Sveučilište u Zadru pokazuje visok stupanj otvorenosti prema društvenoj zajednici kroz različite oblike suradnje. Aktivno sudjelujemo u oblikovanju gospodarskog i društvenog života. Posebno se ističe sudjelovanje u planiranju i provedbi projekata koji uključuju predstavnike gospodarstva, civilnog društva i tijela javne uprave na svim razinama donošenja odluka, zatim sudjelovanje u organizaciji kulturnih manifestacija, stručnih radionica i javnih predavanja, čime Sveučilište pridonosi širenju znanja i obogaćivanju kulture života. K tomu, Sveučilište u Zadru omogućava građanima pristup znanstvenim i stručnim resursima, čime se dodatno približava društvenoj zajednici.

Akademski programi Sveučilišta u Zadru osmišljeni su s ciljem da odgovore na potrebe tržišta rada, ali i intrinzičnim potrebama koja nisu uokvirene aktualnim gospodarskim potrebama već bezvremenskim i općim humanističkim porivom za širenje i produbljenje znanja i razvoju kritičkog uma koji omogućuje razborit pristup u suočavanju s mnogim egzistencijalnim problemima s kojima se susreće svaki pojedinac, ali i cjelokupna zajednica. Uvođenje studija povezanih s informatičkim tehnologijama, turizmom, ekologijom, mehatronikom i robotikom i drugim brzorastućim područjima pokazuje prilagodljivost i proaktivnost u osiguravanju kompetencija koje studenti trebaju za uspješnu karijeru dok tradicionalni humanistički studiji pomažu u promicanju temeljnih ljudskih vrijednosti koje ne bi smjele biti zanemarene u vrijeme naglog razvoja tehnologija, uključujući različite aspekte primjene umjetne inteligencije. Kroz suradnju s gospodarstvom i različitim sferama društvenog života, Sveučilište stvara prilike za stručnu praksu, omogućavajući studentima stjecanje praktičnih vještina i bolju pripremljenost za tržište rada, ali i složenost životnih situacija u vrijeme opterećeno sve većim raskorakom između različitih svjetova bogatih i siromašnih, povlaštenih i marginaliziranih, oholih i skromnih, pragmatičnih i principijelnih. Poseban fokus stavlja se na cjeloživotno učenje, pružajući mogućnost dodatnog obrazovanja i usavršavanja.
 

Jeste li, i u kojoj mjeri povezani s gospodarskim sektorom?


Sveučilište u Zadru aktivno surađuje s gospodarskim sektorom kroz istraživačke projekte, stručne prakse za studente i savjetodavne aktivnosti za poduzeća. Veliku pozornost posvećujemo razvoju primijenjenih znanstvenih istraživanja, koje imaju izravnu primjenu u gospodarstvu, posebno u našem jadranskom kontekstu. Aktivno sudjelujemo u istraživačkim projektima koji odgovaraju na specifične potrebe gospodarstva, primjerice onih okrenutih pronalaženju održivih rješenja za izazove u poljoprivredi, ribarstvu, turizmu i energetici. Stručne prakse za studente predstavljaju još jedan važan aspekt ove povezanosti. Kroz suradnju s lokalnim i nacionalnim poduzećima, studenti imaju priliku primijeniti teorijska znanja u stvarnom radnom okruženju. Takva suradnja često rezultira i zapošljavanjem mladih stručnjaka u različitim tvrtkama, čime se dodatno osnažuje veza između Sveučilišta i gospodarskog sektora. Organizacija znanstveno-stručnih konferencija i radionica omogućuje predstavnicima gospodarstva izravno povezivanje s akademskom zajednicom. Sveučilište je osnovalo i Gospodarski savjet u kojem su članovi osobe na vodećim položajima u tvrtkama koje uspješno ostvaruju gospodarsku djelatnost koja je nacionalno i globalno relevantna. Oni nam daju dragocjene savjete koji nam pomažu u osmišljavanju naših strateških iskoraka.

FOTO: Sveučilište u Zadru
 

Prema strateškim ciljevima Sveučilišta, je li u planu širenje postojećih programa i međunarodne suradnje?


Polazeći od pretpostavke da akademske zajednice treba pratiti pa i anticipirati društvene i gospodarske procese kontinuirano radimo na unaprjeđenju kvalitete postojećih studijskih programa, ali i u osmišljavanju novih programa. Prijediplomski studijski program logopedije već je definiran i u postupku je inicijalne akreditacije što je preduvjet za izdavanja dopusnice i upis prvih studenata. Prijediplomski studij mehatronike i robotike je u završnoj fazi priprema za inicijalnu akreditaciju, a uskoro se pokreće i prijediplomski studij u kojem će se proučavati umjetna inteligencija kao i doktorski studij iz područja pomorstva. Povećava se broj međunarodnih ugovora o suradnji, što omogućuje razmjenu studenata i znanstvenika te razvoj združenih studijskih programa. Sudjelovanjem u alijansi europskih sveučilišta EU-CONEXUS koja okuplja devet obalnih sveučilišta iz Europske unije razvija se raznolika akademska ponuda, od zajedničkih izbornih kolegija i mikrokvalifikacija do združenih studijskih programa. Cilj nam je privući sve veći broj inozemnih studenata te radimo na razvoju studijskih programa na engleskom jeziku. Prvi takav zajednički program koji izvodimo sa Sveučilištem u La Rochelleu i Katoličkim sveučilištem u Valenciji rezultirao je i svečanom promocijom prvoga naraštaja diplomsko studija morskih biotehnologija.

Suradnja s brojnim europskim i svjetskim sveučilištima otvara prilike za sudjelovanje u međunarodnim projektima, unaprjeđenje istraživačkih kapaciteta i dijeljenje najboljih praksi. Programi poput Erasmus+ i bilateralni sporazumi čine temelj ove razmjene, omogućujući studentima da steknu dragocjeno međunarodno iskustvo i razviju globalnu perspektivu. Sveučilište potiče svoje znanstvenike na aktivno sudjelovanje u alijansi, kao i na prijave projekata za financiranje iz europskih fondova, a istodobno radi se na jačanju domaće infrastrukture i stvaranju uvjeta za dolazak vrhunskih međunarodnih istraživača, što dodatno doprinosi razmjeni znanja i inovacija.
 

Kako ste zadovoljni trenutnim stanjem pojedinih resora i stručnih službi? Postoje li kakvi planovi revizije, u svrhu unapređenja rada Sveučilišta?


Sveučilište kontinuirano procjenjuje stanje resursa i stručnih službi te ulaže u njihovo unaprjeđenje. Redovite analize stanja infrastrukture, tehničke opremljenosti, ljudskih resursa i administrativnih procesa omogućuju pravodobno prepoznavanje potreba i osiguranje kvalitetne podrške studentima, nastavnicima i istraživačima. Jedan od glavnih izazova s kojim se Sveučilište suočava jest proces digitalizacije, koji uključuje modernizaciju IT sustava, uspostavu naprednih digitalnih platformi za upravljanje nastavnim procesima i administracijom te poboljšanje pristupa informacijskim resursima. 

Povećanje kapaciteta za znanstvena istraživanja ključni je prioritet. Planiraju se ulaganja u specijalizirane laboratorije, istraživačku opremu i knjižnične resurse, čime se nastoji podržati znanstvena izvrsnost i konkurentnost na nacionalnoj i međunarodnoj razini. 

Infrastrukturna ulaganja također zauzimaju važnu poziciju u planovima Sveučilišta. Uključuju izgradnju novih, rekonstrukciju i modernizaciju postojećih zgrada te povećanje kapaciteta studentskog smještaja. Posebno bih istakao napore koje činimo na izgradnji STEM zgrade na Novom kampusu, zgrade Centra za projekte, znanost i transfer tehnologija i Centra za strane jezike na mjestu nekadašnjih radionica Tehničke škole na vratima povijesne gradske jezgre te vrlo zanimljiv projekt obnove nekadašnje vojarne u uvali Lučina na otoku Molatu u kojoj će se izvoditi znanstveni i nastavni sadržaji vezani uz istraživanje otoka i mora u sklopu programa Arhipelogos (arhipelagos + logos).

Sveučilište u Zadru također pridaje važnost edukaciji i profesionalnom razvoju svog osoblja. Programi stručnog usavršavanja, sudjelovanje na konferencijama i međunarodna razmjena iskustava pomažu u podizanju kvalitete rada i osiguravaju usklađenost s najboljim praksama.
 

Radite li na unaprjeđenju studentskih usluga i što ono obuhvaća? U kojoj mjeri ono zahvaća inovacije i nove tehnologije?


Sveučilište intenzivno radi na unaprjeđenju studentskih usluga. U fokusu su nam karijerno savjetovanje, mentalno zdravlje studenata, integracija novih tehnoloških rješenja i inovativnih pedagoških pristupa kako bi iskustvo studiranja bilo što kvalitetnije i prilagođeno potrebama današnje generacije. Uz mnoge studijske programe izvode se moduli nastavničkih kompetencija i poduzetništva što pridonosi obogaćivanu kompetencijskog profila naših studenata. Naš se rad sa studentima organizira u manjim grupama, a takva interakcija studentima omogućuje bolje snalaženje tijekom studija te planiranje buduće karijere. Kroz radionice, seminare i individualno savjetovanje, studenti dobivaju smjernice za razvoj profesionalnih vještina, pisanje životopisa, pripremu za razgovore za posao i pronalaženje praksi ili zapošljavanja. Sveučilište također surađuje s poslodavcima kako bi omogućilo studentima pristup stvarnim radnim okruženjima kroz stručne prakse i terensku nastavu.

Veliku pozornost posvećujemo mentalnom zdravlju studenata. Osigurana je psihološka podrška kroz savjetovalište koja studentima nude siguran prostor za razgovor o izazovima s kojima se susreću. Organiziraju se i radionice za upravljanje stresom, poboljšanje organizacijskih vještina i izgradnju otpornosti, što značajno doprinosi njihovom ukupnom blagostanju. U posebnom su nam fokusu i studenti s invaliditetom za koje osim usluga Studentskog savjetovališta nudimo i vršnjačku potporu u okviru kolegija.
 

Kako će se Sveučilište u Zadru dalje razvijati, koje ciljeve namjeravate još ispuniti do kraja svoga mandata?


Poboljšanje uvjeta za istraživanje i inovaciju ključno je za ostvarenje strateških ciljeva. Planiraju se ulaganja u suvremenu istraživačku infrastrukturu kao i poticanje suradnje između različitih disciplina. Razvoj studentskog standarda ostaje u središtu prioriteta. Planiraju se dodatna ulaganja u studentski smještaj i infrastrukturu, kako bi studenti imali što ugodnije uvjete za život i rad. Do kraja mandata planiramo proširiti akademsku ponudu kroz nove studijske programe i poboljšati uvjete za istraživanje i inovaciju, uz daljnji razvoj studentskog standarda. 

Sveučilište također planira intenzivirati napore u promicanju održivog razvoja u svim aspektima svog djelovanja, uključujući energetski učinkovitije zgrade i zelene kampuse. Kroz ove inicijative, Sveučilište u Zadru nastoji postati ne samo centar izvrsnosti u obrazovanju i istraživanju, već i snažan pokretač pozitivnih promjena u društvu, gospodarstvu i znanosti.
 

Što smatrate ključnim faktorom u pristupu novim generacijama studenata? Koji motivatori pokreću njihovu strast prema znanosti, kreativnosti i kritičkom promišljanju?


Ključ je personalizirani pristup, poticanje istraživačkog duha i prilagodba metoda poučavanja njihovim interesima. Interaktivne i inovativne metode poučavanja ključni su motivatori. Posvećeni smo stvaranju inkluzivnog i podržavajućeg okruženja koje cijeni raznolikost i potiče osjećaj pripadnosti. 

Pristup novim generacijama studenata temelji se na razumijevanju njihovih specifičnih potreba, interesa i stilova učenja, uz primjenu modernih i inovativnih obrazovnih metoda koje ih potiču na aktivno sudjelovanje i razvoj vještina za 21. stoljeće. Poticanje istraživačkog duha od najranijih faza studija ključno je za motivaciju novih generacija. Studenti se ohrabruju na kritičko promišljanje, samostalno istraživanje i sudjelovanje u znanstvenim projektima koji ih povezuju s aktualnim izazovima u njihovim područjima interesa. Terenska nastava pruža im priliku da istražuju i rješavaju konkretne probleme u prirodnom ili društvenom okruženju, povezujući teoriju i praksu na uzbudljiv i motivirajući način. Brojne izvannastavne aktivnosti u kulturi i sportu kojima se sveučilište može pohvaliti, studentima pružaju ostvarenje talenata i stvaranje vještina koje nisu uvijek nužno vezane uz područje studija.
 

S time u skladu, što biste poručili trenutnim i budućim studentima i znanstvenicima?


Budućim studentima i znanstvenicima poručujem da je važno zadržati radoznalost, kritički promišljati i pridonositi društvu kroz znanje. Uprava Sveučilišta u Zadru uvijek će biti njihova podrška na tom putu. Kroz svoje resurse, programe i zajednicu pružit će im prilike da ostvare svoj puni potencijal, neovisno o tome je li interes vezan uz prirodne, društvene, humanističke znanosti ili interdisciplinarna područja. Čekamo nove studente i nove znanstvenike široko otvorenih vrata suradnje i suživota u kojem ćemo jedni druge poticati, podržavati i nadopunjavati na profesionalnom i svakom drugom planu. Francis Bacon je s pravom rekao „znanje je moć”. Iskoristimo svi zajedno tu moć za promicanje i ostvarivanje općeg dobra!
 

Članak je nastao u sklopu projekta Hrvatska ekonomska olimpijada koji se održava uz podršku brojnih partnera, uključujući Sveučilište u Zadru, Erste banku, Privrednu banku Zagreb, Croatu, Flower Shop LU, Zagreb Time Travel i druge.
FOTO: SVEUČILIŠTE U ZADRU