LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
ODABIR STUDIJA

Biraju li studenti fakultete prema osobnim preferencijama ili potrebama tržišta rada?

Maturanti pišu zadnje ispite državne mature, a samim time približava im se i vrijeme za odluku o odabiru budućih fakulteta. Razmišljaju li srcem ili sagledavaju širu sliku i prate situaciju na tržištu?

Maturanti pišu zadnje ispite državne mature, a samim time približava im se i vrijeme za odluku o odabiru budućih fakulteta. Razmišljaju li srcem ili sagledavaju širu sliku i prate situaciju na tržištu?

Prema najnovijim podacima Agencije za znanost i visoko obrazovanje, popularnost pojedinih fakulteta u Hrvatskoj značajno varira. Podaci za 2024. godinu otkrivaju jasne trendove u preferencijama budućih studenata. Međutim, pitanje ostaje: biraju li studenti fakultete prema situaciji na tržištu rada ili prema osobnim preferencijama?
 

Popularni fakulteti i njihove kvote


Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER) Sveučilišta u Zagrebu je među najpopularnijima, s 1156 prijava prvog izbora za 650 mjesta. Slična situacija je i s Medicinskim fakultetom u Zagrebu, koji je privukao 679 prijava prvog izbora za 300 mjesta. Primjerice, zagrebački Ekonomski fakultet ima 847 takvih prijava na 980 mjesta, dok Filozofski fakultet, smjer psihologija, bilježi 362 prioritetne prijave na 84 mjesta.

Prema očekivanju, popularan je i Pravni fakultet u Zagrebu, s 399 prijava za 607 mjesta. Akademija dramske umjetnosti, smjer gluma, također je iznimno popularna sa 170 prijava za samo 12 mjesta. Vrlo su popularni i Arhitektonski fakultet, kao i Kineziološki fakultet u Zagrebu.

Grad iz Istre raspisao natječaje za studentske stipendije u dvije kategorije



FOTO: Studij.hr, Prvih 10 studija prema izboru, 2024.


Poslodavci traže digitalne vještine i soft skills


Tržište rada u Hrvatskoj 2024. godine pokazuje nesklad između obrazovne ponude i stvarnih potreba tržišta. Najveća potražnja je za stručnjacima u IT sektoru, zdravstvu, energetici, financijama i turizmu. Poslodavci sve više traže radnike s naprednim digitalnim vještinama poput programiranja, analize podataka i digitalnog marketinga, ali također cijene meke vještine, kao što su komunikacija, timski rad i kreativnost.

Na tržištu je još uvijek najviša stopa nezaposlenosti među mladima s diplomama iz društvenih i humanističkih znanosti, dok stručnjaci iz tehničkih i prirodnih znanosti te medicinskih studija brzo nalaze zaposlenje i u većini slučajeva su bolje plaćeni.


Općina iz Međimurske županije daje stipendije do 110 eura mjesečno, uz dodatno povećanje za deficitarna zanimanja


Biraju li studenti fakultete prema tržištu rada ili osobnoj preferenciji?


Podaci pokazuju da studenti sve više biraju fakultete prema potrebama tržišta rada, međutim i dalje je vrlo značajan broj onih koji se vode osobnim preferencijama. Velik broj prijava na FER i Medicinski fakultet svakako odražava svijest o dobrim izgledima za zapošljavanje u tim sektorima. Međutim, značajna popularnost fakulteta poput ekonomije, prava i Akademije dramske umjetnosti, koja nudi ograničene mogućnosti zapošljavanja u Hrvatskoj, sugerira da mnogi studenti slijede svoje strasti i interese, unatoč manjoj potražnji na tržištu rada. To potvrđuje i činjenica da fakulteti s većim brojem slobodnih mjesta i manje prijava, poput Filozofskog fakulteta, također privlače velik broj studenata, unatoč manje obećavajućim izgledima za zapošljavanje.

Iz svega navedenog može se zaključiti da još uvijek postoji određena diskrepancija između izbora studija i potreba tržišta rada u Hrvatskoj. Dok neki studenti biraju studije koji su u skladu s tržišnim potrebama, podjednak broj njih odlučuje se za studije prema osobnim interesima, što može dovesti do veće stope nezaposlenosti među diplomantima.

Kako bi se smanjio taj jaz, važno je da obrazovni sustav prilagodi svoje programe i bolje informira buduće studente o stvarnim potrebama tržišta rada. Samim studentima savjetuje se da pri odabiru studija razmotre ne samo svoje interese nego i perspektive zapošljavanja u odabranom području.
IZVOR: STUDIJ.HR
FOTO: CANVA PRO/GETTY IMAGES