Novoizabrana osječka pravobraniteljica: „Puno studenata uopće ne zna koliko dugo smije trajati usmeni ispit.”
Porazgovarali smo s novoizabranom osječkom pravobraniteljicom. Govoreći o planovima za svoj mandat, izdvojila je, među ostalim, rad na problemu nepriznavanja diploma, kao i na problemu položaja studenata s invaliditetom.
Porazgovarali smo s novoizabranom osječkom pravobraniteljicom. Govoreći o planovima za svoj mandat, izdvojila je, među ostalim, rad na problemu nepriznavanja diploma, kao i na problemu položaja studenata s invaliditetom.
U intervjuu nam je otkrila kako je jedan od problema nepriznavanje diplome pojedinih smjerova:
– Mislim da je to zapravo nedopustivo, primjerice studenti medicinsko laboratorijske dijagnostike s ovim se problemom nose već duži period i nakon završetka studija imaju poteškoća i nailaze na zatvorena vrata kada traže odgovore i priliku da pokažu znanje koje su stekli prilikom svog studiranja.
Osim nepriznatih diploma, rekla je da je ozbiljan problem položaj osoba s invaliditetom, odnosno njihova marginalizacija:
– Nadalje, ono što još imam u planu napraviti jest ispitati kvalitetu i mogućnosti studiranja studenata s invaliditetom na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Ovo je problematika koja je prisutna, ali se o njoj šuti i voljela bih stvarno da se javnost osvijesti i da se poradi na tome. Svi imamo pravo na jednake mogućnosti tijekom studiranja i ne bi trebalo biti diskriminacije ni u kojem obliku. Moram priznati da je ovo pomalo i profesionalna deformacija jer sam studentica socijalnog rada i stručnog upravnog studija na Pravnom fakultetu i na neke stvari jednostavno ne mogu i ne želim zažmiriti. Moj je stav da studenti trebaju raditi za studente, a nikad protiv svojih kolega.
Pravobraniteljica je istaknula kako studenti teško stupaju u kontakt s pravobraniteljima jer nisu upoznati s njima, zbog čega je važno pokrenuti promjenu i u tom segmentu. Kako bi pravobranitelji efikasnije rješavali njihove probleme, stava je da je nužno napraviti preporuke koje bi bile zajedničke pravobraniteljima na sveučilištima u Hrvatskoj:
– Mišljenja sam da je ovo stvarno korisno jer bi na ovaj način pravobranitelji imali kostur po kojem će se voditi u svome radu i samo bi ga nadopunjavali te radili na njegovu poboljšanju. Razmišljam o pokretanju infodana koji bi se održavao svake godine na svim sastavnicama kako bi studenti bili upućeni u svoja prava. Također, mislim da ne bi bilo loše obuhvatiti sve što studenti žele znati u brošuri ili na sličnom mjestu, gdje će im uvijek sve biti dostupno. Smatram da studenti općenito nisu upućeni u svoja prava, npr. puno studenata uopće ne zna koliko dugo smije trajati usmeni ispit i ovo je samo jedan od niza primjera prava studenata koja su definirana i na koja studenti imaju pravo. Bitno je poboljšati komunikaciju studenata s upravama sastavnica i komunikaciju među studentskim zborovima i studentima.
Po pitanju situacije s koronavirusom, odnosno prebacivanja na online nastavu, navela je kako postoje pozitivne i negativne strane tog modela. Istaknula je kako su studenti zakinuti, prvenstveno oni kojima je praksa temeljna.
– Naime, s obzirom na trenutnu situaciju u kojoj se nalazimo, vezano uz virus i stanje koje nas je zahvatilo od ožujka, kada smo prešli na online nastavu, moram priznati da su neke stvari stvarno odlične i da se mogu dobro iskoristiti, ali vjerujem da i većina studenata dijeli isto mišljenja sa mnom – mislim da su studenti u velikom dijelu zakinuti za ono što su mogli naučiti da se nastava odvija normalno umjesto na online način. Pogotovo smjerovi kojima je nužno da provode vježbe uživo i rade na konkretnim primjerima. Izazovi pred kojima se studenti susreću ogromni su. Velika većina misli da je studentima sada lako jer slušaju predavanja iz udobnosti svog doma, što je daleko od istine. Koliko je studentima olakšano, toliko im je i otežano. Naravno, teže je i profesorima i nastavnom osoblju, ali za sve nas ovo je relativno nova situacija i još učimo kako se nositi s takvim okolnostima
Napomenula je kako se u situaciji u kojoj se nalazimo studenti suočavaju s bezbroj stresova; u pokušajima usklađivanja nastave, učenja, posla i društvenog života:
– Međutim, ono na što bih se još htjela nadovezati jest i općenito položaj studenata u društvu. Mislim da je u društvu prisutna nekakva posebna stigma vezana uz studente, a to je da je njima superlako i da nemaju nikakve druge obveze osim učenja. To u većini slučajeva baš i nije tako, krugovi u kojima se krećem, ali i šire dokazuju suprotno. Velika većina studenata radi, trudi se, nastoji izvući najbolje što može od ovog perioda svog života, pazeći pri tome da izbalansira društveni i obiteljski život uz posao i studentske obveze, da ne spominjem dodatne aktivnosti i ambicije koje su prisutne. Jasno je da je u pitanju velika količina stresa i da je i studentima ponekad potreban predah.
Za kraj, poručila je da se prava studenata trebaju ozbiljno shvatiti:
– Drago mi je da smo mi zapravo generacija koja je glasna i koja će se boriti za svoja prava te izići na ulice ako je to potrebno, pa tako i kada su u pitanju studentska prava.