Uspjeh i pozitiva iz Virovitice
Mladi su dečki uspjeli u onome što mnogi mladi poduzetnici, ali i studenti nakon svojeg školovanja, žele postići. Godinu dana nakon osnutka tvrtke njihov se rad proširio diljem svijeta. No, čini se kako je ovo tek početak njihove „plave“ priče.
Mladi su dečki uspjeli u onome što mnogi mladi poduzetnici, ali i studenti nakon svojeg školovanja, žele postići. Godinu dana nakon osnutka tvrtke njihov se rad proširio diljem svijeta. No, čini se kako je ovo tek početak njihove „plave“ priče.
U hrvatskim su medijima već nekoliko puta spomenuti, ali sasvim površno. Plavu tvornicu iz Virovitice prije malo više od godinu dana pokrenula su dva mlada osnivača, Ivica Horvat i Matej Sudar. Nemaju još ni 30 godina, a njihova je tvrtka već poznata, i to ne samo u Hrvatskoj, već i u inozemstvu. Započeli su s tri djelatnika, a danas imaju 10 zaposlenih te očekuju kako će se taj broj uskoro povećati. Njihova specijalizacija i ono što privlači klijente diljem svijeta su kreiranje web stranica, mobilnih i Facebook aplikacija, stvaranje online trgovina i optimizacije za tražilice. Svaki posao obavljaju uz dobru atmosferu i prijateljske odnose unutar tvrtke. Nekada je i ideja dovoljna da se stvori nešto veliko, a čini se kako se rad ove ekipe nalazi tek na početku uzlazne staze.
Koliko je vremena bilo potrebno da se ideja realizira? I kako je uopće došlo do nje?
Ovo što sada radimo bila je naša velika ljubav i želja koju smo jednog dana odlučili ostvariti. Prije formalnog otvaranja tvrtke uspjeli smo dogovoriti prvi veći posao koji nam je bio prekretnica u odluci o napuštanju sigurnog posla i samostalnog ulaska u poduzetničke vode. Sam proces oko registracije tvrtke i popratna papirologija bili su gotovi relativno brzo, kroz nekoliko dana. To u Hrvatskoj stvarno nije problem, pogotovo danas kada možete otvoriti j.d.o.o. još brže, jednostavnije i jeftinije.
Jeste li imali pomoć u realizaciji, papirologiji, traženju prostora za rad?
U trenutku kada smo otvorili tvrtku, Poduzetnički inkubator Virovitičko-podravske županije još je bio u fazi izgradnje, tako da smo se za sve pravne i poslovne savjete morali snaći sami. Danas smo ponosni stanari Poduzetničkog inkubatora koji nam uz lijepe nove urede pruža savjetodavnu pravnu pomoć te knjigovodstvene usluge. Krenuli smo iz stana u stambenoj zgradi, a kako smo rasli, morali smo potražiti veći uredski prostor, tako da smo se preselili i postali prvi stanari spomenutog inkubatora.
Mediji su često spominjali kako ste svoju tvrtku razvili u Virovitici, a ne u Zagrebu. Smatrate li da je lokacija bitna u ovakvom poslu?
Koji su prvi poslovi koje ste odradili?
Prvi posao koji smo odradili bila je mobilna aplikacija Turističke zajednice Virovitičko-podravske županije koja kroz vizualno atraktivno i intuitivno sučelje služi promociji turističke ponude. Komentari na aplikaciju bili su iznimno pozitivni, što nam je dalo odličnu motivaciju i želju za daljnjim radom. Dobili smo i preporuku klijenta, tako da smo na temelju toga dobili još novih poslova.
Kako ste uspjeli proširiti vaš rad, pogotovo u svijetu? Smatrate li da je oglašavanje najbitnije u početku?
Od prvoga dana radimo na brandingu tvrtke i dosta energije ulažemo u prezentaciju naših radova koji su ujedno i naša promocija. Nismo išli na oglašavanje klasičnim kanalima, već smo se javljali na natječaje koje naručitelji postavljaju na stranicama specijaliziranim za to. Pristup kojim se obraćamo naručitelju je drugačiji od drugih kandidata, tako da nas klijent svakako primijeti i tako postoji veća vjerojatnost da će se odlučiti upravo za nas te nas angažirati na svom projektu. Dobro proučimo zadatak, predložimo svoje rješenje, predložimo i više od onoga što je klijent tražio te ga upozorimo na njegove eventualne propuste. Radimo proaktivno te smatramo da je upravo takav pristup ključ našeg uspjeha.
Odakle su najčešće vaši klijenti?
Fokus poslovanja nam je strano tržište, no nikako ne zanemarujemo domaće klijente s kojima također imamo odličnu suradnju. Igrom slučaja najviše klijenata nam dolazi iz Australije, nakon toga Velika Britanija, SAD, Italija, Hong Kong te, naravno, Hrvatska.
Kojim se projektom najviše ponosite?
Imamo nekoliko projekata na koje smo ponosni, no zbog potpisanog ugovora o tajnosti ne smijemo spominjati neke velike projekte, što je problem za tvrtku, jer kao što sam gore spomenuo, naši projekti su naša promocija. Trenutno završavamo jednu australsku crowdfunding platformu za koju očekujemo veliki uspjeh na njihovom tržištu. Na domaćem tržištu možemo izdvojiti mobilne aplikacije za turističke zajednice za koje smo dobili vrlo pozitivan feedback. Jedna od takvih je i mobilna aplikacija Turističke zajednice grada Križevaca koja je postala odličan marketinški alat za promociju grada i turističke ponude.
Nije nužno da projekt bude velik. Primjerice, bili smo izuzetno ponosni kada je uz pomoć internet stranice koju smo izradili za jednu odgajateljicu iz Hong Konga prodaja njezinih knjiga značajno porasla te kada klijentica nije znala kako bi nam se zahvalila.
Danas tvrtka broji 10 zaposlenih. Kakva je ekipa i otkud dolaze ? Što predviđate za budućnost?
U Plavoj tvornici prosjek starosti je 25 godina, što znači da su svi mladi, željni učenja i dokazivanja. Zaista je lako raditi u takvoj ekipi u kojoj se svi razumijemo, imamo slične želje i ciljeve. Četvero kolega se zbog posla preselilo iz drugih gradova u Viroviticu. Mislimo da smo okupili odličan tim različitih znanja koji u suradnji može napraviti odličan proizvod. Do kraja godine u planu je prošiti tvrtku do 15 zaposlenika, trenutno imamo otvoren natječaj za Junior Front-End developera (više informacija), no svi zainteresirani mogu poslati otvorenu molbu za neku od već postojećih pozicija.
Što ste naučili iz svojeg kratkog, ali uspješnog radnog iskustva?
Od kuda da krenem? :) Svaki dan je nova prilika, ali i potreba za učenjem nečeg novog. Posao kojim se bavimo nemoguće je raditi bez svakodnevnog učenja jer nove tehnologije izlaze kao na traci i jako ih je važno proučiti te primijeniti. Nevjerojatno puno znanja smo usvojili u malo više od godinu dana, ne samo tehničkog znanja, već praktičnog; kako voditi tvrtku, kako pisati ponude, kako komunicirati s klijentima, kako dizajnirati za australsko, a kako za englesko tržište, kako raditi s malom tvrtkom, a kako s korporacijom. To su neke stvari koje ne pišu u knjizi i ne možemo naučiti na fakultetu. Neke stvari smo morali naučiti i na vlastitim greškama, no to je normalno u životu, bitno je paziti da se ne ponavljaju.
Postoji li nešto što biste mogli poručiti mladima? Kako uspjeti danas?
Ima jedna riječ koja se dosta ponavlja kod nas, a pokušavamo je objasniti i drugima, a to je proaktivnost. Mladi ne smiju biti inertni i čekati da se nešto dogodi, jer je situacija u Hrvatskoj zabrinjavajuća i teško da će vas netko nazvati i sutra zaposliti. Mladi dosta negoduju kako im nitko neće dati priliku za rad i stjecanje iskustva. Nema veze, sami si stvorite priliku!
Sva potrebna znanja za ovaj posao dostupna su na internetu i samo je stvar volje, želje i upornosti kako biste ih usvojili. Savjetujemo ljudima da si zadaju jasan cilj; napraviti projekt i napraviti ga do kraja, samo kako bi na njemu naučili osnove, upoznali se s tehnologijom. To može biti kopija postojećih stranica, često znamo reći kandidatima da naprave Twitter ili Facebook. Mnogi odustanu, no tko uspije završiti projekt, već ima odličan temelj za dolazak na razgovor za posao. Vjerujte mi, više će se cijeniti od onoga koji priloži samo CV i kopiju diplome.