Pošto jedan lajk?
Činjenica je da smo podložni utjecaju. Nakon što vidimo objavu koja hvali određeni proizvod, počinjemo ga željeti. No, pitanje je zašto ga počnemo željeti? Zašto smatramo mišljenje influencera, ako se uopće radi o njihovu mišljenju, dovoljno kompetentnim da nam određeni proizvod postane dijelom života?
Činjenica je da smo podložni utjecaju. Nakon što vidimo objavu koja hvali određeni proizvod, počinjemo ga željeti. No, pitanje je zašto ga počnemo željeti? Zašto smatramo mišljenje influencera, ako se uopće radi o njihovu mišljenju, dovoljno kompetentnim da nam određeni proizvod postane dijelom života?
Instagram je trenutno najpopularnija društvena mreža, a statistički podatci samo rade u njezinu korist. Prošli mjesec zabilježila je rekordnih milijardu mjesečno aktivnih korisnika. Svakoga dana aktivno je preko 500 milijuna korisnika koji dnevno lajkaju preko 4,2 milijarde puta. Najlajkanija fotografija na Instagramu je fotografija jaja s 53,6 milijuna lajkova, čiji cilj je bio skinuti s trona influencerice poput Beyonce, Kylie Jenner i mnoge druge pjevačice, voditeljice, poznate osobe i ostale. Prije nekoliko mjeseci pojavila se glasina kako će ova popularna društvena mreža ukinuti vidljivost broja lajkova – oni će i dalje postojati, samo se neće moći vidjeti. No, što uopće znači broj lajkova?
Broj lajkova ne znači apsolutno ništa. Broj lajkova ne osigurava kvalitetan sadržaj ako uzmemo u obzir da je od dvadeset najlajkanijih fotografija na Instagramu Kylie Jenner sa svojom obitelji zauzela čak sedam pozicija, dok ostatak preuzimaju Cristiano Ronaldo sa svojom obitelji, Selena Gomez s čak četiri fotografije, a tek jedna jedina fotografija je ona društveno osviještena zelena akcija za zaštitu okoliša. Prema ovom primjeru čini se kako jedino što broj lajkova osigurava jest trivijalan sadržaj.
Ipak, s druge strane, za influencere su brojevi sve na Instagramu. Broj lajkova i broj pratitelja je ono od čega oni žive. Primjerice, influencerice mogu dobiti i preko 100 tisuća dolara za sponzorirani post, ovisno o dosegu i broju pratitelja. Spomenute Kylie Jenner i Selena Gomez, obje s preko milijun pratitelja, zarađuju od 800 tisuća do milijun dolara po objavi. Na našem tržištu iznosi nisu toliko vrtoglavi pa prema Elli Dvornik, našoj poznatoj influencerici, influenceri s više od 100 tisuća pratitelja koji su ujedno i javne osobe poput voditeljica, pjevačica i slično mogu zaraditi između 50 i 250 tisuća eura godišnje, ovisno o tome koliko će sponzoriranih objava biti na njihovom profilu.
Ali zarada nije jedini aspekt vrijedan kontemplacije kada su u pitanju influenceri. Vrlo važan aspekt, a možda čak i najvažniji je utjecaj. Influencer je osoba koja utječe na druge, a takva odgovornost je iznimno velika za pojedinca i jako ju je lagano zloupotrijebiti. Prema Oscaru Wildeu utjecati na nekoga je iznimno loše, stoga je u svojem romanu Slika Doriana Graya to i rekao:
Utjecati na nekoga isto je što i udahnuti svoju dušu nekom drugom čovjeku. Taj onda više nema svojih misli, ne izgara više od svojih urođenih strasti. Njegove vrline prestaju biti njegove. Njegovi su grijesi – ukoliko grijesi uopće postoje –samo neka vrsta pozajmice. On postaje odjekom neke tuđe svirke, glumi ulogu koja nije pisana za nj.
Činjenica je da smo podložni utjecaju. Nakon što vidimo objavu koja hvali određeni proizvod, počinjemo ga željeti. Svakoga dana kao sastavni dio naših naslovnica nalaze se upravo takvi oglasi. Pritom ne mislim na objave influencera, nego na one dosadne sponzorirane oglase koji su vrlo dosadni i idu na živce. Određeni broj ljudi klikne na takve sponzorirane objave, ali to nije onaj doseg koji bi tvrtke koje su zakupile taj prostor željele. I onda se to rješava na jednostavan način, promocija proizvoda se daje u ruke onima kojima javnost vjeruje. Ovisimo o njihovom izboru određenog proizvoda koji su odlučili reklamirati jer na taj način funkcionira utjecaj. Ako određeni proizvod hvali poznata osoba koju jako cijenimo, naša želja postaje još veća. A toj želji jako se teško oduprijeti. Svaki naš lajk na sponzoriranu objavu influencera omogućava im rast dosega te postaju konkurentniji na tržištu. Na to računaju influenceri, od toga zarađuju i na taj način od društvenih mreža mogu živjeti. A njihov utjecaj na nas samo je nuspojava na koju proizvođači računaju. No, je li njihova suradnja simbioza ili štetni savez za nas?
Zbog čega prihvaćamo savjet određene javne osobe u pogledu proizvoda koji reklamiraju bio to beauty proizvod, mobitel, uređaj za brijanje ili bilo što drugo? Zašto smatramo njihovo mišljenje dovoljno kompetentnim da nam određeni proizvod postane dijelom života? Na kraju dana, upitna je činjenica radi li se uopće o njihovu mišljenju o određenom proizvodu ili je sve samo dobro osmišljena reklama? Zašto ga ipak, unatoč svemu, počnemo željeti?
Posljedično, vrtimo se oko popularnosti. Čak i ako dođe do ukidanja broja lajkova ispod objava, neće doći do velike promjene. Zemlja će se i dalje okretati oko Sunca, a kul osobe i dalje će ostati kul.
I zato ne tražim od tebe da prestaneš lajkati sve što influenceri objave na svojem profilu, već ti samo predlažem ideju kritičkog odmaka. Nakon što vidiš određeni proizvod koji je reklamiran na Instagram profilu i prije negoli izgubiš glavu za istim – stani i razmisli.
Stani i razmisli je li taj proizvod zbilja ono što ti želiš ili ga želiš samo zato što je reklamiran na Instagramu i do sutra će ga svi već imati, a upravo zbog toga ti ćeš imati osjećaj kao da si ostao zakinut za važno životno iskustvo.
Stani.
I
Razmisli.