LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Na današnji dan

FOTO: Tjeskoba i depresija zatočene na slikarskome platnu Edvarda Muncha

Na današnji dan rođen je umjetnik koji je od malih nogu bio proganjan demonima tragedije, tjeskobe i depresije, umjetnik koji je na slikarskome platnu zatočio one najdublje osjećaje i trenutke, unutarnju prirodu nevidljivu ljudskome oku.

Na današnji dan rođen je umjetnik koji je od malih nogu bio proganjan demonima tragedije, tjeskobe i depresije, umjetnik koji je na slikarskome platnu zatočio one najdublje osjećaje i trenutke, unutarnju prirodu nevidljivu ljudskome oku.

Dvanaestog dana prosinca 1863. godine, u norveškom gradu Löten rođen je slikar koji je izvršio značajan utjecaj na ekspresionizam, pokret u umjetnosti koji je izražavao unutarnje stanje autora, osjećaje koje su skrivali u sebi, uz pretjerivanje i distorziju kako bi se postigla emotivna kvaliteta rada. Upravo je Edvard Munch imao skoro pa sve te kvalitete, počevši od tragičnog djetinjstva, tjeskobe, depresije te utapanja svih tih demona u alkoholu. 

Obitelj Munch se nakon Edvardovog rođenja seli u Oslo, a zajedno s preseljenjem započinje niz tragedija u obitelji. Počelo je sa smrću Edvardove majke i sestre od tuberkuloze, zatim je druga sestra smještena u ustanovu za mentalne bolesti, a naposljetku je i Edvardov jedini brat umro od upale pluća. godine 1879. on je počeo studirati inženjerstvo, ali se pred sam kraj školovanja odlučio ispisati. Njegova je strast prema umjetnosti prevladala zanimanje za inženjerstvo. Dvije godine kasnije upisuje se na Royal School of Art and Designa tri godine nakon toga dobiva stipendiju i putuje u Pariz na tri tjedna. 


Mladi dubrovački umjetnici: studenti transformiraju otpad u inovativna umjetnička djela


Edvard Munch, Evening I. Melancholy; IZVOR: Wikimedia

– Više neću slikati interijere gdje muškarci čitaju i žene pletu. Slikat ću ljude koji dišu i osjećaju i pate i vole. –

Vrativši se u Oslo, počeo je raditi na novim slikama iz kojih se može iščitati prekid s realizmom. U razdoblju od 1889. do 1892. godine, Munch je uglavnom živio u Francuskoj i možda je upravo to bilo njegov najproduktivnije, ali ujedno i najproblematičnije razdoblje u životu. Iz toga razdoblja potječe serija od 22 slike pod imenom Friz života. Imena slika, Očaj, Melankolija, Anksioznost, Ljubomora Krik, od kojih je potonja nastala 1893. te je ujedno postala i jednom od najpoznatijih slika ikada naslikanih, depiktiraju Munchovo mentalno stanje, kao i emocije koje su se u njemu miješale u to vrijeme. Kolekcija je bila uspješna te je ovaj umjetnik ubrzo postao poznat u svijetu umjetnosti, no s druge strane, svoje je užitke i sreću počeo bojati alkoholom, novim tragedijama i mentalnim nevoljama. 

No kako to biva, uspjeh nije bio dugoga vijeka. Početkom 20. stoljeća alkohol je skoro preuzeo njegov život, ubrzo su mu se počeli priviđati glasovi, a s vremenom je jedna strana njegova tijela ostala paralizirana. Prijavio se u privatno lječilište gdje je smanjio piće i povratio ono malo mentalne pribranosti. U proljeće 1909. godine vraća se slikanju, ali opet, kako život čudne knjige piše, svoja najbolja djela ostavio je iza sebe. Preselio se u Ekely gdje je živio u samoći i slikao krajolike. Zamalo je umro u pandemiji gripe 1918/1919, ali se oporavio i poživio još dva desetljeća. Slikao je sve do svoje smrti, 23. siječnja 1944. godine  

Volite kiparstvo, crtanje, fotkanje ili slično? Izložite svoje radove u galeriji Studentski, uz medijsku popraćenost i svečano otvorenje


– Dokle god se sjećam, patio sam od dubokog osjećaja tjeskobe kojeg sam pokušao izraziti u svojim djelima. –


„Stand up poetry” donosi autorske pjesme studenata i glazbeni nastup na zagrebačkom Velesajmu


Edvard Munch, The Voice/Summer Night; IZVOR: Wikimedia

Edvard Munch. Slikar koji je mogao vješto i bez grča vizualizirati ono najskrivenije u sebi, ali i u nama. Mučen tragedijama koje su započele još u njegovom djetinjstvu, proganjan demonima iz samoga uma koji su s vremenom preuzeli oblik tjeskobe i depresije te se kasnije ujedinili s alkoholom. Možda da nije bilo svega toga, baš kao što je i on sam za sebe rekao da bi bez anksioznosti i bolesti bio kao brod bez kormila, nikada ne bismo vidjeli naše najskrovitije osjećaje izrečene na platnu. Izuzev dobro nam poznatog Krika, jedne od možda najreproduciranijih slika uopće, slikao je samoću, vapaje, poljupce i bol, možda ne toliko realno kako ih mi doživljavamo i percipiramo, ali oni su tu, sveprisutni, u srcu mladića dok se drži za slomljeno srce, u razlivenoj koži dvoje ljubavnika.

IZVOR: BIOGRAPHY
FOTO: WIKIMEDIA