LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Ususret Svjetskom danu AIDS-a

Kontinuirano pada korištenje kondoma, mladi nedovoljno informirani o HIV-u, a može im se dogoditi!

Pod nazivom Meni se to ne može dogoditi tijekom studenog i prosinca provodi se kampanja usmjerena mladima o čuvanju spolnog i reproduktivnog zdravlja koji o zaštiti nisu dovoljno informirani. Tradicionalno će završiti Pozitivnim koncertom koji se ovog puta održava dvije večeri zaredom, 30. studenog i 1. prosinca.

Pod nazivom Meni se to ne može dogoditi tijekom studenog i prosinca provodi se kampanja usmjerena mladima o čuvanju spolnog i reproduktivnog zdravlja koji o zaštiti nisu dovoljno informirani. Tradicionalno će završiti Pozitivnim koncertom koji se ovog puta održava dvije večeri zaredom, 30. studenog i 1. prosinca.

Hrvatska udruga za borbu protiv HIV-a i virusnog hepatitisa (HUHIV) i Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) i ove godine organiziraju kampanju povodom obilježavanja Svjetskog dana AIDS-a. Cilj je kampanje podizanje svijesti javnosti, a posebno mladih, o važnosti prevencije spolno prenosivih bolesti, uključujući infekciju HIV-om te čuvanja spolnog i reproduktivnog zdravlja. 

Hrvatska pripada skupini zemalja niskog rizika za infekciju HIV-om, no neka rizična spolna ponašanja dovode i do većeg rizika. Stoga su testiranje i rano otkrivanje infekcije važni jer je liječenje u tom slučaju uspješnije i sprječava se širenje HIV-a.

– Kampanjom se želi naglasiti važnost prepoznavanja rizika povezanih sa spolnim ponašanjem koji mogu dovesti do neželjenih posljedica i utjecaja na zdravlje te mlade osposobiti da se informirano brinu o svom spolnom i reproduktivnom zdravlju. Kako bi se izbjegle neželjene posljedice i kako bi spolni odnosi bili povezani s pozitivnim i željenim događajima, jer je spolnost važan i lijep dio ljudskog života, ovogodišnjom kampanjom želimo dopuniti znanje kojima mladi raspolažu i poslati poruku da je važno na vrijeme prepoznati rizike. – poručuju organizatori.

Kampanja ove godine nosi naziv Meni se to ne može dogoditi da se istakne uobičajena pretpostavka da se loše ili nepredviđene situacije događaju drugima, što može povećati i vjerojatnost upuštanja u rizično spolno ponašanje. Mladi često iz različitih razloga obraćaju premalo pažnje rizicima koji su povezani sa spolnim zdravljem i misle da se neželjene posljedice događaju drugima, dijelom zbog osjećaja neranjivosti karakterističnog za svoju dob, nedovoljnog znanja, iskustva, nesigurnosti itd. Osim neplanirane trudnoće, spolno prenosivih bolesti i s njima povezanih komplikacija, mogući rizici povezani sa spolnim ponašanjem povezani su i s mentalnim zdravljem te mnogim drugim zdravstvenim i socijalnim rizicima i okolnostima. 

Kampanja se provodi tijekom studenog i prosinca oglašavanjem preventivnih poruka u različitim medijima, a prvenstveno na internetu i društvenim mrežama. U njenu se sklopu koristi digitalna komunikacija emotikonima, koju današnje generacije mladih razumiju i svakodnevno koriste. Tradicionalno će završiti Pozitivnim koncertom, koji će se ove godine održati tijekom dva dana, 30. studenoga i na sam prvi dan prosinca, kad se obilježava Svjetski dan AIDS-a. Na koncertu će, osim domaćih glazbenih snaga poput Hladnog piva, Nipplepeoplea, Pips, Chips & Videoclipsa, Jonathana,  M.O.R.T.-a, Bojane Vunturišević i Ischariotzckyja, nastupiti i popularni engleski bend – Editors. Na sam Svjetski dan AIDS-a, 1. prosinca, na zagrebačkom će se Trgu Petra Preradovića (Cvjetni trg), kao i svake godine, nalaziti šator HUHIV-a u kojemu će se tijekom cijelog dana organizirati različiti interaktivni sadržaji za posjetitelje. Uz to, stručnjaci će besplatno informirati sve zainteresirane građane o zaštiti spolnog i reproduktivnog zdravlja, prevenciji, testiranju i liječenju spolno prenosivih infekcija, uključujući i infekciju HIV-om, te dijeliti edukativno-informativne materijale. 

U okviru kampanje napravljen je i edukativno-promotivni video u kojem su prikazana loša iskustva mladih osoba povezana sa spolnim zdravljem, za koje su mislili da im se nikada neće dogoditi. Mladi su u takvim situacijama često zbunjeni, prestrašeni, ne znaju kome se obratiti i boje se osuđivanja, stoga ih se nastoji informirati o mjestima na kojima mogu potražiti pomoć, poput udruge HUHIV (CheckPoint centra Zagreb) u kojoj mogu dobiti informacije i savjet stručnjaka. Također, promovira se mobilna aplikacija Spolno zdravlje. Preventivne poruke povezane s ovom kampanjom oglašavaju se i kampanjom Skini pametno – Zauzmi stav i ostani zdrav! u sklopu projekta Živjeti Zdravo. Kampanju su organizirali HZJZ i HUHIV, uz sufinanciranje iz ESF-a, u kojoj su edukativno informativni materijali postavljeni u javnom prijevozu, na fakultetima, u studentskim domovima, zdravstvenim ustanovama i ljekarnama diljem Hrvatske.

Iz HZJZ-a ističu da prema podacima dosadašnjih istraživanja, među mladima ima dosta prostora za poboljšanje znanja. Prema istraživanjima o spolnom iskustvu mladih, u Hrvatskoj je prosječna dob prvog spolnog odnosa oko 17 godina za adolescentice i 16 godina za adolescente. Prema posljednjem je Istraživanju o zdravstvenom ponašanju učenika iz 2014. godine (HBSC) među petnaestogodišnjacima je 21% dječaka i 6% djevojaka imalo spolni odnos. Usporedbom s rezultatima ranijih istraživanja 2014. godine uočava se pad korištenja kondoma, koje je koristilo samo 50% onih koji su izjavili da su imali spolno iskustvo, dok ih je 2002. godine koristilo 70%, a 2006. i 2010. godine 80%.  

Dosadašnje dugogodišnje iskustvo HUHIV-a u radu s mladima također ukazuje na to da mladi često nisu dovoljno informirani o zaštititi spolnog i reproduktivnog zdravlja te u praksi nedovoljno koriste metode zaštite

– Želimo da mladi prepoznaju Hrvatsku udrugu za borbu protiv HIV-a i virusnog hepatitisa kao mjesto u kojem mogu pronaći nekog tko će ih saslušati i pomoći stručnim savjetom. Iznimno nam je drago da su se i ove godine u kampanju uključile i brojne poznate osobe koje će nam pomoći u našoj misiji educiranja i informiranja mladih o rizičnim čimbenicima i ponašanjima i mjerama zaštite i očuvanja vlastitog i tuđeg spolnog i reproduktivnog zdravlja. – istaknuo je predsjednik udruge HUHIV Tomislav Beganović.

Kampanja se provodi uz podršku Ministarstva zdravstva, Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Grada Zagreba, Veleposlanstva Sjedinjenih Američkih Država u Zagrebu i brojnih drugih partnera i suradnika.

FOTO: LAA