LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Istraživanje o pamćenju

Kako treba voditi bilješke – rukom ili na laptopu?

Tipkate li bilješke s predavanja na laptopu ili tabletu? Možda ćete se predomisliti nakon što pročitate što se dokazalo u jednom američkom istraživanju!

Tipkate li bilješke s predavanja na laptopu ili tabletu? Možda ćete se predomisliti nakon što pročitate što se dokazalo u jednom američkom istraživanju!

Koliko ste se puta doveli u situaciju na predavanju gdje vam se bilješke nisu dale pisati rukom, već ste ponijeli laptop ili tablet? Pisanje bilješki na laptopima i gadgetima se populariziralo s napretkom tehnologije te je skoro u potpunosti zamijenilo stari način zapisivanja bilješki. Studentima je puno lakše pisati na računalnim spravicama jer je to puno brže od pisanja rukom. 

Istraživanja su pokazala kako pisanje bilješki na laptopu lako može omesti studenta te ga dovesti u napast gdje će koji put provjeriti obavijesti na Facebooku. Također, dokazano je kako je pisanje rukom puno sporije od tipkanja na laptopu, što bi moglo značiti da je zapisivanje bilježaka u laptop djelotvornije od starog načina zapisivanja. No, je li to zapravo tako?

Novonastalu situaciju odlučili su istražiti Pam A. Mueller sa Sveučilišta Princeton i Daniel M. Oppenheimer sa Sveučilišta Kalifornija. Njihova glavna teza u istraživanjima bila je proučavanje učinka na učenje kod studenata koji su zapisivali bilješke rukom te kod studenata koji su zapisivali bilješke tipkanjem na laptopu. 

Mueller je izjavila:

– Studenti koji su ručno zapisivali bilješke u našim istraživanjima bili su prisiljeni biti selektivni – jer ne možete pisati toliko brzo kao što možete tipkati. Dodatni proces obrade materijala koje su oni morali raditi im je u konačnici pomogao. 

Mueller i Oppenheimer došli su do zaključka kako se zapisivanje bilješki može kategorizirati u dvije kategorije: generativnu i negenerativnu. Generativna kategorija označava rezimiranje, parafraziranje te mapiranje koncepta, dok negenerativna kategorija označava doslovno prepisivanje bilježaka, piše NPR.

Na početku istraživanja polazilo se od hipoteze kako je pisanje bilješki rukom djelotvornije od tipkanja na laptop. Bile su postavljene dvije hipoteze: prva hipoteza je označavala pozitivan rezultat zapisivanja bilješki jer su studenti tako lakše učili i pamtili zbog obrade materijala tijekom zapisivanja. Druga hipoteza je označavala bolje pamćenje nakon kratkog pregleda vlastitih bilješki ili čak bilježaka drugih ljudi. Uz navedene dvije hipoteze, Mueller i Oppenheimer trebali su uzeti u obzir i novonastalu, treću hipotezu: zbog bržeg zapisivanja bilješki na laptop, studenti tipkaju više riječi nego što ih zapisuju, što dokazuje da ti studenti mogu više zapamtiti jer imaju više natipkanog materijala s predavanja.

Za ovo veliko istraživanje bilo je potrebno provesti tri manja istraživanja kako bi se svaka teza mogla argumentirati. U prvom istraživanju studenti su slušali TED Talks (utjecajni videoklipovi od stručnjaka za obrazovanje i sl.). Nakon slušanja videoklipova, dokazano je kako su studenti koji su tipkali na laptop zapisali puno više riječi od onih koji su bilješke vodili olovkom. Uz navedeno, znanstvenici su željeli saznati koja je grupa studenata zapamtila više, pa su zbog toga osmislili posebna pitanja kako bi se to moglo sa sigurnošću utvrditi. Na jednostavnija pitanja poput nekih ciljanih datuma studenti iz obje grupe točno su odgovorili sa sličnim uspjehom, no kod kompliciranijih pitanja studenti koji su zapisivali bilješke bili su puno uspješniji.

Istraživanje pokazalo: studenti u Hrvatskoj razmišljaju o financijskom planu za budućnost


FOTO: Flickr

U drugom istraživanju, gdje se korisnicima laptopa izričito reklo kako ne bi trebali doslovno prepisivati bilješke, studenti su unatoč tome mehanički zapisivali sve što su čuli. Što su više riječi zapisali, to su imali lošije rezultate pamćenja. Kako bi se dokazala treća teza, studentima je bilo dopušteno pogledati bilješke prije ispitivanja zapamćenog gradiva. Iako se pretpostavljalo da će korisnici laptopa nakon revizije vlastitih bilješki zapamtiti više (jer su više i zapisali), dokazano je suprotno. Nakon istraživanja sve tri teze, Mueller i Oppenheimer mogli su zaključiti kako je pamćenje studenata koji su zapisivali bilješke puno bolje od onih koji su koristili laptop.

Nakon objavljenog istraživanja, postavilo se pitanje hoće li se studenti htjeti prebaciti s laptopa na bilježnice. Mueller nije bila tog mišljenja te je nadodala kako bi to bio vrlo težak proces. Usto, izjavila je kako s napretkom tehnologije postoje i naprednije aplikacije za tipkanje bilješki, što bi u konačnici moglo unaprijediti i takav način zapisivanja bilješki.

IZVOR: NPR
FOTO: PINTEREST