Savjeti za internetsku kupovinu povećavaju sigurnost potrošača u digitalnom svijetu
Zbog događaja koji se odvio 15. ožujka 1962. godine, danas imamo pravo na reklamaciju, zamjenu ili povrat novčanih sredstava zbog nekvalitetnih kupljenih proizvoda.
Zbog događaja koji se odvio 15. ožujka 1962. godine, danas imamo pravo na reklamaciju, zamjenu ili povrat novčanih sredstava zbog nekvalitetnih kupljenih proizvoda.
Svjetski dan zaštite prava potrošača obilježava se 15. ožujka od 1983. godine Datum je izabran zato što je upravo na taj dan 1962. godine, američki predsjednik John F. Kennedy dostavio američkom Kongresu prijedlog Deklaracije o pravima potrošača. U svom je govoru Kennedy objasnio da su potrošači istinski pokretači gospodarstva koji zaslužuju puno više prava nego u to vrijeme zaista i imaju.
– Potrošači po definiciji uključuju sve nas, pa i mene kao predsjednika SAD-a. Potrošači su najveća gospodarska skupina na koju utječe skoro svaka javna ili privatna gospodarska odluka. Oni su najvažnija skupina čiji se stavovi vrlo često ne čuju. Glas potrošača mora se čuti. – izjavio je Kennedy.
Nedugo zatim, Kongres je izglasao povjerenje predsjedniku i usvojio Deklaraciju o pravima potrošača. Svjetski dan zaštite prava potrošača prilika je za promocijom osnovnih prava svih potrošača. Temeljna ideja projekta je odgovor samih kupaca na tržište koje je diskriminatorno prema siromašnijim potrošačima. Obilježavanjem ovog dana ukazuje se na postojeću socijalnu nepravdu, na pravnu nesigurnost potrošača te na zlouporabu roba i usluga.
Svake godine od svog premijernog obilježavanja, Svjetski dan zaštite potrošača ima temu prikladnu trenutnim svjetskim problemima. Sukladno digitalnom dobu u kojem se nalazimo, ovogodišnji je moto Izgradimo digitalni svijet kojemu potrošači mogu vjerovati. Obilježavanje samog dana ovisi o inicijativi pojedine države te njezine lokalne politike. Primjerice, 2016. godine ovaj je dan nosio temu prodaje antibiotika izvan tržišta. Pakistan se uključio u osvještavanje svojih građana tako da da su organizacije poput Nacionalnog građanskog foruma i Glasa potrošača organizirale šetnju glavnim gradskim trgovima koja je završila tribinom o pravima potrošača.
U Hrvatskoj Svjetski dan zaštite prava potrošača obilježava Društvo za zaštitu potrošača pod nazivom Potrošač. Sukladno ovogodišnjoj tematici, Potrošač je na svojoj internetskoj stranici već objavio nekoliko savjeta za sigurnu internetsku kupovinu, među kojima su kupnja preko provjerenih mrežnih stranica, informiranje o prodavaču, navođenje samo najnužnijih osobnih podataka, izbjegavanje plaćanja unaprijed, provjera ispravnosti isporučenog proizvoda te provjera troškova dostave i carine.
Kako ćete vi obilježiti ovaj dan? Svakako savjetujemo informiranje o svim vašim pravima koje kao potrošač imate. U Hrvatskoj je zakonski regulirana tek osnova o zamjeni kupljenog proizvoda ako se takav ošteti ili sadrži tvorničku grešku. Unatoč činjenici da gotovo svaka trgovina ima vlastiti rok predviđen za reklamaciju ili zamjenu, važno je znati da vi svakako na to imate pravo.