Prihvaćen patent za prvi motor na plin
George Selden je prije 122 godine dobio patent za poboljšani kompresijski motor na plinski pogon. Svatko tko nije imao licencu za proizvodnju motora na plinski pogon završio bi na sudu, sve dok Henry Ford nije, jednom i zauvijek, srušio patent.
George Selden je prije 122 godine dobio patent za poboljšani kompresijski motor na plinski pogon. Svatko tko nije imao licencu za proizvodnju motora na plinski pogon završio bi na sudu, sve dok Henry Ford nije, jednom i zauvijek, srušio patent.
Američki odvjetnik za patente i izumitelj George Selden dobio je 5. studenoga 1895. godine patent broj 549 160 u području automobilske industrije. Naime, izumio je poboljšani, kompresijski motor na tekući ugljikovodik.
Selden nije bio vrsni izumitelj i njegov dizajn nije imao puno detalja. Štoviše, temeljna ideja za građu motora nije bila njegova. Ona se bazirala na dvocilindričnom motoru s unutarnjim izgaranjem kojeg je osmislio netko drugi. 1872. godine je Selden vidio taj dizajn je na Philadelphia Centennial Exposition i malo ga je modificirao kako bi osmislio motor na plinski pogon.
Samo četiri godine nakon dobivanja patenta, Selden ga je prodao grupi investitora koji su se zvali Electric Vehicle Company. Čim su kupili njegov patent, osmislili su način kako na njemu i zaraditi osim prodajom takvih motora. Odmah su tužili tvrtku Winton Motor Carriage, koja je tada bila najveći proizvođač automobila u SAD-u, za kršenje prava patenta samo zato što su proizvodili automobile na plin. Tvrtka se dogovorila na sudu koji je 1903. godine potvrdio pravo Seldenovog patenta.
Ubrzo su drugi proizvođači automobila shvatili da Seldenov patent ne mora biti prijetnja njihovom poslovanju nego čak može biti i vrlo profitabilan. Oko 30 tvrtki koje su proizvodile automobile, uključujući i Winton Motor Carriage, udružile su se sa Seldenom i osnovale Udrugu licenciranih proizvođača automobila ili Association of Licensed Automobile Manufacturers (ALAM). ALAM je tužio svakoga tko je proizvodio automobile na plin bez Seldenovog dopuštenja. Drugim riječima, svakoga tko je proizvodio takve automobile, a nije bio član Udruge. Također su tužili vlastite članove ako su oni kupili automobil od neke nelicencirane tvrtke. Moto je glasio:
– Nemojte kupiti tužbu s vašim novim automobilom! –
Međutim, Seldenova grupa napravila je pogrešku. S obzirom na to da se Udruga sastojala uglavnom od proizvođača s istočne obale SAD-a, koji su proizvodili skupe automobile za bogate kupce, nisu uzeli u obzir proizvođače automobila sa Srednjeg Zapada, koji su proizvodili jeftine automobile za srednju klasu. Točnije, nisu uzeli u obzir Henryja Forda. ALAM je ipak tužio Forda za povredu prava patenta, a slučaj se na sudu obradio tek sedam mjeseci nakon što je Fordov Model T pušten u prodaju. Većina Amerikanaca, sretni što mogu kupiti jeftin automobil, bili su na Fordovoj strani, a sudac je presudio u korist Forda s argumentom da se Seldenov patent odnosi samo na identične replike motora.