Tradicija i/ili revolucija na Animafestu u Zagrebu
Od 6. do 11. lipnja u kinima Europa i Tuškanac, Zagrebačkom plesnom centru te na „open-air“ projekciji na Ribnjaku bit će prikazano više od 300 izvrsnih kratkometražnih i dugometražnih animiranih filmova.
Od 6. do 11. lipnja u kinima Europa i Tuškanac, Zagrebačkom plesnom centru te na „open-air“ projekciji na Ribnjaku bit će prikazano više od 300 izvrsnih kratkometražnih i dugometražnih animiranih filmova.
Svjetski festival animiranog filma – Animafest Zagreb, jedini hrvatski A–festival, čiji se dobitnici Grand Prixa u kratkometražnoj konkurenciji izravno kvalificiraju za nagradu Oscar, ponovno će Zagreb učiniti centrom svjetske animacije. Od 6. do 11. lipnja u kinima Europa i Tuškanac, Zagrebačkom plesnom centru te na open-air projekciji na Ribnjaku bit će prikazano više od 300 izvrsnih kratkometražnih i dugometražnih animiranih filmova.
Sintagma tradicija i/ili revolucija najbolje predstavlja ovogodišnje tematske cjeline – nagradu Oscar i Animanarhiju – sirovu animaciju. Naime, Animafest će publici predstaviti animaciju u njezinu punk izdanju, ali i niz klasičnih Oscarom nagrađenih filmova, hrvatskih kandidata za Oscar te filmova nagrađenih Akademijinim kipićem koji pomiču granice očekivanja.
Festival će u ponedjeljak 6. lipnja u kinu Europa u 19:30 otvoriti osam kratkometražnih filmova iz Velikog natjecanja, čiji je izbor odlična najava raznolikosti ovogodišnjih tema i tehnika. Na otvorenju festivala Vijeće Animafesta Zagreb dodijelit će i Nagradu za životno djelo belgijskom velikanu animacije, Raoulu Servaisu, jednom od najvažnijih inovatora i predstavnika egzistencijalističkog animiranog filma. Servaisovim filmovima posvećena je i retrospektiva, u utorak 7. lipnja u kinu Europa, nakon koje slijedi razgovor s publikom.
Servais je jedan od 200-tinjak gostiju 26. Animafesta, među kojima renomeom prednjače članovi žirija. U žiriju kratkometražnog filma ove je godine Peter Lord (Pirati! Banda nepoželjnih, Pobuna u kokošinjcu), britanski animator, producent i redatelj te osnivač studija Aardman Animations, o čijih će 40 godina Lord govoriti 11. lipnja u ZPC-u. Uz njega su u žiriju i kanadski skladatelj Oscarom nagrađivanih filmova Normand Roger, potom nagrađivani nezavisni njemački autor Raimund Krumme, kolumbijska profesorica i promotorica latinskoameričke animacije Cecilia Traslaviña te nezavisna producentica i menadžerica u kulturi Vjera Matković.
O najboljem dugometražnom filmu odlučivat će Justine Bannister, nezavisna savjetnica za dječje medije s iskustvom rada u kompanijama kao što su 20th Century Fox ili Disney Channel France, zatim Marcy Page, koja je kao producentica kanadskog Nacionalnog filmskog odbora (NFB) sudjelovala na brojnim nagrađivanim filmskim projektima, te Boško Picula, politolog i filmski kritičar, između ostalog i voditelj HRT-ova Animatika. Najbolji će studentski i hrvatski film birati selektor Međunarodnog festivala animiranog filma u Bucheonu Eugene Kim, zatim američka animatorica poznata po animaciji pijeskom na staklu (o čemu je napisala i knjigu, koju će predstaviti na festivalu) Corrie Francis Parks te hrvatski animator i ilustrator Darko Vidačković.
Surogat - maskota Animafesta, FOTO: Facebook / Julien Duval
Filmovi u okviru programske cjeline Animanarhija – sirova animacija, koja spada pod nazivnik revolucije, predstavit će namjernu antiizvrsnost u animaciji, izbjegavanje virtuoznosti u korist žestine poruke, a čiji je glazbeni pandan – punk-glazba. Pravac je to koji korijene ima u 1950-ima i u 1960-ima, kad animatori počinju iskušavati nove pristupe, a upravo se Zagrebačka škola crtanog filma u tom periodu ističe po novim, progresivnim idejama. Ovaj će tematski blok predstaviti filmove kao što su Uradi-sam set za crtić Boba Godfreyja, satiričan pogled na stvaranje crtanog filma koji je i dalje relevantan u industriji animacije, zatim Čovjek i njegov pas izašli su na zrak Roberta Breera, ključno djelo eksperimentalne animacije iz 1957., ili Vrijeme za priču Terryja Gilliama, kratki animirani film iz vremena prije Montyja Pythona.
S druge pak strane, tehnološku revoluciju u animaciji Animafest ove godine predstavlja interaktivnom VR (virtual reality) instalacijom PIEdeck, koju su autori osmislili isključivo za Animafest. Koristeći se tehnologijom čuvenog Ars Electronica Futurelaba, kreirali su sustav koji kretanje u stvarnom prostoru uz pomoć lasera pretvara u animaciju u onom virtualnom.
U sklopu festivala odvija se, po treći put, i znanstveni simpozij Scanner, koji će na pet panela okupiti stručnjake iz cijelog svijeta. Ovogodišnji je glavni predavač Marcin Giżycki, dobitnik Animafestove Nagrade za izniman doprinos proučavanju animacije.
Od brojnih popratnih događanja najavljena je izložba radova studenata Akademije medijskih umjetnosti u Kölnu (KHM), koja će od 6. do 11. lipnja biti postavljena u Galeriji Schira, a od 7. do 11. lipnja u Galeriji ULUPUH. Atraktivan će biti i desetosatni animacijski performans Pentagon, 10. lipnja u predvorju kina Europa, kada će petero animatora okupljenih oko istog stola uživo stvarati stop-animaciju.
Tradicionalno, Animafest donosi i pregled filmova koji su konkurirali za nagradu Cartoon d’Or 2015, strukovnu nagradu za najbolji europski kratki animirani film godine, za koju se dobitnik Animafestova Grand Prixa direktno kandidira. Festival će prikazati i najzanimljivije animirane glazbene spotove (program Kino za uši).
Hrvatski majstor animacije kojeg ove godine upoznajemo bit će Vatroslav Mimica, a posebnu pažnju festival će posvetiti i hrvatskim animiranim filmovima iz 1968. godine koje je odabrao Borivoj Dovniković Bordo.