„Influenceri imaju odgovornost prema mladima.”
Donosimo zaključke panel-diskusije održane na Sveučilištu VERN' u okviru obilježavanja Dana medijske pismenosti.
Donosimo zaključke panel-diskusije održane na Sveučilištu VERN' u okviru obilježavanja Dana medijske pismenosti.
Tek 8% starijih od 16 godina u Hrvatskoj imalo je priliku slušati ili učiti o vještinama kritičkog sagledavanja medijskog sadržaja. Nešto manje od trećine roditelja nikada ne razgovara ili rijetko razgovara s djecom o medijima i medijskim sadržajima, a loptica odgovornosti sve se češće s industrije prebacuje na roditelje. Nešto manje od polovice roditelja zabrinuto je za djecu zbog korištenja YouTubea, a najviše zbog lake dostupnosti nasilnih i neprimjerenih (73%) i dobno neprimjerenih sadržaja (40%). Sve je navedeno pokazalo istraživanje Agencije za elektroničke medije iz ožujka 2019, čiji su rezultati spomenuti na panel-diskusiji Video influenceri: gdje prestaju privatni interesi, a počinje društvena odgovornost koja je održana na Sveučilištu VERN' u okviru obilježavanja Dana medijske pismenosti.
Diskusija u dva dijela okupila je predstavnike regulatornih tijela i medija, stručnjake iz područja obrazovanja i psihologije te kreatore internetskog sadržaja: Ivanu Ćosić Pregrad, kliničku psihologinju, Mateja Lončarića iz JoomBoosa, Roberta Tomljenovića, zamjenika predsjednika Vijeća i ravnatelja Agencije za elektroničke medije, Anamariju Virant iz Degordiana, Maju Mihovilović, predavačicu s VERN'a te kreatore sadržaja na YouTubeu i Instagramu Mateu Frajsberger, Svenkyja, Marka Vuletića i Luku Lajića.
– Istraživanje svjetskog konzorcija EU Kids Online pokazalo je da se gotovo četvrtina roditelja u Hrvatskoj slaže s tvrdnjom da je na internetu dopušteno vrijeđati i krivo se predstavljati. Nadalje, 34% djece i mladih istaknulo je da se osjeća sposobnim provjeriti točnost informacija koje su pronašli na internetu, dok ih 32% smatra da mogu lako donijeti odluku kojem izvoru će vjerovati. – upozorila je psihologinja Ćosić Pregrad.
Svenky je objasnio:
– Razina naše odgovornosti pomalo je zastrašujuća jer ja svojim sadržajem zapravo utječem na nečija razmišljanja. Mislim da mi imamo veliku odgovornost.
Marko Vuletić smatra da kreatori sadržaja, ali i oni kao platforma, moraju znati kako napraviti zabavan sadržaj da ga mladi konzumiraju, ali i kritički vrednuju. Anamarija Virant iz Degordiana naglasila je da u suradnji i promociji na digitalnim kanalima sudjeluju tri strane – brend, agencija i influencer, a svima im mora biti u cilju da je krajnji sadržaj potpuno usklađen sa svim propisima, što, nažalost, nije uvijek slučaj. VERN'ov student i jedan od kreatora online sadržaja Luka Lajić istaknuo je da on inzistira kod samih brendova ili agencija da svaki post koji plasira bude naglašen kao sponzoriran jer je važna iskrenost s publikom.
– Medijski proizvod ne može biti svrstan u kategoriju potrošačkih proizvoda jer medijski proizvod danas nije bezazlen i posljedice njegove konzumacije mogu biti dalekosežne. – upozorila je predavačica s VERN'a Maja Mihovilović.