LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Studentski zbor Sveučilišta u Zagrebu

Studenti od HŽ-a traže uvođenje noćnih prigradskih vlakova: „Za siguran povratak kući u ranim jutarnjim satima”

„Predlažemo da se linije noćnih vlakova ponovno uvedu i prošire na šire urbano područje Grada Zagreba koje uključuje gradove u nekoliko županija poput Zagrebačke, Krapinsko-zagorske i Sisačko-moslavačke, a čiji stanovnici, s posebnim naglaskom na studente, gravitiraju Gradu Zagrebu.”

„Predlažemo da se linije noćnih vlakova ponovno uvedu i prošire na šire urbano područje Grada Zagreba koje uključuje gradove u nekoliko županija poput Zagrebačke, Krapinsko-zagorske i Sisačko-moslavačke, a čiji stanovnici, s posebnim naglaskom na studente, gravitiraju Gradu Zagrebu.”

Studentski zbor Sveučilišta u Zagrebu poslao je službeni dopis HŽ Putničkom prijevozu s prijedlogom da se u voznom redu za 2025./2026. uvedu noćne prigradske linije vlakova na području šire okolice Zagreba.

Pozivajući se na uspješan pilot projekt HŽPP-a proveden u sklopu europskog projekta YOUMOBIL, studenti ističu da bi ponovno uvođenje i proširenje noćnih linija značajno pridonijelo sigurnosti i kvaliteti života mladih koji vikendom borave u Zagrebu radi izlazaka, kulturnih i društvenih događanja. Prethodni projekt, koji je uključivao linije poput Zagreb – Dugo Selo – Ivanić Grad, pokazao je potencijal – svi anketirani korisnici izrazili su želju da se noćni vlakovi zadrže.

„Predlažemo da se linije noćnih vlakova ponovno uvedu i prošire na šire urbano područje Grada Zagreba koje uključuje gradove u nekoliko županija poput Zagrebačke, Krapinsko-zagorske i Sisačko-moslavačke, a čiji stanovnici, s posebnim naglaskom na studente, gravitiraju Gradu Zagrebu.”, poručuju iz Studentskog zbora.


Trenutni zadnji večernji vlakovi iz Zagreba kreću rano u noći što mnogima onemogućava kasniji povratak kući.

„Primjerice, vlak 2111, posljednji koji polazi iz Zagreb Glavnog Kolodvora za Ivanić Grad je već u 22:40. Slična situacija je i s vlakom 3020 Zagreb Glavni Kolodvor – Zabok - Čakovec koji polazi u 22:43. Vlak 5125 Zagreb Glavni Kolodvor – Velika Gorica – Sisak polazi u 22:50, dok vlak 2213 Zagreb Glavni kolodvor u smjeru Križevci polazi već u 20:18. Na većini navedenih linija ne postoji alternativa za putovanje javnim prijevozom te kasniji povratak kući putnicima nije moguć.”, poručuju iz Studentskog zbora.


Studenti, jeste li zadovoljni Kampusom Borongaj? Kolege žele znati vaše mišljenje


Noćne linije vlakova bile bi najsigurnija i najodrživija opcija za mlade, poručuju iz Studentskog zbora.

„Važno je naglasiti da bi uvođenjem noćnih prigradskih vlakova omogućili siguran povratak mnoštvu mladih i studentima u ranim jutarnjim satima jer bi tako smanjili potencijalno opasna putovanja osobnim automobilima vikendom u alkoholiziranom stanju.”, poručuju iz Studentskog zbora.



Također, naglašavaju kako bi nova usluga potaknula mobilnost, zadržavanje mladih u rodnim gradovima te spriječila iseljavanje u Zagreb.

„Noćnim prigradskim vlakovima potiče se mlade i studente na ostanak i život u rodnim mjestima dok im se istovremeno omogućava da studiraju, rade i izlaze u Zagrebu, odnosno mladima se omogućuje da ostanu u rodnom gradu, a da i dalje budu društveno i kulturno povezani sa Zagrebom. Ovaj poticaj može imati dugoročne pozitivne demografske i društvene koristi.”, poručuju iz Studentskog zbora.


Prijedlog studenata uključuje uspostavu linija u četiri glavna smjera – prema Ivanić Gradu, Sisku, Jastrebarskom i Zaboku – s polascima nakon ponoći, te povratnim rutama u ranim jutarnjim satima.

„Temeljem navedenog predlažemo uvođenje nekoliko noćnih prigradskih linija koje bi, za početak, prometovale petkom i subotom u kasnim večernjim satima. Primjerice zadnji polazak vlaka 3075 iz Zaboka za Zagreb glavni kolodvor je već u 21:11, a vlak 3076 za dolazi u Zabok u 22:52. Ta garnitura bi mogla krenuti s polaskom iz Zaboka iza 23:10 natrag prema Zagrebu, potom krenuti iz Zagreb Glavnog kolodvora iza 00:00 za Dugo Selo te nastaviti prema Ivanić Gradu.

S nekoliko mogućnosti za presjedanje u kolodvorima Zagreb Glavni Kolodvor i Dugom Selu bilo bi moguće pokriti praktički cijelo prigradsko područje Zagreba. Primjer dijagrama noćnih prigradskih linija prikazan je na slici 1 te može poslužiti kao polazišna točka za planiranje implementacije noćnih prigradskih vlakova. Iz dijagrama je vidljivo nekoliko linija gdje se ističe ružičasta linija Zabok – Ivanić Grad iz koje se presjeda na druge linije u Zagreb Glavnom Kolodvoru i Dugom Selu. Ako težimo maksimalnoj pokrivenosti trebalo bi uvesti najmanje 3- 5 linija: po jedna do dvije prema istočnoj osi (Dugo Selo/Ivanić-Grad/Vrbovec), zapadnoj osi (Zaprešić/Zabok), jugoistočnoj (Sisak) osi i jugozapadnoj osi (Jastrebarsko). Preporučujemo da polasci iz Zagreb Glavnog kolodvora budu nakon 00:00 kako ne bi bili previše blizu postojećim zadnjim večernjim polascima (oko 22:50) ta da u rano jutarnjim satima prema okolnim gradovima bude još nekoliko polazaka (primjerice polasci oko 00:00, 02:00 i 04:00).”, poručuju iz Studentskog zbora.



FOTO: Studentski zbor Sveučilišta u Zagrebu
 
Kao dodatnu korist ističu ekološki učinak – svi prigradski pravci su elektrificirani, čime bi se smanjile emisije CO₂ i zagađenje zraka. Zagovornici prijedloga napominju i da bi se cijela usluga mogla organizirati uz minimalne troškove jer ne zahtijeva dodatnu infrastrukturu – dovoljno je prilagoditi postojeće resurse.
IZVOR: STUDENTSKI ZBOR SVEUČILIŠTA U ZAGREBU
FOTO: DANR13 / ILUSTRACIJA