Studenti od HŽ-a traže uvođenje noćnih prigradskih vlakova: „Za siguran povratak kući u ranim jutarnjim satima”
„Predlažemo da se linije noćnih vlakova ponovno uvedu i prošire na šire urbano područje Grada Zagreba koje uključuje gradove u nekoliko županija poput Zagrebačke, Krapinsko-zagorske i Sisačko-moslavačke, a čiji stanovnici, s posebnim naglaskom na studente, gravitiraju Gradu Zagrebu.”

„Predlažemo da se linije noćnih vlakova ponovno uvedu i prošire na šire urbano područje Grada Zagreba koje uključuje gradove u nekoliko županija poput Zagrebačke, Krapinsko-zagorske i Sisačko-moslavačke, a čiji stanovnici, s posebnim naglaskom na studente, gravitiraju Gradu Zagrebu.”
Studentski zbor Sveučilišta u Zagrebu poslao je službeni dopis HŽ Putničkom prijevozu s prijedlogom da se u voznom redu za 2025./2026. uvedu noćne prigradske linije vlakova na području šire okolice Zagreba.
Pozivajući se na uspješan pilot projekt HŽPP-a proveden u sklopu europskog projekta YOUMOBIL, studenti ističu da bi ponovno uvođenje i proširenje noćnih linija značajno pridonijelo sigurnosti i kvaliteti života mladih koji vikendom borave u Zagrebu radi izlazaka, kulturnih i društvenih događanja. Prethodni projekt, koji je uključivao linije poput Zagreb – Dugo Selo – Ivanić Grad, pokazao je potencijal – svi anketirani korisnici izrazili su želju da se noćni vlakovi zadrže.
„Predlažemo da se linije noćnih vlakova ponovno uvedu i prošire na šire urbano područje Grada Zagreba koje uključuje gradove u nekoliko županija poput Zagrebačke, Krapinsko-zagorske i Sisačko-moslavačke, a čiji stanovnici, s posebnim naglaskom na studente, gravitiraju Gradu Zagrebu.”, poručuju iz Studentskog zbora.
Trenutni zadnji večernji vlakovi iz Zagreba kreću rano u noći što mnogima onemogućava kasniji povratak kući.
„Primjerice, vlak 2111, posljednji koji polazi iz Zagreb Glavnog Kolodvora za Ivanić Grad je već u 22:40. Slična situacija je i s vlakom 3020 Zagreb Glavni Kolodvor – Zabok - Čakovec koji polazi u 22:43. Vlak 5125 Zagreb Glavni Kolodvor – Velika Gorica – Sisak polazi u 22:50, dok vlak 2213 Zagreb Glavni kolodvor u smjeru Križevci polazi već u 20:18. Na većini navedenih linija ne postoji alternativa za putovanje javnim prijevozom te kasniji povratak kući putnicima nije moguć.”, poručuju iz Studentskog zbora.
Noćne linije vlakova bile bi najsigurnija i najodrživija opcija za mlade, poručuju iz Studentskog zbora.
„Važno je naglasiti da bi uvođenjem noćnih prigradskih vlakova omogućili siguran povratak mnoštvu mladih i studentima u ranim jutarnjim satima jer bi tako smanjili potencijalno opasna putovanja osobnim automobilima vikendom u alkoholiziranom stanju.”, poručuju iz Studentskog zbora.
Također, naglašavaju kako bi nova usluga potaknula mobilnost, zadržavanje mladih u rodnim gradovima te spriječila iseljavanje u Zagreb.
„Noćnim prigradskim vlakovima potiče se mlade i studente na ostanak i život u rodnim mjestima dok im se istovremeno omogućava da studiraju, rade i izlaze u Zagrebu, odnosno mladima se omogućuje da ostanu u rodnom gradu, a da i dalje budu društveno i kulturno povezani sa Zagrebom. Ovaj poticaj može imati dugoročne pozitivne demografske i društvene koristi.”, poručuju iz Studentskog zbora.
Prijedlog studenata uključuje uspostavu linija u četiri glavna smjera – prema Ivanić Gradu, Sisku, Jastrebarskom i Zaboku – s polascima nakon ponoći, te povratnim rutama u ranim jutarnjim satima.
„Temeljem navedenog predlažemo uvođenje nekoliko noćnih prigradskih linija koje bi, za početak, prometovale petkom i subotom u kasnim večernjim satima. Primjerice zadnji polazak vlaka 3075 iz Zaboka za Zagreb glavni kolodvor je već u 21:11, a vlak 3076 za dolazi u Zabok u 22:52. Ta garnitura bi mogla krenuti s polaskom iz Zaboka iza 23:10 natrag prema Zagrebu, potom krenuti iz Zagreb Glavnog kolodvora iza 00:00 za Dugo Selo te nastaviti prema Ivanić Gradu.
S nekoliko mogućnosti za presjedanje u kolodvorima Zagreb Glavni Kolodvor i Dugom Selu bilo bi moguće pokriti praktički cijelo prigradsko područje Zagreba. Primjer dijagrama noćnih prigradskih linija prikazan je na slici 1 te može poslužiti kao polazišna točka za planiranje implementacije noćnih prigradskih vlakova. Iz dijagrama je vidljivo nekoliko linija gdje se ističe ružičasta linija Zabok – Ivanić Grad iz koje se presjeda na druge linije u Zagreb Glavnom Kolodvoru i Dugom Selu. Ako težimo maksimalnoj pokrivenosti trebalo bi uvesti najmanje 3- 5 linija: po jedna do dvije prema istočnoj osi (Dugo Selo/Ivanić-Grad/Vrbovec), zapadnoj osi (Zaprešić/Zabok), jugoistočnoj (Sisak) osi i jugozapadnoj osi (Jastrebarsko). Preporučujemo da polasci iz Zagreb Glavnog kolodvora budu nakon 00:00 kako ne bi bili previše blizu postojećim zadnjim večernjim polascima (oko 22:50) ta da u rano jutarnjim satima prema okolnim gradovima bude još nekoliko polazaka (primjerice polasci oko 00:00, 02:00 i 04:00).”, poručuju iz Studentskog zbora.

FOTO: Studentski zbor Sveučilišta u Zagrebu