Predstavljen je obrazovni okvir modernizacije obrazovanja za novu generaciju inženjera na zagrebačkom sveučilištu
Cilj je stvaranje nove generacije inženjera sposobljenih za dizajniranje, implementaciju i upravljanje složenim inženjerskim sustavima.
Cilj je stvaranje nove generacije inženjera sposobljenih za dizajniranje, implementaciju i upravljanje složenim inženjerskim sustavima.
U sklopu Tjedna Sveučilišta u Zagrebu, predstavljen je CDIO obrazovni okvir (Conceive – Design – Implement – Operate), inovativni pristup obrazovanju koji ima za cilj stvaranje nove generacije inženjera osposobljenih za dizajniranje, implementaciju i upravljanje složenim inženjerskim sustavima. Taj okvir omogućuje studentima da praktičnim projektima razvijaju vještine potrebne za rješavanje izazova modernog društva, uključujući ekološka, ekonomska i društvena pitanja.
CDIO inicijativa nudi okvir za planiranje, razvoj i unaprjeđenje studijskih programa u inženjerskim disciplinama. Implementacijom specifičnih standarda, taj obrazovni model omogućuje školama i fakultetima da prilagode svoj kurikulum potrebama tržišta rada i društva. Na predstavljanju te inicijative, koje se održalo u nazočnosti brojnih akademskih i industrijskih stručnjaka, sudjelovali su visoki predstavnici Sveučilišta u Zagrebu, gospodarstvenici i međunarodni stručnjaci.
Rektor Sveučilišta u Zagrebu prof. dr. sc. Stjepan Lakušić naglasio je kako je implementacija CDIO inicijative ključan korak u modernizaciji postojećih studijskih programa.
„CDIO inicijativa je snažna platforma koja osigurava kvalitetno planiranje, razvoj i unapređenje studijskih programa koji će osigurati obrazovanje stručnjaka koji su sposobni svoje vještine primijeniti za razvoj ekonomskih, ekoloških i društveno prihvatljivih rješenja.” – rekao je rektor Lakušić.
U svojoj izjavi, rektor je također spomenuo važnost suradnje s gospodarstvom, koju će ojačati Gospodarski savjet sveučilišta.
„U unaprjeđenju studijskih programa veliku pomoć će svakako pružiti Gospodarski savjet, gdje će se kroz izravnu međusobnu komunikaciju čuti što gospodarstvo treba od akademske zajednice te kako možemo još aktivnije pomoći razvoju hrvatskoga gospodarstva i društva. Prvenstveno kroz znanja koja akademska zajednica ima, ali i kroz razvijanje tehnologija koje su potrebne gospodarstvu, a sve kako bismo zajedničkim naporima stvorili konkurentnije i prosperitetnije društvo u kojem će budući stručnjaci koje obrazujemo sutra raditi.” – kazao je rektor.
Jedan od ključnih ciljeva CDIO inicijative je jačanje suradnje između akademske zajednice i gospodarstva. U sklopu skupa, predsjednik Gospodarskoga savjeta mr. sc. Gordan Kolak rekao je:
„Spoj akademske zajednice, gospodarstva i javnoga sektora nužan je za daljnji razvoj naše zemlje. Ta suradnja može stvoriti nove poticaje razvoja gospodarstva i društva jer je put od ideje, konkretnoga dizajna, implementacije i njezine provedbe u praksi, pa sve do ostvarivanja ekonomskoga benefita, jako dug i složen, a ni jedan ga dionik ne može samostalno provesti.”
Profesor Juha Kontio, dekan Fakulteta inženjerstva i poslovanja Sveučilišta primijenjenih znanosti u Turku, u Finskoj, predstavio je adaptabilnost CDIO okvira, naglašavajući da svako sveučilište mora prilagoditi inicijativu svojim specifičnostima, ali i usvojiti ključne elemente za poboljšanje obrazovnog procesa.
„CDIO vas potiče da i dalje njegujete način obrazovanja koji ste razvili, uz istovremenu implementaciju specifičnih elemenata koji će unaprijediti obrazovni proces i znanja stručnjaka koji izlaze sa studija.” – kazao je profesor Kontio.
CDIO inicijativa ne samo da potiče obrazovanje u tehnici nego i razvoj vještina koje će budući inženjeri primijeniti u društveno odgovornim projektima. Profesor Reidar Lyng, iz Norveške, istaknuo je važnost usklađivanja obrazovnih inicijativa s propisima i zakonodavstvom, kako bi se omogućila brza i učinkovita implementacija promjena u obrazovnim sustavima. Također, govorio je o iskustvima drugih zemalja koje su uspješno integrirale CDIO okvire, naglašavajući ključnu ulogu zakonodavnih tijela u smanjenju birokratskih prepreka za implementaciju inovacija u obrazovanje.
Prorektor za inovacije, transfer tehnologije i suradnju s gospodarstvom na Sveučilištu u Zagrebu prof. dr. sc. Tomislav Josip Mlinarić istaknuo je kako je CDIO inicijativa odličan primjer odgovora na izazove tržišta rada koji se ubrzano mijenja.
„Kao društvo moramo biti spremni i sposobni brzo reagirati. Poslovi će se vrlo brzo automatizirati, čitavo tržište rada mijenjat će se u sljedećim godinama, a opstat će samo oni koji kontinuirano uče i ulažu u svoje obrazovanje. Učenje je njima radost, nije opterećenje, i zato mogu napredovati.” – rekao je Mlinarić.
Panel-rasprava, koja je uslijedila nakon izlaganja, bila je usmjerena na provedbu CDIO standarda u obrazovnim institucijama te načinima na koje sveučilište može aktivnije surađivati s gospodarstvom kako bi odgovorilo na potrebe industrije. Sudionici su diskutirali o primjerima dobre prakse iz drugih zemalja, ali i o izazovima u implementaciji CDIO inicijative u Hrvatskoj.
Jedan od ključnih zaključaka bio je da će implementacija CDIO okvira pomoći Sveučilištu u Zagrebu u daljnjoj modernizaciji obrazovnih procesa i stvaranju konkurentnijih inženjera koji će bolje odgovarati potrebama tržišta rada.
„Prije svega ključna je ustrajnost u želji da se mijenjamo. Za provedbu ove inicijative potrebno je biti odgovoran, ustrajan, vrlo temeljit i argumentiran jer bez tih postavki nema napretka.” – zaključio je Marko Remenar, predsjednik Uprave Adris grupe d.d.
Na kraju su organiziranom radionicom predstavljene konkretne aktivnosti koje bi sveučilišne sastavnice mogle poduzeti, kako bi implementirale načela CDIO inicijative u svojoj obrazovnoj praksi, posebno u inženjerskim studijskim programima.
Ta inicijativa predstavlja ključni korak prema modernizaciji inženjerskog obrazovanja u Hrvatskoj, s ciljem stvaranja stručnjaka koji će svojim znanjima i vještinama doprinijeti razvoju gospodarstva i društva.