Pobjednici Pokretača: „Generacija Z je ona generacija koja će iznositi najviše društvenih promjena”
U intervjuu za Studentski.hr Maja Krištafor i Ivan Tominac, pobjednici Pokretača 2020, otkrili su, između ostalog, otkud motivacija za bavljenje problematikom mentalnog zdravlja za koju su ponudili svoje inovativno rješenje te hoće li ideja koju su osmislili – Mental healing pencil – zaživjeti.
U intervjuu za Studentski.hr Maja Krištafor i Ivan Tominac, pobjednici Pokretača 2020, otkrili su, između ostalog, otkud motivacija za bavljenje problematikom mentalnog zdravlja za koju su ponudili svoje inovativno rješenje te hoće li ideja koju su osmislili – Mental healing pencil – zaživjeti.
Završeno je 2. izdanje Studentskog natjecanja Pokretač, a titulu pobjednika i novčanu nagradu OTP banke u iznosu od 4000 kuna odnio je tim PRoject Agency koji čine Maja Krištafor, studentica Edward Bernays Visoke škole za komunikacijski menadžment, i Ivan Tominac, student Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Tim smo povodom porazgovarali s njima.
Na samom početku razgovara pojasnili su što njima znači ova pobjeda. Maja je vidi kao dobar feedback da razmišljaju u dobrom smjeru što se tiče društveno odgovornih projekata i projekata generalno:
– Kroz godine smo oboje učili i drilali naše vještine na fakultetu i raznim izvannastavnim aktivnostima i volontiranjima te nekako sad mislim da smo najspremniji za izlazak na tržište rada s našim idejama i projektima. Dobiti ovakvu validaciju za projekt na kojem radimo već jako dugo te ga zaista mislimo i pokrenuti, puno znači.
Ivan je istaknuo da je u godinama studiranja povratna informacija ono na čemu se grade:
– U tom slučaju, znači mi upravo to, gradbenu jedinicu u mojem profesionalnom razvoju. Sudjelovanje na Pokretaču za mene je potvrda da znam razmišljati u smjeru koji ne donosi samo profit, već i društvenu vrijednost. Mislim da je upravo ovo drugo paradigma održivosti i da poduzetničke ideje bez te komponente u sebi, na kraju, ne uspijevaju.
Za čitatelje koji ove godine zbog epidemiološke situacije nisu imali priliku biti u ZICER-u gdje se održao pitch finalista predstavili su svoju poduzetničku ideju.
– Mental healing pencil – Sve će biti dobro olovka je čija se primjena temelji na metodi iz kognitivno-bihevioralne psihološke terapije. Tri vrste olovaka – svaka s ispisanom afirmacijom na sebi, dolazi u jedinstvenoj kutiji koja s olovkom čini neodvojivu cjelinu. Kutija je napravljena od drvne celuloze koja se rastapa pod velikom količinom vode te se može rastvoriti na njene četiri stranice. Kada se rastvori, s unutrašnje strane nalazi se prazan prostor s naslovom Sve je ovo samo za tebe. Osoba tada taj prazan prostor ispuni negativnim razmišljanjima i osjećajima koje tada prolazi. Na taj način, osoba sve te misli strukturira i na neki način miče od sebe. Ta tehnika pisanja u metodi kognitivno-bihevioralne terapije često se koristi za razna stanja, čak recimo i kod liječenja PTSP-a. U sredini tog prostora nalazi se maleni prozorčić sa sjemenkama – smilja, lavande ili kamilice. Kada osoba ispuni papir, prema uputama presavine kutiju i zasadi je u zemlju. Brigom o biljci te zalijevanjem, kutija se raspada i daje biljci dodatan kompost. Kako biljka raste sugeriramo da će kroz brigu, ljubav i vrijeme iz problema izrasti nešto lijepo, odnosno da će kroz brigu, ljubav i vrijeme prema samome sebi ta osoba biti dobro. Sve će biti dobro. Proizvod dižemo na višu razinu tako da kreiramo platformu svecebitidobro.com gdje donosimo sadržaj stručnjaka, video, podcast, newsletter... Ali i omogućujemo dvosmjernu komunikaciju kroz naš chatbot Srećka. – pojasnila je Maja.
Ivan je dodao da je u fokusu ideje olovka kakvu je Maja predstavila, ali i da su razmišljali i u smjeru dugoročnosti, odnosno još lakše dostupnosti njihova proizvoda:
– S tim ciljem prezentirali smo spomenutnog Srećka. Srećko je chatbot koji razgovara s našim korisnicima. Želimo da on bude posrednik do naše platforme gdje svim našim korisnicima dajemo mogućnost da podjele svoje priče povezane s mentalnim zdravljem. Tako želimo da upravo naši korisnici postanu svojevrsni blogeri i grade društvo bez tabua. Time smo dobili zaokruženi proizvod. Na koji način? Olovka u svojoj funkcionalnosti ima komuniciranje u intimi, a u jednom trenutku tu priču možete podijeliti s nama – ili ne morate. Priču može podijeliti i netko tko nema našu olovku, ali ima priču kojom želi razbiti tabu. Netko može nekome kupiti olovku, a istovremeno instalirati chatbot i podijeliti svoju priču. Time stvaramo mrežu ljudi s istim vrijednostima, kroz digitalnu i fizičku formu. Imamo tu mogućnost pozicionirati se u svijesti kao proizvod dostupan svima jer podrška u domeni mentalnog zdravlja treba biti dostupna svima. Upravo u dostupnosti, jedna od odlika našeg chatbota su i ljudi kojima se naši korisnici mogu obratiti. Ciljamo na studente 5. godine psihologije, ne želimo da rade psihoterapiju, već jednostavno djeluju intuitivno, empatično i daju savjete kako se nositi s određenim problemima.
Članovi žirija u više su navrata istaknuli da su impresionirani inovativnošću studentskih ideja koje su pristigle na natjecanje. Upitali smo ih, stoga, što misle da je u konačnici presudilo – što su oni ponudili, a drugi studenti nisu. Naš sugovornik misli da je presudio pitch, odnosno da su uspjeli u 3 minute, koliko su imali na raspolaganju, iznijeti zaokruženu priču. Bili su, navodi, sigurni u svoj proizvod.
Doznali smo i tko je njima među finalistima bio posebno upečatljiv.
– Morulla! Riječ je, koliko se sjećam, o inovativnom senzoru koji očitava faze menstrualnog ciklusa. Smatram da su kolege svojim pristupom pokazale da STEM rješenja mogu direktno utjecati na društvene probleme, a dojmilo me se i što je u timu bio i muškarac. To pokazuje da među mladima zbilja ne postoje muške i ženske teme. – istaknuo je Ivan.
Maja se složila, ali i poručila da je sjajno vidjeti mlade i proaktivne ljude koji žele graditi bolju zajednicu:
– Definitivno Morulla! Sjajan proizvod i pitch kolega. No generalno vidjeti toliko puno mladih i proaktivnih ljudi koji se žele baviti društveno-odgovornim projektima i graditi jednu bolju i ljepšu zajednicu je zaista sjajno. Generacija Z je ona generacija koja će iznositi najviše društvenih promjena, pa biti dijelom tih začetaka zaista puno znači. Svaka od ideja bile je fenomenalna i nadam se da ćemo ih svi i realizirati.
Budući da studiraju na Bernaysu i Ekonomskom fakultetu, a da su se kroz ovo natjecanje uhvatili u koštac s problemima u području koje nije obuhvaćeno njihovim obrazovnim programima, zanimalo nas je otkud motivacija za bavljenje mentalnim zdravljem.
– Ivan i ja godinama se već bavimo društveno-socijalnim temama te se svatko na svoj način bavi aktivizmom. Često nastojimo maknuti tabu i stigmu s određenih tema, pa tako i teme mentalnog zdravlja. Mentalno zdravlje posebno, krenuli smo komunicirati već početkom pandemije, pa se nekako tada rodila ideja o projektu. Generalno, smatram da svatko od nas ima neka znanja i vještine u svom području, kod nas su to marketing i komunikacije, kojim možemo nešto vratiti društvu i to je ono što mi želimo. – pojasnila je naša sugovornica.
Ivan je napomenuo da je njihova ideja ipak dijelom potaknuta nastavnim procesima:
– Istina, nigdje se ne obrazujemo o temama koje se tiču mentalnog zdravlja, no istina je da su profesori kroz kolegije, upravo na ovoj godini studija Digitalnog marketinga na EFZG-u, prikazivali društveno odgovorne kampanje kao primjere dobre prakse. Između ostalog, UGC kojeg smo integrirali u naš projekt, upravo je rezultat nastave koju sam slušao kod profesora Vatroslava Škarea i profesorice Morane Fudurić. Stoga, poveznica uvijek postoji, a interese za određena područja ionako razvijamo neovisno o fakultetu.
S obzirom na vrlo visok broj bodova koji su dobili najprije raspisujući poslovni model u prvom dijelu natjecanja, a potom i u finalnom pitchu, bila bi prava šteta da Mental healing pencil ne ugleda svjetlo dana. Na samom su nam početku natuknuli da im je to u cilju, ali evo i koje konkretne planove u tom pogledu imaju na umu:
– Biti poduzetnik u Hrvatskoj prilično je velik pothvat, no odlučili smo da bismo ideju dalje mogli realizirati. Imamo čvrste stupove plana, no sada ga samo treba razraditi do detalja i napraviti priliku. No pozitivni smo i s velikom željom za realizacijom. – kazala je Maja.
– Trenutno imamo jedan veliki hamer papir i puno malih notesića na koje raspisujemo sve idejne inpute. Vjerujemo da je to prvi korak da ta ideja i ugleda svjetlo dana. Mislim da razgovarate s dvoje mladih, ali i hrabrih ljudi, a upravo ta dječja hrabrost ne odvraća nas od cilja. – zaključio je Ivan.
Pobjednici su se osvrnuli i na uvriježen stav da u Hrvatskoj vlada nepovoljna poduzetnička klima, zbog čega se mnogi ne odvaže na pokretanje svojega posla. Iznijeli su svoj pogled na postojeće okolnosti – ne uspijevaju ih demotivirati, već ih potiču da prihvate izazov.
– I Ivan i ja smo dosta (pozitivno) inatljivi – ako nam netko kaže da nešto ne možemo, mi pokažemo da zaista možemo. Tako da nas niti prepreke niti trenutna ekonomska situacija ne plaše – gledamo je kao samo još jedan izazov koji ćemo savladati. – istaknula je Maja.
Ivan vjeruje da je sve moguće:
– Osim dovoljno volje i energije, treba stvarati i mrežu kontakata. Riječ je o ljudima koji već jesu uspješni poduzetnici ili su iz nekih razloga to prestali biti. Možete učiti od jednih i od drugih, a upravo informacija iz prve ruke može vam omogućiti da odmah u startu ne radite pogreške koje će vas odvratiti od cilja. Treba biti temeljit i znati gdje tražiti informacije, po meni, tu je ključ uspjeha.
Iznos koji su osvojili, 4000 kuna, nije im dovoljan za početak poslovanja, ali je više nego dobar dodatak studentskom budžetu. Morali smo ih, naravno, pitati na što će ga potrošiti.
– Nećemo lagati, pao je dogovor da ćemo se počastiti. Ove godine smo vrijedno radili, a iza nas je nekoliko nagrada koje to mogu potvrditi. Zaslužili smo, a kada je riječ o financiranju naše ideje, imamo u planu neka vrata na koja ćemo uskoro pokucati. – rekla je pobjednica.
Na kraju razgovora dodali su poruku za sve studente i mlade koji ovo čitaju:
– Život se živi izvan svoje zone komfora – ono što ti se čini jako strašno i nemoguće, zapravo je dostupno i moguće, treba samo maknuti zamišljenu barijeru koju smo sami sebi kreirali u glavi. Ako možeš zamisliti da ne možeš uspjeti, isto tako možeš zamisliti i da možeš. Samo napravi taj korak naprijed. – Majine su riječi.
– U društvu gdje se smatra da se uči na greškama, vi pokušavajte. Vi učite na pokušajima – neka oni budu vaš obrazac uspjeha. – poručio je Ivan.
Studentsko natjecanje Pokretač, podsjetimo, organizirao je Centar za razvoj mladih (sa svojim portalom Studentski.hr) uz financijsku potporu OTP banke te u partnerstvu sa Zagrebačkim inovacijskim centrom, STEP RI-jem, Uredom za upravljanje karijerama Sveučilišta u Splitu i Inovativnim Zadrom. Sudjelovati su mogli svi studenti – redoviti i izvanredni – sa svih visokoobrazovnih institucija u Hrvatskoj pojedinačno ili u timu do dvije osobe. Njihov je zadatak bio napraviti svoj prvi korak u društvenom poduzetništvu. Tijekom prijava, odnosno online dijela natjecanja, trebali su detektirati gorući društveni problem u području obrazovanja, ekonomije, mira i sigurnosti, zdravstva ili očuvanja dostatnosti hrane i vode (proizvodnja) te osmisliti inovativan poslovni model kojim bi ga oni riješili. Najboljih 10 ideja predstavljano je u pitchu koji se 10. prosinca 2020. održao u ZICER-u.