Kad studiranje postane borba, prijateljstvo postane lijek: kako pomoći kolegama da ne odustanu unatoč zdravstvenim poteškoćama
Studenti koji zbog bolesti ili ozljeda ne mogu redovito pohađati nastavu često se nađu u situaciji da ne mogu pratiti gradivo i zbog toga odustaju od studija.
Studenti koji zbog bolesti ili ozljeda ne mogu redovito pohađati nastavu često se nađu u situaciji da ne mogu pratiti gradivo i zbog toga odustaju od studija.
Na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu (PMF) u Splitu pokrenut je inovativni projekt vršnjačke potpore koji ima za cilj pomoći studentima s zdravstvenim poteškoćama u lakšoj integraciji u obrazovni proces i nadoknadi propuštenog gradiva. Ovaj projekt, koji se provodi u sklopu obilježavanja 80. godišnjice postojanja PMF-a, omogućava studentima sa zdravstvenim poteškoćama da uz pomoć svojih kolega nastave studij, bez straha da će biti zakinuti zbog izostanaka ili izazova koje nosi bolest.
Projekt je nastao iz potrebe da se pruži podrška studentima koji se suočavaju s teškoćama u učenju zbog različitih zdravstvenih problema, bilo da se radi o dugotrajnim bolestima ili privremenim zdravstvenim smetnjama. Naime, studenti koji zbog bolesti ili ozljeda ne mogu redovito pohađati nastavu često se nađu u situaciji da ne mogu pratiti gradivo i zbog toga odustaju od studija. Ovaj projekt ima za cilj smanjiti te barijere kroz vršnjačku podršku i omogućiti studentima da lakše nadoknade propušteno.
Prodekan za nastavu, doc. dr. sc. Gordan Radobolja, objasnio je kako su se odlučili za pokretanje ovog projekta.
„Sustav visokog obrazovanja nema osobnog asistenta u smislu pomoći u učenju. Neki studenti zbog bolesti često imaju puno izostanaka, zbog čega s vremenom izgube priključak, odustaju i stavljaju godinu u mirovanje. Zbog toga smo odlučili pokrenuti projekt vršnjačke potpore i osmisliti način kako im pomoći u učenju i lakšoj nadoknadi propuštenog gradiva.“, kazao je prodekan Radobolja.
Projekt vršnjačke potpore uključuje studente koji su se prijavili da pomognu kolegama u učenju, bez ikakvih materijalnih kompenzacija ili dodatnih ECTS bodova.
„Bilo nam je iznimno važno da motivi s kojima studenti koji će pomagati u učenju budu ispravni tako da se nismo odlučili za ikakav oblik kompenzacije u vidu honorara, dodatnih ECTS bodova ili drugih načina motiviranja.“, rekao je prodekan.
Iako nije bilo kompenzacija, studenti koji su se odazvali pozivu ušli su u projekt s velikim entuzijazmom i željom da pomognu svojim kolegama.
„Na prvi poziv za sudjelovanje u pilot projektu odazvala nam se grupa samozatajnih mladih ljudi koji su bez puno razmišljanja i otvorenog srca odlučili ući u nepoznato i pomoći bez zadrške - ustvrdio je prodekan Radobolja.“, kazao je prodekan.
Među studentima-volonterima koji su uključeni u projekt su Tomislav Andro Čanić, student Informatike, Ivor Dukić, student Fizike i informatike, Ana Dželalija, studentica Matematike i fizike, Lucija Gugić, studentica Matematike, Dragana Herceg, studentica Biologije i kemije, Šime Jadrijev, student Informatike, Jere Mandušić, student Matematike, Jozo Meštrović, student Informatike, Ivana Oreb, studentica Informatike, Petra Pavić, studentica Biologije i kemije, Josip Šalinović, student Računarske fizike te Robert Tadić, student Matematike. Svi su imali različite motive za sudjelovanje, ali su svi dijelili istu želju – pomoći kolegama koji se suočavaju s poteškoćama, bilo zbog bolesti, bilo zbog drugih životnih okolnosti.
Za studente koji su pomogli svojim kolegama, iskustvo je bilo vrlo pozitivno. Studentima koji se upuste u ulogu pomagača poručuju da njihov rad nije samo pružanje pomoći pri učenju.
„Vi ste osobe koje će studentima sa zdravstvenim poteškoćama omogućiti da ostvare svoj puni potencijal i postignu uspjeh, bez obzira na izazove s kojima se suočavaju. Ova uloga ne zahtijeva samo znanje, već i strpljenje, empatiju i razumijevanje. Važno je da ne zaboravite kako su izazovi s kojima se suočavaju studenti sa zdravstvenim poteškoćama prilika za rast, kako njima tako i vama. Kroz zajednički rad, ne samo da ćete pomoći njima, već ćete i vi stjecati nova znanja, razvijati empatiju i postajati svjesniji snage koju donosi međusobna podrška.“, poručili su svojim kolegama.
Prodekan Radobolja ističe kako je projekt postigao nevjerojatne rezultate, a ono što ga najviše veseli jest stvaranje prijateljstava i dugoročnih veza među studentima.
„Nakon završenog prvog ciklusa mogu naglasiti da nismo ni sanjali da ćemo postići ovako sjajne rezultate u polaganju ispita, ali ono što nas još više veseli i potiče da nastavimo, jest prijateljstvo koje se stvorilo pa svi nastavljaju u istim timovima kao i lani. Ni činjenica da su neki studenti diplomirali u međuvremenu ne mijenja njihove planove da mlađe kolege doprate na promociju.“, kazao je prodekan Radobolja.
Prodekan se nada da će projekt privući još veći broj studenata, kako bi se inicijativa nastavila širiti i doprinosila stvaranju inkluzivnijeg obrazovnog okruženja.
„Ovih dana poslali smo poziv studentima da se uključe u novi ciklus i u ulozi pomagača i u ulozi studenata kojima trenutno treba pomoć, a za koje se nadamo da će uskoro i oni pružati pomoć drugima.“, kazao je prodekan.
PMF je pozvao studente da se uključe u novi ciklus ovog projekta, bilo kao pomagači ili studenti kojima je potrebna pomoć. Cilj je potaknuti i druge fakultete da razviju slične inicijative koje će omogućiti stvaranje inkluzivnog obrazovnog okruženja, u kojem se studenti s invaliditetom ne suočavaju s dodatnim preprekama u obrazovanju.
„Nadamo se da će ova priča potaknuti i studente drugih fakulteta da stvore svoju u kojoj pravo na inkluzivno obrazovanje studenata s invaliditetom neće biti samo deklaratorno pravo“, zaključio je Gordan Radobolja.
Ovaj projekt dokaz je kako zajednička pomoć, empatija i razumijevanje mogu postaviti temelje za bolje obrazovanje, u kojem nitko nije isključen zbog svojih životnih okolnosti.