LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Projektu „FIN EDU”

Evo kakva je financijska pismenost mladih s područja Grada Zagreba

Uz financijsku potporu Grada Zagreba upravo je provedeno Online istraživanje o razini financijske pismenosti mladih s područja Grada Zagreba. Činjenica je da mnogi mladi dođu i ostanu u Zagrebu te da on postaje središte njihova osobna i profesionalna razvoja te je upravo zato važno pratiti ima li Zagreb mogućnosti koje druge sredine nemaju, a koje utječu na transfer znanja kao ključ novih spoznaja.

Uz financijsku potporu Grada Zagreba upravo je provedeno Online istraživanje o razini financijske pismenosti mladih s područja Grada Zagreba. Činjenica je da mnogi mladi dođu i ostanu u Zagrebu te da on postaje središte njihova osobna i profesionalna razvoja te je upravo zato važno pratiti ima li Zagreb mogućnosti koje druge sredine nemaju, a koje utječu na transfer znanja kao ključ novih spoznaja.

Ustanovili smo kako je sa svrhom praćenja poboljšanja u znanjima o financijskoj pismenosti, potrebno raditi i kontinuirana istraživanja. Na projektu „FIN EDU", kojeg provodi Centar za razvoj mladih u partnerstvu s  Institutom za stručno usavršavanje mladih, a uz financijsku potporu Grada Zagreba upravo je provedeno Online istraživanje o razini financijske pismenosti mladih s područja Grada Zagreba. Činjenica je da mnogi mladi dođu i ostanu u Zagrebu te da on postaje središte njihova osobna i profesionalna razvoja te je upravo zato važno pratiti ima li Zagreb mogućnosti koje druge sredine nemaju, a koje utječu na transfer znanja kao ključ novih spoznaja.

Na anketni upitnik svoje odgovore ponudilo je 65 ispitanika, a od toga 42 osobe bile su ženskog te 14 osoba muškog spola.

Iako je u Hrvatskoj još uvijek općepriznato da su muškarci nositelji osobnih i obiteljskih financija, ova anketa provedena među mladima pokazala je da su osobe ženskog spola u Gradu Zagrebu ipak zainteresiranije za teme financijske pismenosti.

Ispitanici su bili dobi od 18 do 30 godina, a najviše ih je bilo u dobi od 20 godina (njih 14), zatim 19 te 22 godine. Od toga ih većina, čak njih 33 u Zagrebu živi više od 5 godina. Njih dvadeset na području Grada Zagreba živi najviše 3 godine, dok s druge strane njih samo troje na ovim prostorima živi od 3-5 godina.

S obzirom na to da je najveći broj ispitanika tu više od 5 godina, možemo reći da podaci anketnog upitnika daju dobar uvid u znanje o financijskoj pismenosti mladih u Gradu Zagrebu.

Ispitanici u trenutku davanja odgovora imaju mahom višu ili srednju stručnu spremu, a izjašnjavaju se i kao još uvijek aktualni studenti. Njih 19 je na drugoj godini fakulteta, a najviše odgovora prikupili smo od studenata s Fakulteta hrvatskih studija. Riječ je o fakultetu koji u svojem kurikulumu studente ne uči temama o financijske pismenosti te je taj odaziv dobar za promatranje toga koliko su studenti sami angažirani po pitanju svladavanja tema povezanih s financijama.

Od broja ispitanika njih 55 je čulo za financijsku pismenost, a samo 2 osobe nisu upoznate s tim pojmom.

Iako se to može učiniti kao dobra ulazna misao, njih više od pola, odnosno 53,6 posto, svoju financijsku pismenost ocjenjuje s ocjenom 3. Njih 14 kaže da o ovoj temi zna za ocjenu 2, a tri ispitanika su svoje znanje ocijenili ocjenom 1. S druge strane, 7 ispitanika svoja znanja ocjenjuje s ocjenom 4, a njih dvoje bi si dali ocjenu 5.

O financijskim pojmovima se dominantno informiraju preko interneta (36 ispitanih) ili preko pouzdanih osoba (14 ispitanih). Samo 1 ispitanik se informira u vlastitoj banci, a njih 5 ne pokazuje nikakvu motivaciju za informiranjem o ovoj temi.

Internet je, može se zaključiti, dobro mjesto za informiranje, a to pokazuju i nalazi gdje 47 ispitanika zna da je debitna kartica vezana uz tekući račun, a samo njih 9 kaže da je riječ o kartici za čije se korištenje naplaćuje kamata, što naravno nije slučaj. Njih 47 zna i da će kreditnom karticom moći obaviti obročno plaćanje.

Grad Zagreb objavio natječaje za stipendije u različitim kategorijama za učenike i studente


Osim toga, pitali smo ih i znaju li pojmove kao što je Bruto 2 iznos plaće. Po definiciji riječ je o ukupnom trošku kojeg poslodavac ima za svog zaposlenika, a da je to tako znalo je 73,2 posto ispitanika, odnosno 41 osoba koja je sudjelovala u anketi. Njih 12 je reklo da je riječ o iznosu kojeg zaposlenik dobije ako redovito plaća porez, a njih troje reklo da je riječ o iznosu kojeg zaposlenik dobije ako radi pola radnog vremena.

Iako je pitanje Bruto plaće 2 već pokazalo dobar odraz znanja, na pitanju o tome što je kamata mladi su pokazali posebno zapaženo znanje. Njih 91,1 posto je reklo da je riječ o cijeni koja se plaća onome od koga se novac pozajmljuje. 

Malo lošiji postotak znanja pokazali su na pitanju o zateznoj kamati, a da je riječ o kamati koju dužnik mora platiti u slučaju neispunjena plaćanja obveza na vrijeme točno je odgovorilo 78,6 posto ispitanika, odnosno 44 osobe.

Pozitivan trend, kada je riječ od davanju točnih odgovora na pitanja povezana s financijskim znanjima nastavio se i prilikom definiranja pojmova kao što su deviza, tečaj i bitcoin. Da je deviza novac u stranoj valuti na bankovnom računu točno je odgovorilo 98,2 posto, odnosno 55 ispitanika. U istom postotku točan odgovor su ponudili i kod povezivanja toga da je tečaj odnos vrijednosti dvaju valuta, a definiciju bitcoina prepoznalo je 100 posto ispitanih.

Također, poznaju i pojmove kao što su suficit, deficit i inflacija, gdje je točan odgovor uvijek davalo više od 90 posto ispitanih.

Više od 90 posto ispitanika zna i da je neto iznos plaće manji od bruto iznosa te da je to na koncu iznos koji im sjeda na račun. To uvjetno rečeno može biti i posljedica sve veće uključenosti mladih u studentske poslove, gdje zapravo imaju priliku naučiti razlikovati ova dva iznosa. Tako su naučili razlikovati i žiro i tekući račun pa znaju i da njihova plaćana nakon odrađenog studentskog posla sjeda na žiro račun i da im je upravo on potreban ako se žele učlaniti u Student servis.

Mladi su pokazali i dobro snalaženje u konkretnim situacijama, a jedno od njih je glasila ovako:

Na štednom računu imaš 3000 kuna. Kamatna stopa iznosi 3% godišnje. Koliko ćeš imati novaca na štednom računu za 6 godina?

Njih 80,4 posto, odnosno 45 ispitanika odgovorilo je da će s tom kamatnom stopom u tom vremenskom intervalu imati više od 3003 kune. Međutim, bilo je i onih koji su rekli da će taj iznos biti manji (njih 11).

Ako se ne bojite „živih mrtvaca”, iskoristite ovu priliku za rad na gradskim grobljima


Nadalje, njih 91,1 posto zna i da ako je stopa inflacije 3 posto godišnje, 300 kuna će nakon godine dana realno vrijediti 3 posto manje.

Znaju i da kamate na jednogodišnje oročenje 1000 kn uz godišnju  kamatnu stopu od 5 posto iznose 50 kn. Taj odgovor je ponudilo 91,1 posto ispitanih (51 osoba).

Ovo su elementarna znanja koja se trebaju usvojiti planira li se ulazak u poduzetništvo. Bez financijske pismenosti se, slažu se mnogi, u svijetu poduzetništva ne može daleko dogurati.

Zato smo pitali mlade i jesu li ikada razmišljati o tome. Više od pola, odnosno 32 ispitanih odgovorilo je potvrdno. Prilikom ulaska u poduzetništvo, moguće se odlučiti za nekoliko pravnih oblika tvrtke, a to su d.o.o., j.d.o.o. ili obrt. Da za obrt nije potreban početni kapital zna 41 osoba iz naše ankete, no kada je riječ o početnom kapitalu za d.o.o., tu su se već lomila koplja. Za društvo s ograničenom odgovornošću potrebno je 20 tisuća kuna temeljnog kapitala, a da je to tako znalo je 42,9 posto ispitanih. Međutim, za iznos od 10 tisuća odlučilo se njih 41,1 posto. Možemo reći da su oko toga bili neodlučni, a nisu baš posve sigurni ni oko toga jesu li prilika za pokretanje vlastita poslovanja u Hrvatskoj dobre.

Na ljestvici od 1 do 5, njih 24 je reklo da su uvjeti u Hrvatskoj za nekakvu trojku, a ocjenama 4 ili 5 prilike je ocijenilo tek 9 ljudi.

Shodno tome ne čudi što 36 ispitanika smatra da je bolje raditi za nekog drugog, međutim njih 20 želi uzeti stvari u svoje ruke.

Projektom FIN Edu CERM će u partnerstvu s ISUM-om osnažiti mlade s područja Grada Zagreba za poduzetništvo, i to tako što će povećati njihovu financijsku pismenost na inovativne, zanimljive i njihovoj dobi prilagođene edukativne aktivnosti. Nakon online istraživanja o razini financijske pismenosti mladih s područja Grada Zagreba, u studenom će se za mlade održati i Online predavanje na temu Kako realizirati poslovnu ideju” te Online radionica pisanja poslovnog plana. Krajem godina na repertoaru je i izrada financijskog priručnika koji će pomoći svima u snalaženju s financijskim pojmovima.

Zagreb dobio novi mural u pothodniku, oslikani legendardni bendovi i poznati sportaši


Projekt „FIN EDU" provodi Centar za razvoj mladih u partnerstvu s  Institutom za stručno usavršavanje mladih, uz financijsku potporu Grada Zagreba.